Embedded Librarianship

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
De nieuwe werkelijkheid
Zorg Beter mét Vrijwilligers
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Mediawijsheid.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
School-als-organisatie en schoolcultuur
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Betrokkenheid op de werkvloer
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Samenwerken Werken in Teams.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Evenwicht in sturing.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Wijkjournalistiek en de bibliotheek
Professionalisering Sociaal Werk
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Begeleiding bij Werkplekleren
Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken
Voor u en uw medewerkers!
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Leiding geven aan school ontwikkeling
De week van de vrijwilliger
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Werken aan werkvermogen
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Tjellingsessie Master Leiderschap
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
Embedded Librarianship : stellingen
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Embedded Librarianship BMI-dag Donderdag 1 december 2016 Tale Evenhuis LUMC / NIFP Leiden / utrecht

Wat is Embedded Librarianship? Als bibliotheekmedewerker of informatiespecialist bewust en actief onderdeel uitmaken van een groter geheel van een organisatie. Het is daarmee een bijzondere vorm van klantgerichtheid.

Wat is Embedded Librarianship? Als bibliotheekmedewerker of informatiespecialist bewust en actief onderdeel uitmaken van een groter geheel van een organisatie. Het is daarmee een bijzondere vorm van klantgerichtheid.

Wat biedt Embedded Librarianship? Toegevoegde waarde door: anticiperen en ondernemen: naar de klant en tussen de klant, niet wachten op de klant grotere betrokkenheid door directe communicatie en samenwerking participeren in diverse netwerken en een verbindende rol tussen deze netwerken Insert > Header & footer 23-12-15

Waar draait Embedded Librarianship om? Decentralisatie : tussen de klanten, los van de collectie: klantgericht Informatie- en klantgericht: niet collectiegericht Communicatie: netwerken Participatie: samenwerking / gedeelde verantwoordelijkheid Socialisatie: jezelf als mens Vertrouwen en integriteit Integraal deel van het geheel Relatie met de klant opbouwen

Waarom embedded librarianship? Push-factoren Pull-factoren informatie voor iedereen en altijd beschikbaar geen monopolie hoogwaardig kenniswerk innovatief creatief aanvullend als teamlid meten en evalueren

Formele voorwaarden ruimte om tussen de klanten te zitten tijd om tussen de klanten te zitten technologie: toegang tot bronnen via internet communicatie via mail, skype etc. geld en ondersteuning management PubMed Health voor Systematic Reviews: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/

Organisatorische voorwaarden Is er belangstelling en concrete ondersteuning van het management (tijd en ruimte)? Zijn er goede contacten met diverse managementlagen? Heb je enthousiaste veelgebruikers en die als brug willen dienen naar andere gebruikers of management? Staat de organisatie open voor een experiment als Embedded Librarianship? (Shumaker 2012, p.132-133)

Inhoudelijke en persoonlijke voorwaarden Flexibiliteit van de informatiespecialist veel wisselende werkplekken mogelijk veel reizen proactieve houding Bereidheid bijwonen inhoudelijke overleggen, bijvoorbeeld onderzoekers- of onderwijsoverleggen Kennis verwerven van gebruikers / klanten: onderwerpsgebieden informatiebehoeften Integriteit in omgang verkregen (persoonlijke of gevoelige) informatie Ondernemerschap

Persoonlijke voorwaarden Heb je voldoende bibliotheektechnische kennis? Kun je instructies geven aan gebruikers? Heb je voldoende kennis van communicatiemiddelen? Heb je voldoende kennis van de organisatie (cultuur, waarden, doelen, produkten)? Heb je voldoende kennis van de onderdelen van de organisatie of ben je in staat die te verwerven? Ben je bereid je om je gebruikersgroepen beter te leren kennen door deel te nemen aan hun activiteiten? (Shumaker 2012, p.132-133)

Werkplek van de embedded librarian Fysieke / Centrale bibliotheek als backup; niet persé als standplaats informatiespecialist Contact fysiek op de plaatsen waar de klanten komen virtueel via electronische hulpmiddelen zoals e-mail, chat, skype, e-learning etc.

Wat verandert, wat blijft? Veranderingen Collectie en bibliotheek niet meer centraal, maar de vaardigheden en de klant Informatiespecialist direct onderdeel bedrijfsonderdeel, faculteit of onderzoeksgroep Meer persoonlijk contact Constanten Publicatie leverantie Onderwerpsgericht zoeken naar informatie Kennis van informatiesystemen en -retrieval

Kansen vergroting zichtbaarheid bibliotheek(medewerker) aantonen relevantie en toegevoegde waarde vergroten werkplezier door veel persoonlijke contacten, gevarieerde werkzaamheden en beter inzicht in de klant

Valkuilen en oplossingen Te hooggespannen verwachtingen en ten ondergaan aan eigen succes goed grenzen en mogelijkheden aangeven Te weinig steun vanuit de bibliotheek afspraken maken Isolatie van andere bibliotheekmedewerkers (eenpitters) contact zoeken met collega’s van andere organisaties Spanning tussen meerdere werkplekken goede planning duidelijke centrale contactpersonen per werkplek over aan- en afwezigheid