De Nieuwe Kans Rotterdam
doelgroep Man 18-27 jaar Rotterdam Complexe problemen op diverse leefgebieden
VISIE Stichting ‘De Nieuwe Kans’ (DNK) ziet zichzelf als een transformatiecentrum met als doel om multiproblem jongvolwassenen te helpen om opnieuw te participeren in de maatschappij door ze te ondersteunen bij het duurzaam veranderen van hun denken en gedrag en ze vervolgens terug naar werk, school of, indien noodzakelijk, naar zorg te begeleiden. Belangrijke waarden voor DNK zijn: veilig, betrokken, verantwoordelijk en duurzaam. Deze pedagogische waarden worden samengevat door het motto: warm gedisciplineerd.
Vier pijlers Pedagogisch klimaat Maatschappelijk werk Begeleidingsvorm Onderwijs & gedragstraining
Gezond denken Gezond gedrag Gezonde gevoelens Gezonde contacten
Samenwerking met youz (Antes GGZ) Shop-in-shop Gesloten beurs Lage drempel, warme overdracht
Een Academische Werkplaats Een samenwerkingsverband waar kennis uit de praktijk, onderzoek, opleiding en beleid wordt vergaard, geïntegreerd, geanalyseerd en teruggekoppeld wordt naar de praktijk. Onderzoeksvragen uit de praktijk! Toegepaste wetenschap!
hoofddoelen Onderzoek naar de kenmerken van en interventies voor multiprobleem jongvolwassen mannen (18- 27 jaar) 3 onderzoekslijnen Overkoepelende onderzoeksvraag: Kunnen profielen van behandelsucces/non-succes onderscheiden worden voor multiproblematische jongvolwassenen, gebaseerd op hun socio-demografische, psychosociale, neurobiologische kenmerken en eerder doorlopen trajecten? Methodiekontwikkeling
3 onderzoekslijnen H.E.T. ONDERZOEK Hersenen Traject Effect Neurobiologisch/-cognitief vermogen van doelgroep Traject Trajectverleden van doelgroep H.E.T. ONDERZOEK Effect Effectiviteit van interventies
Effectiviteit van interventies
Matched care? Een voorbeeld van Implementatie van onderzoek in de praktijk: Probleemstelling de nieuwe kans: sommige jongens komen moeilijk mee met het programma, vermoedelijk door licht verstandelijke beperking Aw-dNK screeningsinstrument voor lvb (SCIL) toepassen
Drie belangrijkste lessen zorg en onderwijs kunnen hand in hand gaan, mits iedere professional werkzaam is in zijn eigen specialisme (schoenmaker blijf bij je leest). met behulp van wetenschappelijk onderzoek naar de interventie is het mogelijk om te kijken voor welk individu de interventie wel of niet werkt. door onderzoek te verbinden aan de praktijk kun je gevalideerde screeningsinstrumenten inzetten om zo tot “matched care” te komen