Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject :

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij Leefstijl.
<Naam spreker en school/ gemeente
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Pastoraal op school.
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Welkom op deze informatieavond
Visie: rapport en portfolio
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderavond Groepsorganisatie
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
IPC Nederland.
Jeannette van Nieuwkoop
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pedagogische theorieën
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
De nieuwe onderbouw.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Ontwikkelingspsychologie
Elk kind wil leren, elk kind wil groeien
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
23 maart 2017 profilering.
Doelen behalen met activiteiten
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
De Betekeniseconomie in de klas
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Doelen behalen met activiteiten
3. Een veilig leer-en groeiklimaat
Presentatie Rode Bosbes
De week van de vrijwilliger
Workshop “Rituelen van verstilling”
Een beetje menselijk doen, graag!
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Werken met plezier en goed presteren
JEUGDzorg - voor wie?.
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

2. De ontwikkeling van de menselijke vermogens tijdens de kinderjaren en adolescentie Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie

Inhoud - Uitgangspunten Intelligentie, empathie en verantwoord handelen (denken, voelen, willen) zijn drie vermogens, drie breinen, die van bij de geboorte in elke mens aanwezig zijn. Tijdens de verschillende leeftijdsfazen ontwikkelen deze vermogens vanwege overeenkomstige stimuli. In eerste aanleg is dat door natuurlijke, later eventueel ook door aangeboden stimuli. Bij correcte stimulering van de drie breinen groeit het kind / de jongere spontaan tot een authentiek persoon. Goed onderwijs zal hiermee rekening houden.

Evolutie van de menselijke vermogens Meer dan 1 brein Evolutie van de menselijke vermogens

Een mens drukt zich uit door drie vermogens : voelen, willen, denken Elk van deze vermogens is verbonden met een specifieke “zenuwknoop” ; c.q. energetisch systeem (hart, buik, hoofd) Deze drie breinen zijn in ontwikkeling sinds het bestaan van de aarde… (4,6 miljard jaren)

Geo-tijdschaal (= aarde in 24u) 24 uur = 4.600.000.000 jaar uur 0 begin 6 uur ochtend 18 uur avond 12 uur middag 24 uur middernacht 12 3 6 9

Voelen / omgeving Willen / communicatie Reflexen, strategie 2 miljard - 550 miljoen 550 – 200 miljoen 4,65 – 2,0 miljard Voelen / omgeving Willen / communicatie Reflexen, strategie 8 miljoen - heden Denken / levensdroom 200 – 65 milj – 2 miljoen 6

Mens begrijpen om mens te kunnen worden Kenmerken van de groeifazen tot volwassenheid

107 elementen het stoffelijk overschot… incarnatie = in de stof treden

Drie geboortes / drie groeifazen - overzicht 0 jaar Fysieke geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek niveau  WILLEN 7 jaar Energetische geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek en psychologisch niveau  VOELEN 14 jaar Conceptuele geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek, psychologisch en psychisch niveau  DENKEN 21 jaar Basis voor verantwoordelijk handelen is gelegd Innerlijke kracht, zelfstandigheid  AUTHENTICITEIT

0 jaar Geboorte in de materie Groeikracht op fysiek niveau Lichaamsgewaarzijn Ontwikkeling van beweging en fijn-zintuiglijke motoriek Wilskracht

7 jaar Geboorte in energetische veld Groeikracht op fysiek en psychologisch niveau Energetisch gewaarzijn Ontwikkeling van relaties Empathie

14 jaar: Geboorte in conceptuele ruimte Groeikracht en groeirichting op fysiek, psychologisch en psychisch niveau (Visioen van levensdroom) Subtiel gewaarzijn Ontwikkeling van eigen ruimte en begrenzing Intelligentie (intuïtie / inspiratie)

Vol-wassen-heid Groeikracht vanwege verbondenheid met de elementen en het vorm geven aan de leefomgeving. Zelfbewustzijn Schenken van het eigen potentieel vanuit innerlijke motivatie Authenticiteit – innerlijke kracht

Coherentie & Authenticiteit Buikcentrum - wilskracht Hoofdcentrum - intelligentie Coherentie & Authenticiteit Hartcentrum - empathie

Evenwichtige ontwikkeling tijdens kinderjaren en adolescentie is noodzaak

Benadering van het gangbare onderwijs

De evenwichtige vorming gekoppeld aan groeifasen Drie breinen, drie feesten

Feest der verwondering - Verbondenheid Van 0 tot 21 jaar: de fysieke ontwikkeling. Sterkste impuls van 0-7 jaar. Ontdekken van het functioneren van het fysieke lichaam Het (voorzichtig en veilig) ontdekken van het functioneren van Moeder Aarde volgens de visie over open systemen. Cruciale voorwaarde : het ervaren van zachtheid + ontwikkelen van vertrouwen Voorwaarde voor een vrije en autonome houding van de latere volwassene ten opzichte van de wereld rondom hem.

Het feest van het spel - Samenwerking Van 7 tot 28 jaar: de ontwikkeling op energetisch gebied. Sterkste impuls van 7-14 jaar. Aangaan van relaties Ontdekken van functioneren van emoties en gevoelens als remmende of activerende energievelden Begin van het voelen van de eigen plaats in tijd en ruimte Het ontdekken van overeenkomsten met andere culturen / uitdrukkingsvormen Cruciale voorwaarde : het ervaren van nederigheid + ontwikkelen van dankbaarheid (in de ontmoeting met de ander) Voorwaarde om als volwassene de ander als gelijke te erkennen in menselijk en sociaal opzicht.

Het feest van de ontdekking - Schenken Van 14 tot 35 jaar: de ontwikkeling van het bewustzijn. Sterkste impuls van 14-21 jaar. Beantwoorden van de vragen: Wie ben ik? Wat is mijn taak in het geheel ? Ontdekken van functioneren van voelen, denken en willen (apart en als een geheel) Bewust kiezen voor coherentie Cruciale voorwaarde : het ervaren van authenticiteit (= echte interesse waarmee de leraar, door zijn vakgebied, het wereldbeeld voor de leerling opbouwt ) Voorwaarde om als latere volwassene vanuit betrokkenheid te kunnen schenken. Dit is de persoon die in cultureel, sociaal en economisch opzicht kennis en know-how deelt, evenals materie (de aarde en haar voortbrengselen).

Verbondenheid Het feest der verwondering (Kleuter- en basisonderwijs) Ontdekken van het functioneren van het fysieke lichaam Ontwikkelen lichaamsgewaarzijn Het ontdekken van het functioneren van Moeder Aarde volgens de visie over open systemen. Van 0 -7 jaar : zachtheid en vertrouwen  wilskracht Samenwerking Het feest van het spel (Basis- en middelbaar onderwijs) Relaties en ontdekken van remmende of activerende energievelden Het voelen van de eigen plaats in tijd en ruimte Het ontdekken van overeenkomsten met andere culturen Van 7-14 : nederigheid en dankbaarheid  empathie Schenken Het feest der ontdekking (Hoger onderwijs) Beantwoorden van de vragen: Wie ben ik? Wat is mijn taak in het geheel ? Ontdekken van functioneren van voelen, denken en willen (apart en als een geheel) Begin van coherentie Van 14-21 : authenticiteit  intelligentie

De evenwichtige vorming gekoppeld aan groeifasen Curriculum en methode

Voelen Jr. Willen Denken + 18 Project-ontwikkeling 12-18 Persoonlijk initiatief 7-12 Thema en groepswerk 0 - 7 Groepsbeleving Wetenschappen Levensbeschouwing Mythen Humane geschiedenis Legenden en verhalen Sprookjes Voelen Jr. Niet-competitieve sport Lichamelijke arbeid Fysieke ontwikkeling door lichamelijke arbeid Niet-competitieve spelen Ontwikkelen van het zintuig- zenuwsysteem Kringspelen Ontwikkeling van de fijn-zintuiglijke motoriek Willen Concentratietechnieken Subtiel gewaarzijn Visualisatie Harmonische communicatie Dieper gewaarzijn Beschouwingtechnieken Creatieve uiting Droombeleving (Lichaams)bewustwording algemeen Stilte appreciatie Denken

ALIVE project Authenticiteit als basisvoorwaarde voor betrokken en participerende burgers

Er schort wat met ons onderwijs. Tekorten in huidige onderwijs zijn : Infrastructuur (geen voorbeeld van beoogde samenleving) Curriculum (fragmenterend, overdreven cognitief) Methode en waardensysteem (competitief) Het huidige onderwijs conditioneert (in functie van een economisch-monetair systeem) Gaan we onze kinderen de schuld blijven geven?

Op weg naar evenwicht Bij onevenwichtige groei is herstel van evenwicht de eerste vereiste (ont-scholen !) Meer / eenzijdig presteren is kortzichtig! Regels aanleren zijn niet voldoende! (BLS, NLP, Korthagen, Covey,) Evenwicht ontstaat door identiteitsoverdracht, samenspel / -werking en terugkoppeling

Wat doet ALIVE Project ? ALIVE Project streeft naar een evenwichtige ontwikkeling van intellect, creativiteit en sociale vaardigheid en wil leiden tot die kennis, inzichten en vaardigheden die in de huidige tijd nodig zijn om tot authentiek mens te kunnen ontwikkelen. Het bereiken van uiterlijke, genormeerde (cijfers) onderwijsresultaten zonder ervaren diepgang voldoet niet om dit streven te realiseren.

Wat doet ALIVE ? De ALIVE leer-krachten trachten het onderwijs in dienst te stellen van de persoonlijkheidsvorming, met inbegrip van de sociale vorming. Dit houdt in dat het streven gericht is op de ontplooiing van een krachtig willen, een warm voelen en een helder denken.

Goed onderwijs baseert zich op de lijn van evolutie zoals die zich in elke mens uitdrukt. ondersteunt authenticiteit en natuurlijke intelligentie in het kind is minstens: Universeel in inhoud - verbondenheid Democratisch in beginsel - samenwerking Authentiek in methode – zorgdragen / schenken

zijn nietige zaken vergeleken met wat in ons ligt. Wat voorbij ons ligt en wat voor ons ligt zijn nietige zaken vergeleken met wat in ons ligt. Ralph Waldo Emerson We zijn meer dan louter een fysiek lichaam… E.A.S.T. Institute

Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014