Workshop Veranderen zonder weerstand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Communicatie en draagvlak
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
CanDo Coaching.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Draagvlak vergroten bij collega’s
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
What is the meaning of? Student centered learning
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
De Kwaliteit Verbetercyclus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Ontwikkeling, wij als EBS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
ADL Les 1.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Workshop Veranderen zonder weerstand 2e nationaal toetscongres Bureau ICE 4 november 2016 Door: drs. R.M. Bartman (Fontys lerarenopleiding Tilburg)

Doelen Doelen van deze workshop: Het krijgen van een algemeen beeld van theorieën omtrent verandermanagement. Een (mogelijk) stappenplan bespreken om collega’s mee te krijgen met een verandering op het gebied van toetsing.

Master Toetsdeskundige Fontys Tilburg Studenten maken beroepsproducten (o.a. onderzoeksverslagen, adviesrapporten, etc. ) die echt gebruikt worden in de beroepspraktijk. Ook gaan zij leren sturing te geven aan veranderingen, zodat ze change agents worden op het gebied van toetsing. Studenten vormen met elkaar een professionele leergemeenschap (feedback, intervisie, actief en reflectief leren etc.). Opdracht voor we van start gaan: wissel van plek door naast iemand te gaan zitten met dezelfde kleur trui/colbert/blouse.

Brainstorm via Padlet Ga via je device naar https://padlet.com/rbartman_profe/Workshop4nov Wachtwoord = veranderen Beschrijf kort wat er gebeurde toen je de opdracht kreeg om naast iemand met dezelfde kleur kleding te gaan zitten: wat dacht je, hoe voelde je je, deed je mee of niet?

Algemene inleiding veranderkunde Veranderkunde geen op zichzelf staande wetenschap, maar multidisciplinair: organisatiekunde, beleidskunde, psychologie, management. Dit vertaalt zich in 4 bouwstenen, waarbij weer verschillende risicofactoren te benoemen zijn. Wanneer de risicofactoren in kaart zijn gebracht, weet de veranderaar hoe hij invulling kan geven aan het veranderproces.

Algemene inleiding veranderkunde bouwstenen risicofactoren Vraag/voorbeeld Verandercapaciteit Verandernoodzaak Het vertrouwen Pos. Of neg. verandereigenschappen Complexiteit Mate van bedreiging Onzekerheden vergroten Belangen worden geschaad Wantrouwen wordt vergroot Mate van veranderbereidheid wordt negatief beïnvloed Is er vertrouwen in de leiding? Veranderen er vaak dingen of is het nieuw? Wat is de visie? Is de verandering urgent? Welke impact heeft de verandering? Wie zijn er mee gemoeid? Wat gaat er precies veranderen? Onderbouwing Verliezen mensen hun baan? Mensen zien negatieve veranderingen bij anderen. Vertrouwen in leiding wordt minder. Aansturing: change agent moet in kaart brengen welke risicofactoren er zijn. (Bege)leiding moet snel, succesvol, betrouwbaar zijn. 1. Organisatiecontext 2. Verbeterconcept 3. Gedrag 4. Aansturing

Hoe zet je risicofactoren om in succesvol veranderen? 2 modellen Cozijnsen (2014) heeft hiervoor de 7 verander-v’s opgesteld: Versnellen Vertrouwen Verbeelden Verbeteringen aantonen Verduidelijken Verbinden Verankeren

Veranderen 7 ankerpunten bron: http://image. slidesharecdn Visie Commu-nicatie Compe-tenties Beslis-singsvrij-heid Tools Actie-plan Waar-dering Indien aanwe-zig Duide-lijkheid Betrok-kenheid Zelfver-trouwen Initiatief Daad-kracht Doel-gericht-heid Enthou-siast Indien afwezig Verwar- ring Weer- stand Angst Mach-teloos Erger- nis Chaos Onver- schillig

Inzoomen op weerstand bij verandering Workshop voor verschillende doelgroepen, daarom nu inzoomen op een onderwerp dat we tegenkomen in meerdere beroepscontexten: weerstand van betrokkenen bij veranderingen. Murphy (2016) stelt het volgende: de weerstand die wordt geboden is meestal voorspelbaar en begrijpelijk. je kunt weerstand het hoofd bieden door te observeren hoe de personen reageren op de verandering en vervolgens je eigen gedrag aanpassen.

Weerstand in drie fases van verandering 1. Initiatiefase: mensen bieden met name weerstand op de technische aspecten van de verandering (kan ik dit wel, het gaat toch goed zoals we het doen, zorgen over kennis en vaardigheden). 2. Implementatiefase: de verandering is ingezet, nu weerstand door zowel technische als sociale aspecten (hoe men met elkaar omgaat, wat mensen zien gebeuren, onzekerheden over bv status). Mensen zijn in deze fase geneigd de verandering op hun eigen manier te implementeren. 3. Institutionalisering: weerstand nog steeds niet voorbij. Uit zich nu vooral in verslapping van de inzet om de verandering vol te houden. Goede (bege)leiding is noodzakelijk.

Stappenplan per fase: doordenk elke fase goed voordat je gaat beginnen Zie hand-out Opdracht: bespreek in twee- of drietallen een casus van een van jullie. Bij een nieuwe casus: volg gezamenlijk de stappen op de hand-out. Bij een reeds ingezette verandering: Bepaal in welke fase de verandering momenteel zit. Bespreek de stappen die nog gezet moeten worden.

Afronding Hartelijk dank voor jullie aandacht! Voor tops, tips, vragen, opmerkingen, aanvullingen etc. mail naar: r.bartman@fontys.nl Hartelijk dank voor jullie aandacht!

Bronnen Cozijnzen, A. (2014), De 7 V’s van verandermanagement. Amsterdam: Pearson. Murphy, M. (2016). The tug of war between change and resistance. Educational Leadership, 2016 (summer), 66-70. Tip: Mars, A.(2012), Hoe krijg je ze mee? Vijf krachten om een verandering te laten slagen. Assen: Van Gorcum.