Onderzoek leereffecten educatief programma Joods

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Presentatie Procedure naar het VO
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Mythes over meertaligheid
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
HAN Faculteit Educatie.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
DELF Junior op het Augustinianum
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Profiel Product Presentatie
Zorglokaal DE EVALUATIE.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwikkelingen zichtbaar
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Informatieavond Uitwisseling Tsjechië Marja Calmer Irina Chistiakova.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek leereffecten educatief programma Joods Onderzoek leereffecten educatief programma Joods?! bij het Joods Historisch Museum

Aanleiding Het JHM was geïnteresseerd in de leeropbrengst van hun programma voor het voortgezet onderwijs. Dit was niet eerder onderzocht.

Doelstelling Welke leeropbrengsten heeft het educatieve programma Joods?! en hoe komt dit overeen met de nu gebruikte doelstellingen.

Vraagstelling Wat is de leeropbrengst voor leerlingen van een middelbare school van deelname aan het educatieve programma joods?! van het JHM? DV A) Op welke manier is het educatieve programma ingericht? DV B) Welke leeropbrengsten zien leerlingen van het educatieve programma? DV C) Welke leeropbrengsten zien docenten van het educatieve programma?

Theoretisch kader Komt uit Omgevingsmanagement van Van Riessen en Van Manen. Belangrijkste punten zijn de indeling van leerdoelen: cognitief (verstand), affectief (gevoelens,interesses) en sociaal (samenwerken, verdraagzaamheid)

Onderzoeksmethodiek Leerling-verslagen: op basis van een 4-tal open vragen wordt vastgesteld wat leerlingen geleerd lijken te hebben van het programma Open interviews: met 12 leerlingen zijn interviews afgenomen over de leeropbrengsten Open interview met 2 docenten over de leeropbrengsten

DV 1: het programma Het programma: twee lessen op school, bezoek aan het museum en een korte terugblik op school.

DV 2: opbrengst volgens leerlingen en 3: opbrengst volgens docenten DV 3: leeropbrengst volgens leerlingen. Deze is sterk gericht op cognitieve kennis over de joodse cultuur en op het moeten maken en uitvoeren van een presentatie. DV 4: de leeropbrengst volgens de docenten. Zij noemden bovenal de samenwerking, onderzoeken en de presentatie als leeropbrengst.

Conclusie Van de leerdoelen van het museum lijkt er slechts 1 echt gerealiseerd te worden als opbrengst. Een tweede en derde matig en een vierde eigenlijk niet. Het JHM geeft een zeer waardevolle bijdrage aan het onderwijs door de samenwerkings-, de onderzoeks- en presentatieopdracht. Dit is echter niet terug te vinden bij de doelstellingen. De leerdoelen kunnen veel concreter worden gesteld ingedeeld naar cognitief, affectief en sociaal.

Voorbeelden Cognitief: de leerlingen kunnen beknopt iets vertellen over Joodse rituelen/tradities, zoals sabbat, choepa en bar mitswa.. Affectief: de leerlingen kunnen beschrijven dat individuele Joden op een zeer verschillende manier met hun religie bezig zijn en dat Joden net zo arm of rijk zijn als niet-Joodse mensen in de samenleving. Sociaal: De leerlingen kunnen benoemen wat nodig is voor een zinvolle samenwerking.