Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Opleidingsmogelijkheden
HET DENDRON COLLEGE.
De opbrengsten van een groei-mindset
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De weg naar het voortgezet onderwijs
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
opleiding : Onderwijs Assistent
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
VERSTERK WAT WERKT.
Geïntegreerde schoolverbetering
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Voortgezet onderwijs HELMOND
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Formatief versus summatief
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
INFORMATIE AVOND OUDERS
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Naam school Datum Logo van de school
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
KWALITEITSZORG September 2017
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Eigenaarschap.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards Martin Boersma en Rik van Goor rsg de Borgen, Nijeborg Class Dojo Hanneke de Jong, Kandinsky Molenhoek Growth en fixed mindsets Femke van der Meer NSG Groenwoud 8e landelijke SWPBS-conferentie 2016 , Good Practices VO, José Wichers-Bots

rsg de Borgen, Nijeborg Brede scholengemeenschap van PrO tot vwo in het Westerkwartier en Noordenveld (Groningen /Drenthe). 2500 leerlingen, 270 medewerkers, 5 vestigingen. De Nijeborg is de school voor vmbo (bb/kb/tl) in Leek 600 leerlingen, 70 medewerkers. Waarden in de school: Plezier, betrokkenheid, kwaliteit, respect.

Visie van de school Visie in zes ambities (2012, upgrade 2016): Identiteit van de school Veiligheid in en om de school Begeleiding van leerlingen De school als kwaliteitsschool De professionaliteit van de medewerkers De school in haar omgeving / Onderwijs voor de toekomst

PBS Werken met een pbs team; Voorzitter, datamanager, leden; Sinds augustus 2015 aan de slag; Belangrijkste eerste stappen in PBS: -De school: leerlingen thuis laten voelen (gouden weken) -De ruimtes & gedragsverwachtingen in de school (stewards)  

Gedragsverwachtingen

Gouden weken Leerjaar 1 & 3 (gedeeltelijk) nieuw op de Nijeborg (NIJERULES) Gebouw Klas Boeken Mentor Wie is Wie Leerjaar 2 & 4 Nieuwe mentor Gedeeltelijk nieuwe klassen Examens Stage Zie hand-out. Waarden in de school: Plezier, betrokkenheid, kwaliteit, respect.

Stewards (spreken je aan)

Hanneke de Jong Kandinsky Molenhoek Class Dojo Hanneke de Jong Kandinsky Molenhoek

Inhoud - ClassDojo - Beloningen/complimenten - Overzichten - App ClassDojo - Betrokkenheid ouders - Extra mogelijkheden

ClassDojo Digitaal beloningssysteem Beloningssysteem per klas Beloningssysteem individueel

Complimenten Complimenten naar wens aanpassen Individueel/per klas

Aandachtspunten Aandachtspunten naar wens aanpassen Wij gebruiken de aandachtspunten voor: Complimenten/beloningskaartje kunnen leerlingen bij ons inleveren voor een privilege kaart.

Privilegelijst Gestart met muntjes Beloningskaartjes Complimenten inleveren van ClassDojo

Overzichten Per klas Per leerling Vergeven door docent………. Aanvulling kan …met notitie

App ClassDojo Leerlingen en ouders Individuele code Individueel overzicht Geen klassikaal overzicht

Ouderbetrokkenheid Via App Inzicht zoon/dochter

Andere mogelijkheden Groepsverhaal Gelezen door…….. Door mentor

PBS Conferentie Workshop Mindsets 11 november 2016

Hoe is de implementatie van de mindsets op een PBS VO school verlopen? Welke gevolgen heeft dit gehad op het aanscherpen van gedragsverwachtingen rond toenemende verantwoordelijkheid ? Welke gevolgen heeft dit voor de ondersteuning van leraren in het geven van positieve feedback?

Wie ben ik?

De groeimindsets van Carol Dweck

Fixed mindset Intelligentie is niet veranderbaar Intelligentie is veranderbaar

Ik ben er niet voor in de wieg gelegd.. Fixed mindset ziet onveranderbaarheid. Growth mindset ziet ontwikkeling. Ik ben nu eenmaal zo.. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd.. Ik hoef dat niet meer te kunnen.. Aan mijn manier is niets mis. Zou een andere aanpak nodig zijn? Ik moet meer moeite doen dan een ander. Ik wil nu mee in die ontwikkeling Mijn aanpak levert weinig meer op, iets anders is nodig.

Implementatie van de mindsets op de NSG Start 2014: pilot Ongemotiveerde leerlingen Havo 4 groeigerichte feedback door de vakdocent

Implementatie van de mindsets op de NSG 2015-2016 Uitbreiden mindsets naar andere Teams Aansluiting gezocht bij PBS-Team: vanuit het team worden de verschillende activiteiten (workshops, mentorenlessen, ouderavonden e.d.) aangestuurd. Als een docent een op ontwikkeling en op groei gerichte grondhouding in de klas heeft, zal hij vooral het leerproces stimuleren en feedback geven op inzet. Dweck stelt dat kinderen deze leerhouding vaak overnemen. Door vertrouwen te hebben in de mogelijkheden van het kind en deze mogelijkheden aan te boren middels een op groei gerichte grondhouding van de docent, zal de leerling gemotiveerder worden om te werken en zullen zijn prestaties verbeteren.

Binnen de kernwaarden verantwoordelijkheid en veiligheid komen PBS en Mindsets samen Binnen de kernwaarde vertrouwen wil de NSG een school zijn waarin leerlingen zich veilig voelen en waarin vertrouwen in elkaar en in elkaars mogelijkheden merkbaar is. De op groei gerichte docent zal door ontwikkelingsgerichte feedback te geven op mogelijkheden en inzet, vertrouwen geven aan de leerling om zelf zijn eigen mogelijkheden aan te boren. Dit leidt tot een betere inzet, een grotere verantwoordelijkheid en meer motivatie.

Gevolg voor de gedragsverwachting:

Hoe worden leraren ondersteund in het geven van groei gerichte feedback? De pilot heeft een lessenserie voor de mentor opgeleverd met daarin een ‘complimentenlijst’ gericht op groeigerichte feedback om mee te experimenteren Docenten krijgen workshops en trainingen aangeboden in het geven van groei gerichte feedback en in de theorie van de mindsets

Vragen Gouden weken en schoolstewards Martin Boersma en Rik van Goor m.boersma@rsgdeborgen.nl Class Dojo Hanneke de Jong, h.djong@kandinsky.nl Growth en fixed mindsets Femke van der Meer F.vanderMeer@nsg-groenewoud.nl 8e landelijke SWPBS-conferentie 2016, Good practices VO, José Wichers-Bots