Zorgvragers met probleemgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De roos van Leary.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Een theoretische verkenning
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Handelingsplannen.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Onze doelen en visie in beeld
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
Wetenschappelijk onderzoek opzetten
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lesgeven in en over diversiteit
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Kijken naar Kinderen Week 4
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Werken met groepen jonge kinderen
Wjk.
Ouderraad 7 december.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
Er samen voor staan: Samenwerken in de driehoek
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren Les 3.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 5e les.
Rob Goossens Het Werkplan.
Communicatie 3e les.
Portret in beeld THTEX.
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Communicatie 4e les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
E-learning, E-health & Domotica
AGRESSIE Les 3.
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Coaching.
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Communicatie 3e les.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Communicatie 4e les.
Communicatie en hulpverlening
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Observeren Les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
ORGANISATIE EN AFSPRAKEN
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
Observeren Les 2.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
ADL Les 1.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Tijd Expert domein A Expert domein B
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Zorgvragers met probleemgedrag Onderwerpen vandaag?

Zorgvragers met probleemgedrag Gedragsproblemen in het algemeen Oorzaken van gedragsproblemen Gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking/cognitieve stoornis Omgaan met gedragsproblemen Herhaling theorie maar nu met doel toepassen Wie heeft sinds vorige week nog nagedacht over nut van Leary/ herkende patronen

Oefenen met de Roos van Leary Casus mevr. De Jong Casus: Mevr. De jong woont in woonzorgcentrum het Buitenhof. Zij heeft last van pijnlijke knieën door artritus. Sinds de dood van haar man beleeft ze weinig levensvreugde. Zij verbitterd geraakt. Zij heeft de neiging zich terug te trekken in plaats van aan te geven wat zij nodig heeft. Vanmorgen kom je haar begeleiden bij de adl. Mevr. Is humeurig en beklaagt zich dat het eten niet lekker was en dat niemand tijd heeft voor haar. Opdracht: Vorm een groepje van vier. Verdeel de rollen van zorgvrager, verzorgende en observatoren. Voer het rollenspel uit. Doe dit vier keer waarbij steeds veranderd wordt van gedrag. Reageer tegen boven-boven, reageer samen-boven, reageer tegen- onder, reageer samen-onder!

Terugblik op de vorige les! Het nut van de Roos van Leary De Roos van Leary is een hulpmiddel als de communicatie moeizaam verloopt of als bepaalde gedragspatronen ingesleten zijn. De Roos van Leary helpt bij het analyseren van iemands gedrag. Hierdoor kan je de ander beter begrijpen. Ook kan je inspelen op het gedrag van een ander. Het kan bijdragen aan een verbetering van de communicatie in het team.

Terugblik vorige les Hoe werkt de Roos van Leary? Dominantie: De verticale as geeft de mate van dominantie aan. Volgend > leidende rol complementair gedrag Relatie: De horizontale as geeft de mate van relatie aan. Rechts: samen, wij, relatiegericht, samenwerking, sympathie en affectie. Links: tegen, ik, taakgericht, autonomie, antipathie en afwijzing. De mate van relatie roept eenzelfde reactie op. samen-gedrag > samen-gedrag tegen-gedrag > tegen-gedrag: aanvallend > opstandig symmetrisch gedrag.

Allebei in het kwadrant Boven/Tegen: machtsstrijd. Effect 1 Als twee mensen samen in hetzelfde kwadrant zitten, houden zij hetzelfde gedrag in stand. Allebei in het kwadrant Boven/Tegen: machtsstrijd. Allebei in het kwadrant Boven/Samen: beiden graag eigen plan uitvoeren, maar tegelijk gewaardeerd worden. Allebei in het kwadrant Onder/Samen: Ze komen niet veel verder, omdat initiatief ontbreekt. Allebei in het kwadrant Onder/Tegen: Ze versterken elkaar in hun kritische blik.

Effect 2 Verticaal tegenovergesteld gedrag roept een complementaire reactie op. Dus als je iemands gedrag wilt versterken, moet je kiezen voor gedrag dat daar verticaal tegenover staat.

Effect 3 Gedrag dat horizontaal naast elkaar staat, heeft een constructieve invloed. Als je iemand op een opbouwende manier wilt beïnvloeden, moet je kiezen voor gedrag dat even dominant is en aan de andere kant van de verticale lijn zit.

Wat is probleemgedrag? Groepsopdracht: Inventariseer wat jullie verstaan onder probleemgedrag in de praktijk, en maak hier een mindmap van. Bestudeer de reader Grip op probleemgedrag, deze staat op Nelo(onder readers/opleidingsinfo) Beschrijf de belangrijkste punten die jullie hier uithalen. Leg in jullie groepje uit wat de ABC methode is en neem een casus uit de praktijk om de methode uit te werken. Voeg ook aantekeningen rollenspel casus mevr. De Jong toe. Lever het verslag uiterlijk de eerstvolgende les in zodat we dit gezamenlijk kunnen bespreken. Lever je de opdracht in, voorzien van les, titel, klas en namen.

Probleemgedrag in een ABC schema de A staat voor antecedenten, ofwel de aanleiding van het gedrag De B staat voor behaviour, d.w.z. het gedrag dat verandert moet worden C staat voor consequenties, de gevolgen van het gedrag Dor het ABC schema te gebruiken kun je inzicht krijgen in het probleemgedrag Datum en tijd A nteceden- ten Wat ging eraan vooraf B ehaviour Het probleem-gedrag Consequen-ties De gevolgen van het probleem-gedrag? Verder aantekenin-gen?

Aanpak van de Oleander http://www.zorgvoorbeter.nl/ouderenzorg/onderwijs-probleemgedrag.html Website zorg voor beter noteren in schriftje ‘ handig voor later’