Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards Martin Boersma en Rik van Goor rsg de Borgen, Nijeborg Class Dojo Hanneke de Jong, Kandinsky Molenhoek Growth en fixed mindsets Femke van der Meer NSG Groenwoud 8e landelijke SWPBS-conferentie 2016 , Good Practices VO, José Wichers-Bots
rsg de Borgen, Nijeborg Brede scholengemeenschap van PrO tot vwo in het Westerkwartier en Noordenveld (Groningen /Drenthe). 2500 leerlingen, 270 medewerkers, 5 vestigingen. De Nijeborg is de school voor vmbo (bb/kb/tl) in Leek 600 leerlingen, 70 medewerkers. Waarden in de school: Plezier, betrokkenheid, kwaliteit, respect.
Visie van de school Visie in zes ambities (2012, upgrade 2016): Identiteit van de school Veiligheid in en om de school Begeleiding van leerlingen De school als kwaliteitsschool De professionaliteit van de medewerkers De school in haar omgeving / Onderwijs voor de toekomst
PBS Werken met een pbs team; Voorzitter, datamanager, leden; Sinds augustus 2015 aan de slag; Belangrijkste eerste stappen in PBS: -De school: leerlingen thuis laten voelen (gouden weken) -De ruimtes & gedragsverwachtingen in de school (stewards)
Gedragsverwachtingen
Gouden weken Leerjaar 1 & 3 (gedeeltelijk) nieuw op de Nijeborg (NIJERULES) Gebouw Klas Boeken Mentor Wie is Wie Leerjaar 2 & 4 Nieuwe mentor Gedeeltelijk nieuwe klassen Examens Stage Zie hand-out. Waarden in de school: Plezier, betrokkenheid, kwaliteit, respect.
Stewards (spreken je aan)
Hanneke de Jong Kandinsky Molenhoek Class Dojo Hanneke de Jong Kandinsky Molenhoek
Inhoud - ClassDojo - Beloningen/complimenten - Overzichten - App ClassDojo - Betrokkenheid ouders - Extra mogelijkheden
ClassDojo Digitaal beloningssysteem Beloningssysteem per klas Beloningssysteem individueel
Complimenten Complimenten naar wens aanpassen Individueel/per klas
Aandachtspunten Aandachtspunten naar wens aanpassen Wij gebruiken de aandachtspunten voor: Complimenten/beloningskaartje kunnen leerlingen bij ons inleveren voor een privilege kaart.
Privilegelijst Gestart met muntjes Beloningskaartjes Complimenten inleveren van ClassDojo
Overzichten Per klas Per leerling Vergeven door docent………. Aanvulling kan …met notitie
App ClassDojo Leerlingen en ouders Individuele code Individueel overzicht Geen klassikaal overzicht
Ouderbetrokkenheid Via App Inzicht zoon/dochter
Andere mogelijkheden Groepsverhaal Gelezen door…….. Door mentor
PBS Conferentie Workshop Mindsets 11 november 2016
Hoe is de implementatie van de mindsets op een PBS VO school verlopen? Welke gevolgen heeft dit gehad op het aanscherpen van gedragsverwachtingen rond toenemende verantwoordelijkheid ? Welke gevolgen heeft dit voor de ondersteuning van leraren in het geven van positieve feedback?
Wie ben ik?
De groeimindsets van Carol Dweck
Fixed mindset Intelligentie is niet veranderbaar Intelligentie is veranderbaar
Ik ben er niet voor in de wieg gelegd.. Fixed mindset ziet onveranderbaarheid. Growth mindset ziet ontwikkeling. Ik ben nu eenmaal zo.. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd.. Ik hoef dat niet meer te kunnen.. Aan mijn manier is niets mis. Zou een andere aanpak nodig zijn? Ik moet meer moeite doen dan een ander. Ik wil nu mee in die ontwikkeling Mijn aanpak levert weinig meer op, iets anders is nodig.
Implementatie van de mindsets op de NSG Start 2014: pilot Ongemotiveerde leerlingen Havo 4 groeigerichte feedback door de vakdocent
Implementatie van de mindsets op de NSG 2015-2016 Uitbreiden mindsets naar andere Teams Aansluiting gezocht bij PBS-Team: vanuit het team worden de verschillende activiteiten (workshops, mentorenlessen, ouderavonden e.d.) aangestuurd. Als een docent een op ontwikkeling en op groei gerichte grondhouding in de klas heeft, zal hij vooral het leerproces stimuleren en feedback geven op inzet. Dweck stelt dat kinderen deze leerhouding vaak overnemen. Door vertrouwen te hebben in de mogelijkheden van het kind en deze mogelijkheden aan te boren middels een op groei gerichte grondhouding van de docent, zal de leerling gemotiveerder worden om te werken en zullen zijn prestaties verbeteren.
Binnen de kernwaarden verantwoordelijkheid en veiligheid komen PBS en Mindsets samen Binnen de kernwaarde vertrouwen wil de NSG een school zijn waarin leerlingen zich veilig voelen en waarin vertrouwen in elkaar en in elkaars mogelijkheden merkbaar is. De op groei gerichte docent zal door ontwikkelingsgerichte feedback te geven op mogelijkheden en inzet, vertrouwen geven aan de leerling om zelf zijn eigen mogelijkheden aan te boren. Dit leidt tot een betere inzet, een grotere verantwoordelijkheid en meer motivatie.
Gevolg voor de gedragsverwachting:
Hoe worden leraren ondersteund in het geven van groei gerichte feedback? De pilot heeft een lessenserie voor de mentor opgeleverd met daarin een ‘complimentenlijst’ gericht op groeigerichte feedback om mee te experimenteren Docenten krijgen workshops en trainingen aangeboden in het geven van groei gerichte feedback en in de theorie van de mindsets
Vragen Gouden weken en schoolstewards Martin Boersma en Rik van Goor m.boersma@rsgdeborgen.nl Class Dojo Hanneke de Jong, h.djong@kandinsky.nl Growth en fixed mindsets Femke van der Meer F.vanderMeer@nsg-groenewoud.nl 8e landelijke SWPBS-conferentie 2016, Good practices VO, José Wichers-Bots