De Nieuwe Kans Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Programmalijnen van Stichting Pergamijn
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Gentle Teaching.
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
Coördinatiepunt multiprobleem-gezinnen Venlo (CMPG)
Voortijdig schoolverlaten
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Beleid gemeenten/GGD en AW een beeld uit de regio Margriet Oosting, Hoofd EBG GGD Zaanstreek-Waterland Marlou de Kroon, Coördinator AW JGZ NH VUmc.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Passend onderwijs.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
het programmeren voorbij
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Transformerend Leren Sanne Berens, NJi Marianne ter Kuile, ZonMw
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
De transformatie in de praktijk
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Kenniskring jobcoaching SBCM
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
PARTICIPEREN Doorontwikkelen vanuit de dagondersteuning
Aanbod jongvolwassenen
Herstellend handelen – hergo introductie
Integrale Arbeidscoach
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

De Nieuwe Kans Rotterdam

doelgroep Man 18-27 jaar Rotterdam Complexe problemen op diverse leefgebieden

VISIE Stichting ‘De Nieuwe Kans’ (DNK) ziet zichzelf als een transformatiecentrum met als doel om multiproblem jongvolwassenen te helpen om opnieuw te participeren in de maatschappij door ze te ondersteunen bij het duurzaam veranderen van hun denken en gedrag en ze vervolgens terug naar werk, school of, indien noodzakelijk, naar zorg te begeleiden. Belangrijke waarden voor DNK zijn: veilig, betrokken, verantwoordelijk en duurzaam. Deze pedagogische waarden worden samengevat door het motto: warm gedisciplineerd.

Vier pijlers Pedagogisch klimaat Maatschappelijk werk Begeleidingsvorm Onderwijs & gedragstraining

Gezond denken Gezond gedrag Gezonde gevoelens Gezonde contacten

Samenwerking met youz (Antes GGZ) Shop-in-shop Gesloten beurs Lage drempel, warme overdracht

Een Academische Werkplaats Een samenwerkingsverband waar kennis uit de praktijk, onderzoek, opleiding en beleid wordt vergaard, geïntegreerd, geanalyseerd en teruggekoppeld wordt naar de praktijk. Onderzoeksvragen uit de praktijk! Toegepaste wetenschap!

hoofddoelen Onderzoek naar de kenmerken van en interventies voor multiprobleem jongvolwassen mannen (18- 27 jaar) 3 onderzoekslijnen Overkoepelende onderzoeksvraag: Kunnen profielen van behandelsucces/non-succes onderscheiden worden voor multiproblematische jongvolwassenen, gebaseerd op hun socio-demografische, psychosociale, neurobiologische kenmerken en eerder doorlopen trajecten? Methodiekontwikkeling

3 onderzoekslijnen H.E.T. ONDERZOEK Hersenen Traject Effect Neurobiologisch/-cognitief vermogen van doelgroep Traject Trajectverleden van doelgroep H.E.T. ONDERZOEK Effect Effectiviteit van interventies

Effectiviteit van interventies

Matched care? Een voorbeeld van Implementatie van onderzoek in de praktijk: Probleemstelling de nieuwe kans: sommige jongens komen moeilijk mee met het programma, vermoedelijk door licht verstandelijke beperking Aw-dNK  screeningsinstrument voor lvb (SCIL) toepassen

Drie belangrijkste lessen zorg en onderwijs kunnen hand in hand gaan, mits iedere professional werkzaam is in zijn  eigen specialisme (schoenmaker blijf bij je leest). met behulp van wetenschappelijk onderzoek naar de interventie is het mogelijk om te kijken  voor welk individu de interventie wel of niet werkt. door onderzoek te verbinden aan de praktijk kun je gevalideerde screeningsinstrumenten  inzetten om zo tot “matched care” te komen