Opleiding voor schoolsecretariaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Advertisements

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
OVSG, de gemeente maakt school
Het ondersteunend personeel
Verlof tijdelijk andere opdracht VTAO
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Opleiding voor CLB-secretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor CLB-secretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Infosessie 29/05/2008.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
AgODi heet u WELKOM op de INFOSESSIE voor softwareleveranciers 18 juni 2014.
De werking binnen de Scholengroep 25 Brugge-Oostkust
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Opleiding schoolsecretariaten Beleidsdomein Onderwijs en Vorming – 12 november 2015.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
WERKEN IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS Werken in het secundair onderwijs Wat na je Master? AgODi.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Opleiding schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Toelichting van de onderwijswebsite ’s
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Opleiding schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Het ondersteunend personeel
Het ondersteunend personeel
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Opleiding voor schoolsecretariaten
Het ondersteunend personeel
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Ouderenbeleidsparticipatie Bovenlokale structuren
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Opleiding voor schoolsecretariaten 2017 - 2018 ABC-cursus Opleiding voor schoolsecretariaten 2017 - 2018 AgODi-Academie

Overzicht programma Kennismaking met de werking van AgODi Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) Afdeling Secundair Onderwijs – scholen en leerlingen Afdeling Personeel Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Minister Inspectie VLOR Beleidsraad Agentschap voor infrastructuur in het onderwijs (AGIOn) Agentschap voor onderwijs- diensten (AgODi) Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen  (AHOVOKS) Departement Onderwijs en Vorming Ministerie van Onderwijs en Vorming

AgODi - structuur Administrateur – generaal Stafdienst Guy JANSSENS Afdeling Basisonderwijs, DKO en Clb Scholen en leerlingen Veerle VAN DE VELDE Adviseur Afdeling Personeel Basisonderwijs en Clb Patricia VAN REET Afdelingshoofd Afdeling Personeel Secundair onderwijs en DKO Katrien DE BECKER Afdelingshoofd Afdeling Advies en ondersteuning onderwijspersoneel * Marleen BROUCKE Adviseur Afdeling ICT * Jeroen DEPOORTERE Senior adviseur Afdeling Secundair onderwijs Scholen en leerlingen Caroline VANBRABANT Afdelingshoofd

AgODi - taken Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderwijsbeleid van het basis- en secundair onderwijs, de centra voor deeltijdse vorming, het deeltijds kunstonderwijs, de centra voor leerlingenbegeleiding en de inspectie en pedagogische begeleiding. Wij zorgen ervoor dat ongeveer 4.000 scholen in Vlaanderen de middelen ontvangen om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. Wij beheren de personeelsdossiers van 164.000 personeelsleden. Uitgaven 2015: 8.336.193.000 (waarvan 6.943.762.000 salarissen, 1.062.094.000 werkingsmiddelen, 308.068.000 ‘andere’)

AgODi - taken Wij zorgen voor de uitbetaling van het salaris van 181.000 personeelsleden. Ouders en leerlingen kunnen bij ons terecht met vragen over hun rechten en plichten in het onderwijs. Wij maken werk van gelijke onderwijskansen: Lokale Overlegplatforms (LOP), Speciale Onderwijsleermiddelen (SOL), project Jongeren voor Scholen/Scholen voor Jongeren en Verkeersveiligheid (JoJo/VeVe), commissie Leerlingenrechten, Vlaamse Bemiddelingscommissie … Wij zijn gesprekspartner van het beleid bij de totstandkoming en de toepassing van de regelgeving Personeelsleden Gewoon basisonderwijs, Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, HBO5 verpleegkundige, Deeltijds kunstonderwijs = 163.000 personeelsleden waarvoor Agodi de dossiers beheert Daarbij komt hoger onderwijs, volwassenonderwijs, CBE (centra voor basiseducatie) -> in totaal 181.000 personeelsleden waarvoor Agodi het salaris betaalt

AgODi - klanten Scholen 1.112 2013-2014 2014-2015 2015-2016 Gewoon basisonderwijs 2.389 2.400 2.409 Buitengewoon basisonderwijs 203 202 201 Gewoon secundair onderwijs 961 953 991 Buitengewoon secundair onderwijs 119 121 Deeltijds kunstonderwijs 168 CLB 72 Totaal 3.912 3.914 3.962 1.112

AgODi - klanten Personeelsleden In 2016: 77.497 2014 2015 2016 Evolutie t.o.v. 2015 Gewoon basisonderwijs         63.171         64.013           64.793 1,22% Buitengewoon basisonderwijs           9.799           9.907             9.889 -0,18% Gewoon secundair onderwijs         67.973         67.419           66.809 -0,90% Buitengewoon secundair onderwijs           8.801           9.020             9.151 1,45% HBO5 verpleegkunde           1.399           1.498             1.537 2,60% Deeltijds kunstonderwijs           5.755           5.761             5.737 -0,42% Andere           6.282           6.228             6.248 0,32% Totaal       163.180       163.846         164.164 0,19% In 2016: 77.497

AgODi - klanten Leerlingen In 2016: 447.315 Aantal leerlingen 2013-2014 2014-2015 2015-2016 Evolutie (%) Gewoon kleuteronderwijs 269.197 268.453 267.756 -0,26% Buitengewoon kleuteronderwijs 2.042 2.000 1.984 -0,80% Gewoon lager onderwijs 399.729 411.097 422.911 2,87% Buitengewoon lager onderwijs 28.307 27.483 25.578 -6,93% Gewoon secundair onderwijs 417.469 416.847 418.228 0,33% Buitengewoon secundair onderwijs 20.495 20.661 20.333 -1,59% Deeltijds secundair onderwijs 8.867 8.807 8.754 -0,60% Deeltijds kunstonderwijs 175.251 175.804 177.798 1,13% Totaal 1.321.357 1.331.152 1.343.342 0,92% In 2016: 447.315

AgODi - medewerkers Categorie 30/06/2014 30/06/2015 30/06/2016 Statutair 351 328 333 Contractueel 79 81 71 CODO 17 Begeleiding JoJo/VeVe 3 Begeleiding LOP 35 33 34 Totaal 485 462 458

AgODi - kernprocessen SBT en verificatie Geldelijk dossier Tijdig en correct betalen Controle omkadering Administratief dossier In dienst tot pensioen

Afdeling SO– scholen en leerlingen Dienstverlening t.a.v. schoolbesturen: registratie, herstructurering, rekeningnummers, … scholengemeenschappen: samenstelling, omkadering scholen: leerlingentellingen, verificatie, normen, omkadering, toelagen

Afdeling SO– scholen en leerlingen Dienstverlening t.a.v. (2) leerlingen en ouders (Gelijke kansen): leerplichtcontrole informatiepunt ouders en leerlingen commissie leerlingenrechten … Aandacht voor kwaliteitsbewaking

Afdeling SO– scholen en leerlingen De mensen achter de dossiers: schoolbeheerteams 31 medewerkers waarvan 17 verificateurs 4 groepschefs Informatiepunt ouders en leerlingen: 6-tal medewerkers Secretariaat: 2 Coördinatoren afdeling: 9 Team JoJo/VeVe: 3 Afdelingshoofd Teams: medewerkers: 2 SBT gewoon onderwijs (5 pers), 1 SBT BO (1 pers), 1 SBT DKO (2 fte), 1 verificatie/Discimus (15,5 verificateurs BaO + 3 fte DKO), 1 SOL (2 pers), 1 inschrijvingsrecht (3 pers), ICT (3,5 pers) = ongeveer 36 personen Groepschefs: 3 SBT, 1 verificatie, 1 SOL = 5

Afdeling Personeel SO en DKO Beheren van financiële en administratieve personeelsdossiers van indiensttreding tot pensionering: Beheren indiensttreding, vaste benoeming, pensioen … Beheren geldelijk dossier : salaris – vakantiegeld – eindejaarstoelage – uitgestelde bezoldiging Opvolgen en verwerken van: Verschillende verlofstelsels zoals ziekteverlof, loopbaanonderbreking, verlof of afwezigheid voor verminderde prestaties, verlof tijdelijk andere opdracht … Terbeschikkingstellingen in het onderwijs (TBS wegens ziekte, TBSOB, TBSPA, TBS VP, …) Controleren van de omkadering

Afdeling Personeel SO en DKO Actieve informatieverstrekking en ondersteuning en aanlevering van een aantal gegevens voor interne en externe klanten. Dagelijks: Ondersteuning bij interpretatie regelgeving Coaching scholen bij doorsturen gegevens 1e lijn: dossierbeheerder 2e lijn: groepschef – expert – ervaren collega Op jaarbasis: Opleiding schoolsecretariaten – nieuwe medewerkers Ondersteuning voor scholen met problemen elektronische communicatie

Afdeling Personeel SO en DKO Samenwerking school(secretariaat) en werkstations Dagelijkse ondersteuning en informatie- uitwisseling Tijdig en correct doorsturen van opdrachten en dienstonderbrekingen Aandacht voor kwaliteitsbewaking Nazicht zendingen en schoollistings op school Ingewikkelde zendingen: vooraf overleg

Afdeling Personeel SO en DKO Partners in de salarisbetaling 1. personeelslid 2. school(secretariaat) 3. WERKSTATION 4. boekhouding 5. financiële diensten 6. personeelslid

Afdeling Personeel SO en DKO Structuur en organisatie WS21: regio Antwerpen WS13: BuSO WS17: regio Oost- Vlaanderen WS15 en WS16: regio West-Vlaanderen Cel “Word leerkracht” WS18: regio Oost-Vlaanderen WS22: regio Antwerpen/ Limburg/Vlaams-Brabant WS23: regio Limburg en Leuven WS19: Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaams Brabant Cel “Detacheringen” WS24: regio Limburg WS20: regio Antwerpen WS32: ondersteunend personeel en MVDP WS42: deeltijds kunstonderwijs Cel “TBS VP en overdrachten” Cel “ Kwaliteit”

Afdeling Personeel SO en DKO De mensen achter de dossiers 13 werkstations: 91 dossierbeheerders (= +/- 83,5 FTE) 13 groepschefs (= +/- 12 VTE) Cel TBS VP en overdrachten: 3 (= 2 VTE) Cel kwaliteit: 2 Cel Word Leerkracht: 4 (= 3,5 VTE) Cel Detacheringen: 3 (2,6 VTE) Afdelingssecretariaat: 2 (1,6 VTE) Coördinatoren afdeling: 9 (8 VTE) Afdelingshoofd

Vragen?