examens, zand of olie in de schakels?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
HAVISTEN COMPETENT
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Overgang van PO naar VO Let op!
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
OUDERINFORMATIEAVOND
De bolletjes naar rechts
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Supply chain engineering:
Overgang van PO naar VO Let op!
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Inleiding Regionale Stuurgroep
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
1 Trends en cijfers mbo-hbo Regio Utrecht 9 okt Doorstroom mbo-hbo Trends en cijfers Roel van Asselt Inhoud 9 oktober Kwantitatieve doorstroomgegevens.
Inleiding Landelijk platform
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Voorlichting sectorkeuze/tweede fase en determinatie
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Van MAVO naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G. de Jong.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Keuze voorlichting mavo-3 13 januari Welkom!
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Informatie voor ouders groep 8 over:
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
INFOAVOND 4 HAVO Welkom op het. ONDERWERPEN L.O.B. (loopbaan en oriëntatiebegeleiding) :  programma 4 havo  LOB-activiteiten  vak(ken)keuze 4 havo.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
LOB 3 HAVO Schooljaar
aantrekkingskracht van informatica
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Profielkeuze op het Novalis College
Informatieavond leerjaar 4 Theoretische Leerweg 14 september 2017
Voorlichtingsavond 4 mavo
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie profielkeuze
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Basisschool Voortgezet onderwijs
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

examens, zand of olie in de schakels? Roel van Asselt Inhoud 12 maart 2007 Beschouwingen over doorstroom en aansluiting van het Ho op het Vo Betekenis van examens op het aansluitvraagstuk Mogelijke wederzijdse betrokkenheid van het Vo en het Ho bij de toetsing, het SE en het CE examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Beschouwingen over doorstroom en aansluiting van het Ho op het Vo 1.1 Visies Een visie op doorstroming en aansluiting kan berusten op ketendenken en ketenbeheer; aansluitactiviteiten dan in de schakels van de keten. Goede aansluiting is geen eenmalig te verwerven “toestand”; het is een continu proces van gezamenlijke aanpassingen aan ontwikkelingen van aansluitende opleidingen in de keten. Echter, autonome – intern gerichte – onderwijsvernieuwingen verstoren de ketenopbouw. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007 examens, zand of olie in de schakels? Hoever kan de autonome ontwikkeling van aansluitende opleidingen gaan?? examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 1.2 Loopbaangericht uitgangspunt voor aansluiting “Loopbaan centraal”: leerlingen en studenten zijn geen passanten in een opleiding; opleiders zijn passanten op de studieloopbaan van de leerling. Leerervaringen meer koppelen aan loopbaan-perspectieven; extreem: geen techniek gaan studeren met een 5 voor wiskunde. (dus) LOB ook vanuit het primaire proces en toetservaringen. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 1.3 In-, uit- en doorstroom kwantitatief Uitstroom vanuit vooropleiding naar Hbo Havo 82% (afvlakkend) naar VWO: 4 % (dalend) naar MBO:: 6% (dalend) onderwijs uit: 8% ______________________________________ _____________________________ VWO 17% (stijgend) naar WO: 71% (dalend) onderwijs uit: 12% _____________________________________________________ MBO4 63% (direct en indirect, stijgend) Bron: OCW/Cfi/Stoas examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

Conclusie: de helft van de examens, zand of olie in de schakels? Instroom in HBO Conclusie: de helft van de hbo-instroom heeft geen (recent) landelijk examen afgelegd. Bron: Het hbo ontcijferd examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, olie of zand in de schakels Van Profiel naar HBO-sector van havo : Naar hbo: N&T N&G E&M C&M Techniek 82% 33% + 5% 2% Gezondheidszorg 28% - 10% Economie 7% 65% - 30% Sociaal agogisch 1% 9% 9% + 23% Onderwijs 4% 15% 11% 30% - examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Rendement na 5 jaar, excl. omzwaaiers Vooropl. 1996 1997 1998 1999 2000 Havo 46% 45% 46% 45% 43% Mbo 52% 51% 52% 51% 51% Vwo 59% 58% 58% 58% 57% Ho 64% 64% 65% 61% 59% overig 43% 42% 43% 43% 38% Totaal 53% 51% 52% 50% 48% examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Rendement na vijf jaar naar sector, exclusief omzwaaiers sector 1996 1997 1998 1999 2000 heo 46% 44% 45% 41% 39% hgzo 66% 63% 63% 63% 62% hpo 55% 55% 58% 56% 55% hsao 55% 53% 54% 52% 51% htno 54% 53% 51% 51% 48% Totaal 53% 51% 52% 50% 48% bron Het Hbo ontcijferd 2006, HBO-raad examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Van profiel naar wo-sector Van vwo: Naar Wo: N&T N&G E&M C&M Techniek 60% 13% 0% Gezondheidszorg 6% 42% + 1% 2% Economie 7% 5% 41% - Gedrag en Maatschappij 3% 12% 24% 41% Natuur en Milieu / Recht 18% 22% 2 0% examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Vroeger waren de leerlingen goed geschoold, wat ze nu niet meer zijn . In die tijd stond de wereld er beter voor. Thomasin von Zerklaere (kort na 1200) examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2. Examens in relatie met aspecten van kwalitatieve aansluiting: 1. Doorloop van programma-inhouden 2. Pedagogisch / didactische omslag 3. Verandering van de leeromgeving 4. Correctheid van de verwachtingen PM: Aandacht voor constructieve fricties examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? We gaan in op de relatie tussen de eindtoetsing en de aansluiting/ doorstroom. Andere aspecten verdienen ook aandacht: de kwaliteit van het Hoger onderwijs, de wil om de loopbaan centraal te stellen, het LOB in het Vo, de bestaande aansluitprogramma’s, de externe gerichtheid van een Vo-school en Ho-instelling. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2.1 De programma-inhouden (vakken) Diepgang en beheersniveau van kennis en vaardigheden Basale vaardigheden Mate van vakintegratie Algemene kennis over politiek en maatschappelijk bestel Wetmatigheden en concepten uit natuur- en maatschappijwetenschappen Bronnen: evaluatie tweede fase Vo TFA (2005) onderzoek lectoraat IMA (permanent) Aansluitmonitor NO-Nederland (2006) examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2.3 Pedagogisch/didactische aspecten Havisten ervaren grotere verschillen in ped./did. aspecten dan mbo’ers, met name het werken in groepen geeft problemen voor havisten. Andere aspecten: (Sociale) binding met de hogeschool (interactie, coaching en feedback door docent; studentcontacten) Grotere zelfverantwoordelijkheid (-sturing) Omslag van inductief naar deductief gericht onderwijs (van context naar concept) examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2.3 Omslag leeromgeving Ander ICT-gebruik Stages Groeperingsvormen Hoorcolleges Toetsing en toetsomgeving (CGO) Taal- en taalgebruik in de studiematerialen examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2.4 Verwachtingen over studie en beroep mbt.: De eigen rol van de student in het dagelijks onderwijs. De voorkennis over (en passie voor) de opleiding en het beroep. Het beeld en de fit over het eigen kunnen, willen en “zijn”. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 2.5 Conclusies en andere bevindingen: CE’s bevorderen de homogeniteit van de voorkennis van instromers in het HO. De omnivalentie van het VO-diploma lijkt onomstreden. Landelijke examens hebben een beperkte sturing in de aanpak van aansluitvraagstukken, en soms storende invloed op de analyses van de kwalitatieve aansluiting. Examens zijn dominante systeem-kenmerken waar alles voor opzij gaat; ook de samenwerking met het HO. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? De voorspellende waarde van het CE voor studiesucces in het hoger onderwijs is – logischerwijs – gering. Correlaties variëren van 0,1 tot 0,5. PM: De “beste” correlatie is te vinden met de gemiddelde examencijfers. Definities van studiesucces zijn niet een-eenduidig. Soms is de correlatie negatief, zoals bij tolk-vertaler. Het gemiddelde SE-cijfer blijkt een iets betere voorspeller (nader te onderzoeken). examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? Taak- en omgevingsconforme toetsing correleren het hoogst. Selectie aan de poort werkt doorgaans niet (te weinig voorspellende waarde, toetsinhoud omstreden, hoge kosten en bijdrage aan de 50% norm onduidelijk). Aandacht voor evaluaties van: 1. bestaande aanvullende toelatingsvoorwaarden (bijzondere attitudes, specifieke vaardigheden, hoge motivatie) die op het CE niet kunnen worden getoetst en 2. de huidige experimenten met de selectie aan de poort voor opleidingen met ‘evidente meerwaarde’ (beleidkader: “Ruim baan voor talent”). De beste predictor is het eerste tentamen in het hoger onderwijs. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007

examens, zand of olie in de schakels? 3. Mogelijke wederzijdse betrokkenheid VO en HO bij examinering en toetsing Participatie HO in SE, OSB vanaf 2007 (en LOB). Samenwerking, afstemming tbv. CGO-toetsing. PPO in VO, ook in PW en PO. Analyses eerstejaars tentamens door Vo-docenten. Rol HO bij inhoud CE: advies voor kernen met doorstroomrelevantie en voor gebruik contexten. Indirect: inspelen op flexibele examinering. door verweven studieprogramma’s voor gezakten en eerder geslaagden. examencongres 'Ruimte en regels' 12 maart 2007