Uitgangspunten van de methode Voorlichting Voorstellen Doel en vragen vooraf Methode en visie Uitgangspunten van de methode De petten Pesten De materialen Voorbeelden Tijdsinvestering Borging
De Kanjerpetten
De Kanjerpetten
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
Voorbeelden van werkvormen
MATERIALEN Handleiding Knieboeken Handpoppen Werkboeken Spellenboek Posters Digibordbegeleiding Liedjes Pestprotocol Diploma’s Helpdesk KanVAS sociogram leerlingvragenlijst docentvragenlijst adviessysteem voor ouders en leerkracht
De inhoud van de eerste dag bevat de volgende thema's: - daders en slachtoffers; - de basisuitgangspunten van de Kanjertraining; - algemeen Kanjergedrag bij leerkrachten en ouders; - straatcultuur en wederzijds respect; - conflictbeheersing (een eerste aanzet); - meeloopgedrag (motor en benzinepomp); - bespreking kanjerknieboek Max en het dorpje. De inhoud van de tweede dag: Bespreking van de knieboeken: -Max en de vogel; -Max en de klas; -de eerste vier lessen uit het Kanjerwerkboek deel 1. -onderwijsgedrag: het spreken van twee "gedragstalen." -Kanjerkringen -vertrouwensoefeningen Inhoud van de derde dag: -bespreking van het knieboek Max en de zwerver; -de overige lessen uit het Kanjerwerkboek deel 1; -Werkboek 2; -Werkboek 3; Thema's kritiek leren geven en ontvangen, meeloopgedrag (vervolg), internetgebruik (positief en negatief), Adviessysteem voor gedrag, sociogram, aanpak van meidenvenijn. De leerkracht krijgt een licentie met een geldigheidsduur van 2 jaar.
Inhoud van de vierde dag (2 jaar later dan 3e dag): -uitwisselen van ervaringen met het gebruik van de Kanjerboeken; -informatie uitwisselen van nieuwe ontwikkelingen binnen de Kanjertrainingen; -hoe betrek ik daadwerkelijk de ouders bij de Kanjerlessen; -peermediation; -tips voor de overblijf; -filosoferen over gedrag; Thema's: zelfbeheersing; hoe ga ik om met geld; hoe ga ik om met tegenslag in het leven; leren is leuk; uitleg van kanjerlessen door de leerkracht aan collegae. Leerkracht leert zelf kritiek te ontvangen en te geven. Verschillende vormen van kritiek ondergaan de leerkrachten zelf. De licentie wordt verlengd met een geldigheidsduur van 2 jaar. Inhoud van de vijfde en laatste dag (3 a 4 jaar later dan 3e dag): -uitwisselen van ervaringen met het gebruik van de Kanjerboeken; -bespreking van adviessysteem en sociogrammen; -nieuwste ontwikkelingen binnen de Kanjertraining; -Frits, de vriend van Max is homoseksueel. Wat nu? -Sportspelenboek; -uitdieping van peermediation, depressieve gevoelens bij kinderen, schoolbeleid t.a.v. de Kanjertraining; -aan welk gedrag is een kanjerleerkracht te herkennen; -hoe wordt onze school een kanjerschool; -debatteertechnieken; -zijn er nog losse eindjes; Licentie wordt na deze vijfde dag definitief als de directeur van de school aangeeft dat de leerkracht naar volle tevredenheid de Kanjerlessen weet uit te voeren.
Werkzame ingrediënten * Schoolbrede aanpak * Gericht op een veilig en respectvol schoolklimaat * Ouderbetrokkenheid * Zowel preventief als curatief inzetbaar * Hele klas wordt betrokken * Uitgaan van positieve intenties * Oefent concreet in rollenspelen met copingstrategieën * Expleciete aandacht voor transfer * Groepsoverstijgende oefeningen * Feedbackoefeningen * Aanpak bij grensoverschrijdend gedrag
Vragen