Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Voor iedere leerling een oplossing!
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Van stoornisgericht indiceren naar handelingsgericht toewijzen
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Opbrengstgericht werken
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Ouderavond 15 sept
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Onderwijszorgconsulenten
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen
Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Info-avond september 2017.
Doelen behalen met activiteiten
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Voorlichtingsbijeenkomst uitstroom 23 januari 2018
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Even voorstellen en verwachtingen delen
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Voorstellen en verwachtingen
De Berkenschutse De Berkenschutse SWV PO De Kempen
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Specialistische lesplaatsen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings 14-6-2016 Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings

Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken 14-6-2016 Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken Maximale uit leerlingen halen? Ontwikkelingsperspectief bepalen Mogelijkheden i.p.v. beperkingen Maar ook…. Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering 14-6-2016 Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering Doelgroep SO/VSO? Dekkend netwerk Schoolondersteuningsprofielen Bekostiging: categorie 1-2-3 Ontbreken goed LVS voor (V)SO… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Opzet Doelgericht, actief en planmatig 14-6-2016 Opzet Doelgericht, actief en planmatig In kaart brengen van de opbrengsten van het onderwijs Ambitieus en transparant ‘Evidence-based’ Meer dan IQ Goede afstemming met ouders en leerling Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Basis vormt het AAIDD model is gerelateerd aan het ICF-model (Buntinx) 14-6-2016 Basis vormt het AAIDD model is gerelateerd aan het ICF-model (Buntinx)

14-6-2016

Landelijk model doelgroepindeling SO

Landelijk model doelgroepindeling VSO

Invulwijzer Ondersteuningsbehoeften 14-6-2016 NB. Leerlingspecifiek T.a.v. leren en ontwikkelen T.a.v. sociaal-emotionele ontwikkeling T.a.v. de communicatie T.a.v. de fysieke en medische ondersteuning (CAP) Ondersteuning in de thuissituatie Ondersteuning t.b.v. de leraar/de school Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Intensiteit van ondersteuning toegelicht Ondersteuning t.a.v. ontwikkelen en leren Leeromgeving (klasseninrichting, mate van intensiteit van begeleiding), Leerstijl, leertijd, mate van taakgerichtheid en structuur Leerstofaanbod (vakken, aangepaste methodieken, onderwijsmaterialen, computer) Ondersteuning t.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling Mate van structuur, toezicht, correctie en nabijheid, mate van bevestiging en waardering mate van zelfredzaamheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, mate van intensiteit van begeleiding, expertise (specialistische kennis en ervaring) leraar en andere begeleiders (evt. ook uit de zorg) Ondersteuning ten aanzien van de communicatie Communicatiestijl, ondersteunende communicatiemiddelen, logopedie Fysieke en medische ondersteuning Fysiotherapie, therapieruimte, meubilair, andere hulpmiddelen, medicijngebruik, verzorgingsruimte, zindelijkheidstraining, CAP (capaciteitenprofiel revalidatie)

Ondersteuningsbehoefte inclusief CAP 1 2 3 4 5 6 7 Intensiteit van ondersteuning Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Ondersteuning t.a.v. leren en ontwikkelen Ondersteuning t.a.v. sociaal-emotioneel functioneren en gedrag Ondersteuning t.a.v. de communicatie Fysieke en medische ondersteuning Ondersteuning in de thuissituatie / buiten school Ondersteuning t.b.v. school

Kijkwijzer Eindtermen Leerstandaard (75%) 14-6-2016 NB. versie SO en versie VSO Rekenen en wiskunde Schriftelijke taal Mondelinge taal Sociaal emotionele ontwikkeling Leren leren Praktische redzaamheid Zintuiglijke en motorische ontwikkeling Leerlijnen Plancius, CED ZML-leerlijnen, basisleerlijnen Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Vervolg … Begrippenlijst en handreiking Communicatie en implementatie alle standaarden Doorontwikkelen met experts binnen CED, SLO, Inspectie en dergelijken

Casus Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 15 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten