Plaatsbepaling in de gemeenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
STRATEGISCHE PLANNING
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropische Studies De Boelelaan HV Amsterdam Praktijkcongres Zorg en Welzijn.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van visie naar actie.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Kameroperahuis Atlas Advies
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Samenwerken in burgerschap
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Jongeren Preventie Team
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Aanvragen bij het Oranje Fonds. Carolien Brugman Projectadviseur.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
Maatschappelijke kosten-baten analyse
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Administrateur-generaal
Filmpje HvU.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
Toelichting proces: verkenningsfase Tussenrapportage Cultuurvisie Bronnen En Garde Startnotitie Cultuurbeleid Gesprekken gemeente Bronnen En Garde Startnotitie.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Managementrapportage 2 e kwartaal 2009 Gemeente Heeze-Leende.
Ontwikkelingen Dordrecht West op weg naar nieuwe doelstellingen Adviescommissie 15 november 2011.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Workshop 9 februari.
Congres Podia & Festivals 13 september 2017
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Resultaatgericht Samenwerken
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
HELP! Beren op de omgevingsweg
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Dementievriendelijk Noord-Brabant
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Foundation.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Plaatsbepaling in de gemeenschap Kies de impact van je instelling Peter Verbaas Tanja de Jonge 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Programma Je plaats in de maatschappij vinden Je impactwaarden kiezen Je rol in de Gemeenschap bepalen 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Waarom is maatschappelijke waarde belangrijk voor een culturele instelling? 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Maatschappelijke waarde belangrijk Draagvlak voor cultuur Publieksverbreding Overheid bredere argumentering subsidies Andere fondsen dan alleen culturele Andere donateurs en sponsoren .. 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Plaatsbepaling cultuur in maatschappij Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) Civil society Van: Pestoff 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Plaatsbepaling cultuur in maatschappij Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) . profit non-profit Civil society 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap 8

Cultuur in de Gemeenschap Plaatsbepaling cultuur in maatschappij public private Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) . profit non-profit Civil society 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap 9

Plaatsbepaling cultuur in maatschappij public private Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) . profit non-profit Civil society informal formal Waar positioneer je je als culturele instelling? 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap 10

Cultuur in de Gemeenschap Plaatsbepaling cultuur in maatschappij public private Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) . profit non-profit Civil society informal formal Missie/ visie Waarom?=Drijfveer Propositie Doelgroep Financiering 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap 11

Input-impact-keten voorbeeld Output Outcome Impact Impactwaarde Instrumenten + docenten Aantal lesuren Aantal bediende leerlingen Cognitieve en sociale vaardigheden leerlingen Waarde voor samenleving en individu 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Culturele impactwaarden Maatschappij Individu Zichtbaar Economische waarde Levensstandaard Onzichtbaar Samenlevingsklimaat Geluksgevoel 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Herken impactwaarden Economische waarde Vestigingsklimaat Positionering Werkgelegenheid Levensstandaard Optiewaarde Vermaak Status Ontwikkeling Artistieke waarde Educatie Samenlevingklimaat Sociale waarde Humuslaag creativiteit Onderwijs Gezondheid Maatschappelijke waarde Participatie Geluksgevoel Gebruikswaarde Expressie Emotie Ontmoeting Recreatie 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Waarom wil een culturele instelling zelf positionering en impactwaarde bepalen? 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Welke impact zouden 3 hoofdactoren kiezen? Government (Voice) Market (Choice) Society (Love) Civil society Maatschappij Individu Zichtbaar Economische waarde Levensstandaard Onzichtbaar Samenlevingsklimaat Geluksgevoel 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Tussenstand We hebben een maatschappelijk plaatsbepaling We zien het potentieel van meervoudige impactwaarden Nu een concrete rol in de gemeenschap bepalen 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap “Alles wat je voor me doet, maar zonder mij zal ik opvatten als tegen mij.” 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Input-impact-keten voorbeeld Output Outcome Impact Impactwaarde Instrumenten + docenten Aantal lesuren Aantal bediende leerlingen Cognitieve en sociale vaardigheden leerlingen Waarde voor samenleving en individu 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Naar een maatschappijbalans Input Output Outcome Impact Impactwaarde Sociaal kapitaal Economisch kapitaal Bestuurlijk kapitaal Financieel kapitaal Cultureel kapitaal 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Naar een maatschappijbalans Input Output Outcome Impact Impactwaarde Sociaal kapitaal Economisch kapitaal Bestuurlijk kapitaal Financieel kapitaal Cultureel kapitaal Verbeterings- behoeften Verbeterings- kansen Activatie + concreet project Middelen voor verbetering 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Een Gemeenschapsbalans in stappen: Rijswijk Verbeterings- behoeften kansen Middelen voor verbetering Activatie + concreet project Op welke gebieden hebben wij het slechter In Rijswijk? Waar schiet overheid of instellingen tekort? Wat vinden we en wat zeggen de feiten? zien wij kansen voor verbetering? Zijn er genoeg bestuurlijke, uitvoerende en financiële middelen? Kunnen we vanuit de lokale culturele sector verbeterprojecten bedenken? 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Community Balans Activa Passiva Van input naar output Sociaal Kapitaal Samenlevingsklimaat  Geluksgevoel Economisch Kapitaal Economische waarde  Levensstandaard Van output naar outcome Bestuurlijk Kapitaal Bestuurlijke capaciteit  bestuurlijke ruimte Financieel Kapitaal Financiële capaciteit  financiële bereidheid Van outcome naar impact Cultureel Kaptiaal Cultuurinzet  impactwaarde voor samenleving en individu Verbeterings- behoeften Verbeterings- kansen Middelen voor verbetering Activatie + concreet project 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap

Cultuur in de Gemeenschap Vragen? Tanja de Jonge: tanja.dejonge@wijzerwerven.nl 06 31211874 Peter Verbaas: peter.verbaas@wijzerwerven.nl 06 22837398 29-05-17 Cultuur in de Gemeenschap