Werkgroep Russische geschiedenis Universiteit Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organen van de Volksmacht Electoraal systeem Cuba
Advertisements

Rechtsstaat Civitas Hoofdstuk 7
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Het Landsbestuur 4.1 Regering 4.2 Parlement 4.3 Provincie en gemeente
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
VLAAMSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE
De VS krijgen een modern bestuur
Politiek en staatsinrichting in Nederland en Europa.
Parlementaire democratie
QUIZ Katern Politiek.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
 Geen vertegenwoordigers voor kolonies in Britse parlement  Nieuwe belastingen van de Britse regering op suiker, thee,… ‘No taxation without representation’
1.1 De staatsinrichting van de VS
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap Les 31: De Franse,
Staatsinrichting.
Staatsinrichting van Nederland
Ontwikkeling van politieke rechten.
Regels zijn regels.
Rusland - hist. inl. 9e eeuw / 1238 Koninkrijk van Kiev vanaf 9e eeuw
3.2 EEN POLITIEK REGIME DE OMGEVING. EEN POLITIEK REGIME Aan grondslag van de classificatie ligt de vraag: “ Welke principes liggen ten grondslag?” 
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
2.2 Grondbeginselen van de rechtsstaat
Republiek versus Frankrijk
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Evenwicht in de machtsindeling
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Ongeveer in 850 na Christus ontstond de "Staat van Kiev"
Politiek-juridische dimensie
Het Volk 2e Kamer 150 leden 1e Kamer 75 leden Directe verkiezingen
Het Verdrag van Lissabon: efficiënter, transparanter en democratischer? Drs Sander Luitwieler Promovendus en politiek adviseur.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
H8.3 Burgers aan de macht: De Amerikaanse revolutie
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Tijd van Pruiken en Revoluties
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Introductie Staatsrecht. MR. A.J. te Veldhuis.. Trias politica Wetgevende macht. Uitvoerende macht. Rechterlijke macht. De machtenscheiding in de praktijk.
Staatsinrichting Wie is de baas van Nederland? ©Tom Verbeek sep 2010.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Multiple politica Tegendemocratie Vertegenwoordigende democratie
Recht in Gedwongen Kader
Samenvatting 4.5 Opkomst steden en staten
Welke gevolgen hebben de voorstellen uit het Turks referendum?
Absolute vorsten De vorsten (koningen) waren afhankelijk van de adel, de adel betaalde namelijk veel geld en zorgden voor soldaten  een koning is dit.
12.2 Totstandkoming van een wet
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Pruiken en revoluties 3.5 De afschaffing van de slavernij
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
1.1 DE NEDERLANDSE STAATSINRICHTING NU
Pruiken en revoluties 4.2 Revolutie in Amerika
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
De koude oorlog.
Regering en parlement Regering en parlement Machten… Machten…
Democratie en Dictatuur
Aantekening van: Wie is de baas
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Grenzen en identiteit: Rusland
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Russische geschiedenis Universiteit Utrecht Paul van Dijk

‘Wie heeft de macht in Moskou. ’, Historisch Nieuwsblad 1 (2016) ‘Wie heeft de macht in Moskou?’, Historisch Nieuwsblad 1 (2016). Een cliché?

Bestuur Federatie Hoe wordt de Russische Federatie nu precies bestuurd? Trias politica in drie lagen: federale overheid + regionale overheid + lokale overheid. Grondwet uit 1993 (inspiratie uit negentiende-eeuws werk van Michail Speranski), naderhand enkele wijzigingen. President veel taken naar zich getrokken onder Jeltsin ten koste van parlement.

Informatie Website van staatsorganen van Russische Federatie (Engels): http://www.gov.ru/index.html Transparantie? Voor wie? Theoretisch en formeel overzicht van bestuur.

Trias politica

Wetgevende macht Federatieraad (Hogerhuis of Senaat) onderdeel van nationale parlement met 170 raadsleden. Federatieraadgebouw, ul. Bol'sjaja Dmitrovka, 26, Moskou

Wetgevende macht Staatsdoema (Lagerhuis of Kamer) onderdeel van nationale parlement met 450 vertegenwoordigers. Staatsdoemagebouw, ul. Ochotnyj Rjad 1, Moskou

Uitvoerende machten van federaal tot regionaal Uitvoerende machten van federaal tot regionaal. Inclusief federale Ministeries en diensten. President formeel geen onderdeel van Russische regering.

Overheidsstructuur in drie lagen met ‘verticaal van de macht’ onder Poetin

Voorbeeld van lokale (gemeentelijke raion) overheidsstructuur van het Koeznetski district, Penza oblast.

Rechterlijke macht Rechterlijke macht op verschillende niveaus van federaal tot lokaal.

Wie regeert waar? Verschillende gebieden met verschillende leiders: historisch zo gegroeid. In het keizerrijk was al sprake van juridisch verschil in lokaal zelfbestuur, in Sovjet-Unie autonome regio’s ingericht. Na 1990-1991 ook de formeel federale regio’s sterk autonome opstelling ten opzichte van centrale overheid.

Termen Russische federatie bestaat uit 85 deelgebieden met wettelijk gelijke rechten: 22 republieken 9 krajs 46 oblasti 3 federale steden (inclusief Sevastopol) 1 autonome oblast (Joodse oblast) 4 autonome okroega (voorheen ‘nationale okroega’) De federale deelgebieden kiezen leden voor het Hogerhuis: Federatieraad

██ republiek ██ oblast ██ kraj ██ autonome oblast ██ autonoom okroega/district ██ federale stad Situatie van 2007

Federale districten Situatie van 2016 Federale districten (2000) omvatten meerdere deelgebieden en worden geleid door ‘gevolmachtigd afgevaardigden’ van de president. Bestuur zo vergemakkelijkt vanuit Moskou.

Structuren Er zijn ook economische regio’s, militaire en gerechtelijke districten (vallen onder verschillende ministeries), bedoeld om de samenwerking op die terreinen te vergemakkelijken tussen regio’s en centrum en tussen regio’s onderling. Minder bestuurlijk. Ook minder gestructureerde economische zones, die op basis van economische overeenkomsten regio’s omvatten. Deze zijn minder talrijk. Zullen deze de regionale verschillen verkleinen of vergroten?

Macht? Wat is macht precies? In staten formele regelingen van de macht, maar draait uiteindelijk om de mobilisatie van mensen. Hervormingen zijn uiteindelijk alleen succesvol als ze consequent worden uitgevoerd door mensen. Welke instrumenten heeft staat voor mobilisatie? Zie mobilisatie van mensen als resultaat van hun overwegingen, niet van onverdeelde kracht van het centrum. Waarom luisteren zij of niet?

Macht? Poetin: grondwet als wapen tegen fragmentatie van de macht (Roland Dannreuther & Luke March) Het gelaagde bestuur zoals formeel uitgestippeld in de grondwet hoeft niet te betekenen dat alle staatsmacht langs deze lijnen loopt (Richard Sakwa) Lokale gevallen waar het beleid van het centrum niet precies wordt uitgevoerd – uit noodzaak of anders. ‘Paradox van de macht’: centripetale en centrifugale krachten van instituties (Joel Migdal) R. Dannreuther & L. March, ‘Chechnya: Has Moscow Won?’, Survival 50 4 (2008) 97-112; R. Sakwa, ‘The revenge of the Caucasus: Chechenization and the dual state in Russia’, Nationalities Papers 38 5 (2010) 601-622; J.S. Migdal, ‘The politics of survival: Why weak states cannot overcome strong societies and what happens to them as a result’ in: J.S. Migdal, Strong societies and weak states. State-society relations and state capabilities in the Third World (Princeton 1988) 206-237. Het kan zijn dat het grote aantal presidentiële commissies en raden, federale ministeries en diensten een resultaat is van de poging van de federale overheid om zo veel mogelijk (elite) groeperingen te creëren en aan zich te binden om de periferie te besturen.

Macht? Daarnaast kunnen er ook andere kanalen zijn waardoor het gezag zich kan laten gelden, zoals officiële religieuze structuren (Michael Kemper) en persoonlijk gezag van de president. Persoonlijkheidscultus: oud of nieuw? Goed of slecht? Michael Kemper, ‘Wie is dé leider van de islam in Rusland?’, Raam op Rusland (18 april 2016) http://www.raamoprusland.nl/dossiers/minderheden/analyses/109-wie-is-de-leider-van-de-islam-in-rusland

Voor het oog van jongeren een pan ervan langs geven, 2011 De Twaalf Werken van Poetin: ‘de Hydra van Taurida’, 2014

‘Nou, dat was gemeen’