HbH DGWW 2017 FOT 26-04-2016
Wmo 2015 en HbH Maatschappelijke ondersteuning omvat o.a. het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie van personen met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving. Zelfredzaamheid betekent dat inwoners in staat zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het voeren van een gestructureerd huishouden.
Wmo 2015 en HbH Gestructureerd huishouden Iedereen moet gebruik kunnen maken van een opgeruimde en functionele huiskamer, slaapkamer, keuken, toilet, badkamer en hal/gang. (Vergelijk definitie Tzorg) Maatwerkvoorziening Hulp bij het Huishouden heeft als doel inwoners in staat te stellen tot het voeren van een gestructureerd huishouden, voorzover de inwoner daarin niet kan voorzien op eigen kracht, door inzet van zijn sociale netwerk (mantelzorg, vrijwilligers) of het gebruik van algemeen gebruikelijke voorzieningen, voorliggende voorzieningen en algemene voorzieningen.
Resultaatgebieden Schoon en leefbaar huis eventueel aangevuld met afspraken m.b.t. booschappen doen, bereiden of klaarzetten van maaltijden en wassen en strijken van kleding. Organisatie van het huishouden (regie) eventueel aangevuld met afspraken m.b.t. de zorg voor kinderen die tot het gezin behoren.
Werkwijze 2017 Eerste jaar (2017): PxQ financiering Gemeente Gemeente Voert het gesprek met de cliënt. Stelt resultaatgebieden, benodigde tijd en andere afspraken vast (op basis van protocollen en normen die nu worden gebruikt). Legt een en ander vast in beschikking. Aanbieder Werkt de afspraken in overleg met cliënt uit (ondersteuningsplan). Factureert het aantal geleverde uren en geeft deze door aan CAK.
Kwaliteit 1 cliënten -/- € Kwaliteit 2 aanbieders Inkoop beleids cyclus – Invulling goed opdrachtgeverschap Beleidsplan Wmo Gemeente Verordening Aanbesteding Overeenkomst Leveren conform contract Meten KPI’s Ervaringen Cliënten Evaluatie Aanbevelingen Aanbod en producten Gestelde eisen Ontwikkelpunten Juiste inzet bij de vraag Resultaat m.b.t. zorg Score klantervaring Score klanttevredenheid Score kwaliteitsmetingen Realisatie Leveranciers Kwaliteit van zorg Voldoet aan eisen Monitoring budgetplafond Financiële realisatie Juiste aanbieder met contract Input: Wettelijk (lokaal)beleid Kwaliteit 1 cliënten Realisatie Rechtmatigheid Doelmatigheid -/- € Kanteling Eigen kracht Juiste ondersteuning Reactief Toezicht klacht, incident, calamiteit Proactief Toezicht Selecte en aselecte steekproef Kwaliteit 2 aanbieders
Vormen van Financiering Productfinanciering (2017) Trajectfinanciering Resultaatfinanciering
Productfinanciering Voordelen Nadelen P x Q, je betaalt wat je afneemt Eigen bijdrage is gelijk aan levering Geen verandering voor cliënt … Nadelen Hoge administratieve last
Trajectfinanciering Voordelen Nadelen Meer flexibiliteit voor aanbieder Lage administratieve last/ regeldruk Eenvoud in uitvoering … Nadelen Cultuurverandering voor cliënt Eigen bijdrage vs realisatie ...
Resultaatfinanciering Voordelen Innovatie: Integraal werken SD/ synergie Minder administratie/ regeldruk ?! … Nadelen Cultuurverandering voor client Eigen bijdrage vs realisatie Monitoren, hoe?!
Stellingen We moeten vernieuwen, stilstand is achteruitgang Minder regels is een must Alleen het resultaat geldt
Vereiste kwaliteit organisatie 1. Aanbieder voldoet aan relevante wet- en regelgeving 2. Aanbieder beschikt over intern kwaliteitsplan, - borging en een voor de branche geldende kwaliteitsborgingscertificaat; 3. Aanbieder is van alle medewerkers met cliënt contacten in bezit van een verklaring omtrent gedrag (VOG); 4. Dienstverlener voert deugdelijke administratie; 5. Dienstverlener beschikt over regeling bij calamiteiten/geweldincident, afhandeling klachten (plus halfjaarlijkse rapportage aan gemeenten),medezeggenschap personeel; 6. Diestverlener verleent kosteloos medewerking aan te houden cliënt ervaringsonderzoeken;
Personeel 1. Competenties, vaardigheden voldoen aan functieprofielen en bepalingen Cao; 2. Aanbieder zorgt dat personeel: servicegerichte en klantvriendelijke instelling heeft; -over goede sociale en communicatieve vaardigheden beschikt (beheersing Nederlandse taal Hbh1 op niveau A2 basisgebruiker en bij Hbh2 op niveau B1 Europees referentiekader); praktische kennis en ervaring heeft met huishoudelijke werkzaamheden; handelt vanuit de visie van de gemeente op de maatschappelijke ondersteuning; voldoende kennis hebben van de lokale sociale kaart; op basis van gezond verstand problemen signaleert en deze doorspeelt aan het sociale wijkteam.