INTERCULTURELE COMPETENTIES INTERNATIONALE COMPETENTIES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Interculturele Communicatie
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Interculturele competentie in de opleiding
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
CBE: Centra voor Basiseducatie
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Interculturele competentiewijzer
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Wiki Interculturele communicatie
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
IPC Nederland.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Internationalisering bij het Nova College Hester Zeeman Coördinator Internationalisering Nova College.
Tips en tricks bij cultuursensitieve zorgverlening aan ouderen Ann Claeys, Arzu Yentür, Bart Claes.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Project Interculturele Palliatieve Zorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gelijke kansen op school: het kan!
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Taal en samenleving in Marokko 2018
Center for e-Learning, RSM
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Profiel- en keuzedelen kiezen
Waar?. Waar? Waar? Egypte ligt in Afrika, op 3200 km van België De hoofdstad van Egypte is Cairo In Cairo wonen ongeveer 20 miljoen mensen (in België.
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Actieve Interculturele Federatie (AIF) +
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

INTERCULTURELE COMPETENTIES INTERNATIONALE COMPETENTIES Opleiding Verpleegkunde Campus Mechelen Wendy de Vaal Wendy.devaal@thomasmore.be

VISIE ONDERWIJS EN STUDENTEN THOMAS MORE … onze afgestudeerden en medewerkers zijn trendsetters in werkveld en samenleving het leren is gericht op het verwerven van sleutelcompetenties voor de toekomst onze afgestudeerden en medewerkers zijn wendbaar en veerkrachtig onze afgestudeerden zien de opportuniteiten van een internationale en gedigitaliseerde samenleving

STAD MECHELEN: ETNISCH CULTURELE MINDERHEDEN NAAR HERKOMSTLANDEN Maghreb landen: De landen Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Mauritanië vormen een politieke eenheid

HOE ‘INTERCULTURALISEREN’ VAN HET CURRICULUM START IN 2014 themavergaderingen Centrum voor Intercultureel Management en Internationale Communicatie (CIMIC) Online enquête bij lectoren verpleegkunde 100% van de respondenten vindt het belangrijk om in een hedendaags curriculum verpleegkunde aandacht te besteden aan interculturaliteit en diversiteit 47% besteedt geen aandacht aan cultuursensitieve zorg (CSZ) binnen haar vak; 53% wel 37,5% besteedt geen aandacht aan CSZ op stage; 62,5% wel (hoe werd niet bevraagd) : o.a. Belgische huisarts met Marokkaanse roots – collega vroedvrouw die voordien in Afrika werkzaam was - …

EEN VAK (50%) OF TRANSVERSAAL (82%) ? opo transversaal Volgens mij moet je OPO hebben waar je aandacht schenkt aan cultuursensitieve zorg   Bij andere vakken link leggen naar het vak rond diversiteit, aandacht vestigen op. in elk vak kan het; overal raakvlakken (4x) toelichting binnen de verschillende vakken en een paper die vakoverschrijdend loopt en meetelt voor het punt stageverslag Integratie van dit aspect in diverse opleidingsonderdelen. Ik meen dat de wijze en de inhoud kan en mag verschillen afhankelijk van de lesmaterie. Aandacht voor diversiteit doorheen verschillende vakken, zoals we ook gekozen hebben om de geriatrische afstudeerrichting niet meer in te richten maar geriatrische aspecten doorheen heel het curriculum aan bod te laten komen. Respect is ook ingebed in alle vakken, zodoende ook cultuursensitieve zorg Vermits zorg geworteld is binnen een holistische mensvisie is diversiteit ingebed in het streven naar 'goede zorg'. Ik meen dat hier niet gekozen dient te worden tussen OF vak OF transversaal. Ik denk veeleer in termen van EN/EN

PROJECT ‘CULTUURSENSITIEVE VERPLEEGKUNDE’ 1. Kennis van culturele competenties van docenten verruimen en versterken: • Analyse van kennis : voormeting door gebruik van de ICWijzer; • vormingsaanbod op maat; 2. Integreren van culturele competenties in het curriculum van de opleiding verpleegkunde: • Analyseren, aanvullen en uitbreiden van alle opleidingsonderdelen (inclusief stage en bachelorproef) op integratie van cultuursensitieve zorg. 3. Voortzetting nascholingsaanbod m.b.t. cultuursensitieve zorgaspecten

' Als ik aan de leraren denk die belangrijk voor mij waren, dan duiken vooral termen als vertrouwen, geloof, empathie en passie op. Die zorgen voor ontluikende interesse en uiteindelijk autonome motivatie bij de student. Hoe kan je deze passie bijbrengen ? Als je het aan mij vraagt: door zelf passie te hebben en die passie te tonen......’

INTERNATIONALE COMPETENTIES (www.internationalecompetenties.be) Taalvaardigheid Interculturele competenties Internationale betrokkenheid (global engagement) Persoonlijke groei Internationale vakkennis (international disciplinary learning)

Taalvaardigheid en global engagement scoren iets minder, maar men vindt de competenties duidelijk belangrijk LEERDOEL: enkel persoonlijke groei EVALUATIE: enkel persoonlijke groei WERKVORMEN: enkel persoonlijke groei scoort hoog, ook interculturele competenties en global engagement. Opmerkelijk: internationale vakkennis

INTERCULTURELE COMPETENTIES

1. Een vreemde taal spreken: niet noodzakelijk 1. Een vreemde taal spreken: niet noodzakelijk??; tekst begrijpen is vnl Engels

INTERNATIONALE BETROKKENHEID

PERSOONLIJKE GROEI

INTERNATIONALE VAKKENNIS

Cultuursensitieve verpleegkunde Bevraging derdejaars studenten: Werken in een interculturele omgeving? Resultaat IC-Wijzer

Cultuursensitieve verpleegkunde Competent samenwerken met zorgvragers en/of zorgverleners van een andere culturele achtergrond 43% niet competent 53% wel competent  slechts 16% wijt dit aan de opleiding. De andere wijten dit aan persoonlijke redenen (reizen,…)

Cultuursensitieve verpleegkunde Reden wel en/of niet competent voelen

Cultuursensitieve verpleegkunde Reden wel en/of niet competent voelen

Cultuursensitieve verpleegkunde Niet competent

Cultuursensitieve verpleegkunde Belang om IC te verwerven binnen de opleiding 68% vind het heel belangrijk tot belangrijk 32% matig belangrijk

CULTUURSENSITIEVE VERPLEEGKUNDE MICROBIOLOGIE en HYGIËNE

Multiperspectiviteit Probleem van AB resistentie en verschillen ngl medische aanpak in verschillende Europese landen – actualiteit opvolgen Beknopte bespreking van bevorderlijke factoren van AB resistentie die buiten de geneeskunde vallen bvb impact van AB gebruik in de landbouw Belang van therapietrouw in de strijd tegen tuberculose en andere infectieziekten met een groot maatschappelijke impact en gevaar vb HIV bij niet-geregulariseerde zorgvragers bvb daklozen, illegalen

Maatschappelijke betrokkenheid tonen Bvb het belang inzien van vaccinaties in het algemeen bij professionele zorgverleners om kwetsbare zorgvragers vb ouderen, verzwakten te beschermen + weigeren van vaccinatie in bepaalde bevolkingsgroepen vb getuigen Jehova Nut inzien van het correct volgen van richtlijnen rond AB gebruik zowel bij individueel als professioneel gebruik in het kader van resistentieproblematiek

Zich internationaal oriënteren Infectieziekten = probleem in verschillende continenten door de intensieve mobiliteit van individuen en groepen (migratie – vluchtelingen) Inzichten verwerven in enkele infectieziekten die bepaalde bevolkingsgroepen treffen en irreversiebel zijn bvb HIV, malaria - Ontstaan van griepvirusmutaties in het Verre Oosten mede o.a. door hun vorm van samenleven met o.a. pluimvee en andere

Zich internationaal oriënteren/ internationale vakkennis Het ontwikkelen van een geschikt griepvaccin dankzij een wereldwijde samenwerking Belang van de organisatie Center for Disease Control in Amerika en hoe de richtlijnen invloed hebben op onze infectiepreventiemaatregelen in de ziekenhuizen

CULTUURSENSITIEVE VERPLEEGKUNDE Voedings- en dieetleer

culturele ontvankelijkheid : verpleegkundige moeten zich kunnen aanpassen aan de patienten . Wat doen we met het meebrengen van eten door bezoekers: bvb Joden

culturele kennis: Achtergrondkennis rond voeding en gewoonten is noodzakelijk: Vaak vertrekken we uit ons verkeerde steriotype beeld.

Multiperspectiviteit “Eten en andere culturen” bv in woonzorgcentra.

Zich flexibel opstellen Bestaat een ontbijt steeds uit boterhammen met choco en confituur?

Eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen. Waarom niet standaard halal voeding geven in ZH?

CULTUURSENSITIEVE VERPLEEGKUNDE COMMUNICATIE

COMMUNICATIE Leerlijn TOPOI (E.Hoffman, 2009)

INTERNATIONALISERING OPO International activity – 3ECTS OPO Medical English OPO Intercultural communication OPO Sexual health OPO Diversiteit Inkomende/ uitgaande studentenmobiliteit  Inkomende/ uitgaande personeelsmobiliteit  TRI-P

TRI-P PERSOONLIJK PROFESSIONEEL GROEIPROJECT

TRI-P 4 jaar JAAR 1 JAAR 2 Internationale dagen ICwijzer  in kaart brengen van eigen noden, werkpunten, sterke punten Aanvragen van een ‘visum’ JAAR 2 Eigen traject Activiteit in het kader van diversiteit

TRI-P Taalcursus Samen inburgeren Buddy voor inkomende studenten Praatcafé Organiseren internationale dagen Maatschappelijke oriëntatie Monitor ....

VALKUILEN Stereotypen en vooroordelen Extra werk voor docenten Waar juiste informatie vinden? Wie verwerkt het in de cursus? Continue opvolging noodzakelijk of Wie ‘controleert’? Hoe IC evalueren? ….