Agenda Welkom Notulen Wat hebben we dit jaar gedaan? Jaarrekening 2013 / 2014 Begroting 2014 / 2015 Kascontrole commissie Wat willen we in 2014 / 2015 gaan doen? Mededelingen bestuur / herbenoeming Ingezonden brieven Rondvraag ALV - 17 november 2014 2
Wat hebben we afgelopen jaar allemaal gedaan Onder leiding van de Technische Commissie (Gerard Straatsma) zijn de volgende zaken gerealiseerd: De Kroon is schoon gemaakt en voorzien van een afdekking De ramen aan de zijgevel zijn geschilderd Een drietal lekkages zijn verholpen In één van de bergingen In één van de afgelsloten garages Bij één van de schoorstenen De lift is voorzien van nieuw zeil De vlucht deuren in de garage zijn schoongemaakt en opnieuw geschilderd De dakranden van de hoogbouw en gedeeltelijk de laagbouw zijn voorzien van een extra laag bitumineuze dakbedekking De uitgangen van de bergingen zijn verzien van een smetplaat en hoeklijn om beschadigingen te voorkomen Een aantal houten panelen bij de penthouses zijn vervangen De hal in de kelder (bij de lift) is geschilderd ALV - 17 november 2014 3
Wat hebben we afgelopen jaar allemaal gedaan Als gevolg van het aanbieden van een nieuwe (kleinere) afstandbediening voor de garage, zijn we (door een tip van Joop Burbach) overgestapt op een andere leverancier voor onderhoud en storingen aan de garage deur Het afgelopen jaar zijn er wederom veel storingen geweest aan de garage deur, bij de laatste storing (okt 2014) hebben we besloten om de 15 jaar oude aandrijving te vervangen De riolering is verstopt geweest als gevolg van het oneigenlijk gebruik van het toilet. Wij verzoeken één ieder géén olie, vetten, papier etc in het toilet te gooien De website www.plaatsroyaalamsterdam.nl is intensief gebruikt. We roepen iedereen te zorgen dat wijzigingen in emailadressen bij het bestuur bekend zijn zodat de berichten ook aankomen ALV - 17 november 2014 4
2013 - 2014 is met een kleine winst afgesloten Het boekjaar is afgesloten met een winst van € 1.500,-- De kosten klein onderhoud garage, waren hoger dan begroot. Als gevolg van een lekkage in één van de afgesloten garage plekken diende een goot te worden aangelegd om het water af te voeren. Als gevolg van de dalende rente, waren de rente opbrengsten minder dan begroot. kosten realisatie begroting verschil administratie kosten 6.006,18 6.005,00 -1,18 vergader-/ bestuur kosten 793,76 1.000,00 206,24 schoonmaak algemene ruimten 4.831,65 4.860,00 28,35 klein onderhoud algemene ruimten 7.259,81 8.000,00 740,19 stroomverbruik 7.666,08 8.190,00 523,92 onderhoud keuring lift 5.229,34 6.200,00 970,66 schoonmaak garage 1.133,35 1.140,00 6,65 klein onderhoud garagae 3.049,11 2.190,00 -859,11 elektra verbruik garage 758,18 810,00 51,82 reserveringventilatiesysteem garage 2.350,00 - reservering garagedeur 1.930,00 reservering algemeen onderhoud garage 661,00 verzekeringspakket 6.549,96 6.465,00 -84,96 eigen risico schadezaak 250,00 onderhoud video 300,00 onderhoud hydrofoor 538,14 550,00 11,86 reservering hydrofoor 464,00 reservering schilderwerk 22.140,00 reservering daken 11.605,00 reservering video/intercom 1.139,00 reservering lift 2.219,00 reservering onvoorzien reservering houtrot / ramen 12.000,00 reservering betonnen pilaren 1.650,00 reservering entree deuren 125,00 diversen 767,86 750,00 -17,86 AF: ontvangen rente -4.574,03 -5.200,00 -625,97 reservering Algemeen 8.710,33 TOTALE UITGAVEN 105.002,72 106.503,33 1.500,61 ONTVANGSTEN 106.503,47 ALV - 17 november 2014 5
Balans 2013 - 2014 2014 2013 Saldo bank 5.911,11 8.400,16 Reservefondsen 338.944,66 302.443,30 E-spaarextra Rekening 75.500,67 107.902,01 tussenrekening schades 9.680,27 9.641,07 Rabobank Spaar Vrij Rekening 96.971,58 95.800,78 vooruit ontvangen service kosten 2.033,73 2.848,66 ASN Sparen 99.316,70 97.627,09 nog te betalen kosten 1.380,25 1.240,00 SNS Sparen 70.269,36 0,00 nog te ontvangen service kosten 1.074,46 1.360,98 eigen vermogen 6.558,97 5.058,21 nog te ontvangen rente 1.900,00 2.200,00 nog te ontvangen bedrag vooruitbetaalde kosten 7.654,00 7.940,22 358.597,88 321.231,24 nb. Per heden is het saldo op elk van deze 4 rekeningen onder €100k ALV - 17 november 2014 6
Gevolgen besluit ALV 23-2-2011 voor reserveringen 2014 2014 uitgaven Saldo 2014 wanneer vervangen hoeveel jaar nog te reser-veren (A ) start = 2010 vervan-gings-kosten obv schat-ting in 2010 vervan-gings-kosten 2010+3%+3% +3%+3% (D) saldo 2014 reservering (C) dotatie 2015 (B) totaal C+(A *B) Reservering schilderwerk 34.394 nvt 1 44.416 10.022 Reservering daken 69.368 2015 81.000 91.166 21.798 Reservering video/intercom 6.511 7.000 7.879 1.367 Reservering entree deuren 2.185 2010 2.000 2.251 66 Reservering lift 46.456 2030 16 75.000 84.413 2.372 Reservering ventilatiesysteem 29.612 2020 6 40.000 45.020 2.568 Reservering garagedeur 8.339 20.000 22.510 2.362 Reservering garage (gasdetectie) 1.224 1.725 1.942 717 Reservering garage algemeen (gasdetectie) 809 1.133 Reservering hydrofoor 5.464 5.000 5.628 164 Reservering algemeen gelijkdeel 16.936 - Reservering vervangen ramen 67.905 2022 8 150.000 168.826 12.615 reservering betonnen pilaren 16.421 2024 9 16.500 18.571 239 reservering algemeen breukdeel 33.320 9.596 8.192 41.512 338.945 338.944 63.615 De benodigde reservering is afhankelijk van de geschatte vervangingskosten (jaarlijks verhoogd met de inflatie) alsmede het jaar dat de vervanging dient plaats te vinden. Hierdoor kan de hoogte van de specifieke reservering veranderen A.g.v. het streven naar een ongewijzigde maandelijkse bijdrage is de toevoeging aan de algemene reserve de sluitpost van de begroting. We hebben het schoonmaken van de Kroon nu op 10 jaar gezet, maar dit zullen we dit jaar evalueren, wellicht dat het korter moet. ALV - 17 november 2014 7
Voorgestelde begroting 2014 / 2015 resulteert in een gelijk blijvende maandelijkse bijdrage realisatie begroting 2013/2014 2014/2015 exploitatie administratie kosten 6.006,18 6.125,00 vergader-/ bestuur kosten 793,76 800,00 schoonmaak algemene ruimten 4.831,65 4.910,00 klein onderhoud algemene ruimten 7.259,81 8.000,00 stroomverbruik 7.666,08 8.190,00 onderhoud keuring lift 5.229,34 6.200,00 schoonmaak garage 1.133,35 1.150,00 klein onderhoud garagae 3.049,11 2.190,00 elektra verbruik garage 758,18 810,00 verzekeringspakket 6.549,96 6.665,00 eigen risico schadezaak - 250,00 onderhoud video 300,00 onderhoud hydrofoor 538,14 550,00 verwijderen graffiti 0,00 diverse 767,86 750,00 totaal exploitatie 44.583,42 46.890,00 totaal reservering 60.418,30 59.613,33 totale kosten Plaats Royaal 105.001,72 106.503,33 realisatie begroting 2013/2014 2014/2015 reserveringen ventilatiesysteem garage 2.350,00 2.568,00 garagedeur 1.930,00 2.362,00 algemeen onderhoud garage 661,00 1.132,00 hydrofoor 464,00 163,54 schilderwerk 22.140,00 10.022,00 daken 11.605,00 21.798,00 video/intercom 1.139,00 1.367,00 lift 2.219,00 2.372,00 gasdetectie - 717,00 houtrot / ramen 12.000,00 12.615,00 betonnen pilaren 1.650,00 239,00 entree deuren 124,00 66,00 Algemeen 8.710,33 8.192,33 AF: ontvangen rente -4.574,03 -4.000,00 totaal reserveringen 60.418,30 59.613,33 56% 59% 2013- 2014 2014 - 2015 ALV - 17 november 2014 exploitatie reserveringen 8
Update Kas controle commissie Opmerkingen / vragen Lifttelefoon - ik dacht dat we vorig jaar hadden besloten dat de Munnik dit abonnement zou vervangen met een prepaid card o.i.d. EUR 330 per jaar is veel voor iets wat niet gebruikt wordt. [Het telefoonabonnement in de lift: niet elke verdieping heeft bereik met een GSM. Dit kan wel omgebouwd worden, maar dat kost € 1.200,00. Het telefoonabonnement is terug gebracht naar € 16,00 per maand. We hebben een voorstel van OTIS ontvangen voor een modem zodat iedere bewoner met zijn eigen mobiel kan bellen, maar deze kosten bedragen € 30 per maand. We hebben nu de goedkoopste oplossing. Alternatief is de telefoon verwijderen en met eigen mobiele telefoon contact opnemen bij een storing] Assa Abloy - 2 'ongespecificeerde' rekeningen binnen 10 weken voor EUR 1000. Ik vermoed dat dit storingen zijn geweest die door bewoners veroorzaakt zijn. Eén ervan heb ik zelfs doorgegeven. Ik zie niet dat deze verhaald zijn. [Het was helaas niet te achterhalen wie de storing veroorzaakt had] VVE Belang: ik dacht dat we vorig jaar ook besloten hadden dit lidmaatschap op te zeggen. [Eens, denk dat deze ons ontschoten is] Tenslotte, de crediteuren. Ik vermoed dat de kleine bedragen slordigheden van de bewoners zijn. Een eenvoudige herinnering zou hier verandering in kunnen brengen. Er staat een niet betaalde doorberekende rekening van 31.10.13, dus al een jaar oud, open. Gezien andere bewoners dit soort kosten wel betaald hebben, stel ik voor dat we overgaan tot grotere strengheid. Gelijke monniken, gelijke kappen. [Dit is ook het voorstel van het bestuur] ALV - 17 november 2014 9
Wat willen we in 2014 – 2015 gaan uitvoeren? De afgelopen jaren hebben we een aardige spaarpot aangelegd. De algemene reserve bedraagt medio 2015 circa € 60.000,--. We leggen een aantal investeringsvoorstellen aan de vergadering voor. Het egaliseren van de garage vloer en voorzien van een coating. We hebben een drietal offertes opgevraagd (€ 29.000 / € 32.000 / € 36.000) Dat betekent wel dat de garage een aantal dagen leeg moet zijn Het vervangen van de intercom installatie. (huidige reservering € 7.800) Voorstel A – ViP digitaal intercomsysteem incl. audiotoestel en touchscreen entreepanel Kosten €14.781 – Kosten voor eigen rekening (kleuren tv monitor en/ of verbinding met wifi-netwerk tbv smartphone/ tablet) Voorstel B - ViP digitaal intercomsysteem incl. audiotoestel en regulier bellenbord Kosten €11.440 - Het opknappen van de entrée Nieuwe brievenbussen, kosten circa € 5.000 (excl plaatsing) Polijsten van de marmeren vloer, kosten circa € 1.100 (excl de lambrizering) Een structurele oplossing voor het legen van de condensvaten, hiervoor moeten ter hoogte van de woningen 22B en 22K luiken in het de marmeren lambrizering worden gemaakt Het preventief controleren van alle schoorstenen ALV - 17 november 2014 10
Mededelingen van het bestuur Iedere bewoner kan een storing melden bij De Munnik. De bewoner gaat bij het melden van een storing akkoord dat, indien de oorzaak van de storing achter de voordeur de ligt, dat de kosten van voor de bewoner zijn. Tot op heden hebben wij hier nooit problemen mee gehad. Dit jaar is dit voor het eerst gebeurd. Één van de bewoners heeft de rechtsbijstand verzekering ingeschakeld. Als bestuur hebben wij ervoor gekozen om de zaak niet met advocaten op te lossen. Wel hebben wij deze bewoner schriftelijk medegedeeld dat, zonder toestemming van het bestuur én zonder schriftelijke verklaring, geen meldingen van storingen worden opgepakt Wij willen alle bewoners nogmaals attenderen op de plicht om de binnenkant van de woning goed te onderhouden (denk aan kitranden van de ramen). Indien bij klachten de expert (schilder / aannemer én het bestuur) van mening zijn dat slecht onderhoud de oorzaak is van de schade, dan zal de reparatie voor eigen rekening zijn. ALV - 17 november 2014 11
Verder zou ook een spiegel bij de oprit van nut kunnen zijn Ingezonden brief In verband met de veiligheid in de parkeergarage stellen wij voor om de normale rijrichting aan te houden. Dit kan aangegeven worden door pijlen op de vloer te laten schilderen, zoals in onderstaand schetsje. Verder zou ook een spiegel bij de oprit van nut kunnen zijn ALV - 17 november 2014 12
Apendix ALV - 17 november 2014 13
Welke financiële beslissingen hebben we genomen? 2007 extra reservering tbv vervanging ramen (zie pagina 6) 5 jaar lang circa € 14,30 per appartement (€ 6.600) tbv ontluchting / kitten 15 jaar lang circa € 22,00 per appartement (€ 10.000) tbv vervangen kozijnen 2011 extra reservering tbv de kroon (ALV 23 februari 2011) De € 14,30 per appartement blijven we reserveren, maar nu voor reparatie van de Kroon Vanuit het overschot van de reservering voegen we € 10.000 toe aan de reservering voor de Kroon Met ingang van 1 juni 2011 per appartement € 7,-- (€ 3.300) tbv reservering voor de Kroon. Voor een periode van 3 jaar. 2011 herschikking reserveringen obv een de onderbouwing van de reservering voor groot onderhoud (zie pagina 7) A B ALV - 17 november 2014 14
Vocht problemen met ramen en deuren (ALV 2007) Totale kosten per maand per appartement (bij benadering): jaar 1 - 5 jaar 6 – 15 Vervanging 10 eenheden € 13,00 nihil Aanbrengen ontluchting & nieuwe kit € 1,30 nihil Reservering vervanging 50 eenheden € 22,00 € 22,00 € 36,30 € 22,00 In de eerste 5 jaar is de extra bijdrage hoger omdat dan de ‘lening’ afkomstig uit de reservering terugbetaald dient te worden. Daarna hoeft alleen extra gereserveerd te worden voor de vervangen van de 50 overige eenheden. Besluit ALV 2007 Wat is er de afgelopen 2 jaar (2008-2010) gebeurd: De 10 eenheden zijn vervangen en de ontluchting is aangebracht. De kosten zijn aanzien-lijk hoger geweest dan begroot (€ 75.000). Deze kosten zijn direct t.l.v. de reservering schilderwerk geboekt. Er was meer dan voldoende gereserveerd voor het schilderwerk -> de reservering van circa € 14,30 kan vervallen Het bestuur stelt voor om de reservering voor het vervangen van een 50-tal ramen vooralsnog te handhaven Besluit ALV 23-2-2011 ALV - 17 november 2014 15
Onderbouwing reserveringen m.i.v. 2010 Item Vervanging Levensduur* Toelichting Schilderwerk € 19.707 1 jaar 10 jarig onderhoudscontract ad € 21.000 per jaar / cashflow technisch is het noodzakelijk om één jaar in kas te hebben Daken € 81.000 15 jaar 1100m2 a € 60 + ca 15.000 (aanpassing dakranden = schatting) Intercom € 7.000 Huidige systeem is niet meer leverbaar. Reservering excl. monitor (200 of / 300 voor kleur). Lift € 75.000 30 jaar Binnen 10 jaar ca € 25.000 voor besturing en deurmachine; restant 30 jaar (Otis geeft aan 30 jaar, Munnik 40 jaar); bestuur stelt 30 jaar voor Ventilatiesysteem € 40.000 20 jaar Levensduur 20 – 25 jaar Garagedeur € 20.000 Verwachte uitgaven op korte termijn ca € 2.000 voor besturing. Levensduur 20 -25 jaar exclusief handzenders Gasdetectie garage € 1.500 Centrale is niet meer leverbaar; economische levensduur 10 jaar, praktijk 15-20 jaar Hydrofoor € 6.000 10 jaar Kosten € 5.000 excl arbeidsloon Houtrot / ramen € 150.000 Vervangen van 50 eenheden binnen 15 jaar. Entree (deuren) € 2.000 Nieuwe motor / aandrijving Besluit ALV 23-2-2011 * Levensduur wordt gerekend vanaf 2000 ALV - 17 november 2014 16