Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Visual Knowledge Building
Hogere denkvaardigheden
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Effectieve instructie
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Taak (in 6 groepjes, per 2 of per 3)
Een nieuwe tijd Waar gaat het over?.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Evaluatie Leerlijnen.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Workshop evalueren Dcp
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Customize!.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
hoofdrolspelers H6 Ontdekkers en hervormers
Kritisch denken ‘vertaald’
De Nederlandse Opstand
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
SET schrijfvaardigheid H5
Dide Breuer.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Albert van der Kaap 4 november 2016
AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Workshop academisch schrijven
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
De Nederlandse Opstand
De Opstand in de Nederlanden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Schoolgroepbijeenkomst Differentiëren
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoe leer je geschiedenis?
Gouden Eeuw V5.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje Ferry Smit

Ideevorming en product Balthasar Gerards

Filips II van Spanje Maurits van Oranje Paus Gregorius XIII

Kern/Overheidsdoelen 37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert hierbij over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: - tijd van ontdekkers en hervormers (1500 – 1600); 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. Noordink, H & Rozing, G. (2007). Concretisering van de kerndoelen Mens en Maatschappij. Enschede. Stichting Leerplan Ontwikkeling

Lesdoelen De leerlingen kunnen doormiddel van een onderzoek een conclusie vormen (Doel 40) De leerlingen kunnen na de opdracht uitleggen wie de potentiële daders waren en hoe zij met Willem van Oranje verbonden waren (Doel 37) De leerlingen kunnen doormiddel van samenwerking tot een gezamenlijk antwoord komen en dit presenteren De leerlingen kunnen na de opdracht uitleggen hoe zij tot hun conclusie gekomen zijn en welke denkstappen zij genomen hebben.

Historisch redeneren 1. stellen van historische vragen 2. gebruiken van bronnen 3. contextualiseren 4. argumenteren 5. gebruiken van historische begrippen 6. gebruiken van structuurbegrippen

Oriëntatiekennis De opdracht gaat voornamelijk in op begripsvorming. Doormiddel van het onderzoek naar de personen, leren de leerlingen niet alleen de periode kennen, maar ook de begrippen en personen die hier aan verbonden zijn zoals: Reformatie Filips II Willem van Oranje Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Wilschut, A., van Straaten, D., van Riessen, M. (2004). Geschiedenisdidaktiek, Handboek voor de vakdocent. Bussum. Uitgeverij Coutinho. P. 63

Taxonomie van Bloom 1. Onthouden 2. Begrijpen 3. Toepassing (iets met feitenkennis kunnen doen) 4. Analyseren (iets systematisch kunnen onderzoeken, onderscheid maken in delen) 5. Evalueren (een oordeel kunnen geven op basis van criteria) 6. Creëren Wilschut, A., van Straaten, D., van Riessen, M. (2004). Geschiedenisdidaktiek, Handboek voor de vakdocent. Bussum. Uitgeverij Coutinho. P.265

Differentiatie Paspoorten Taalondersteuning bij bronnen Extra uitleg voor leerlingen die het moeilijk vinden Janssen, F., Hulshof, H., & van Veen, K. (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs Leiden/Groningen. Universiteit Leiden/Rijksuniversiteit Groningen. P.193

ICT Voordat de opdracht van start kan gaan krijgen de leerlingen eerst nog een korte herhaling van de stof Hierbij wordt gebruik gemaakt van Nearpod Wilschut, A., van Straaten, D., van Riessen, M. (2004). Geschiedenisdidaktiek, Handboek voor de vakdocent. Bussum. Uitgeverij Coutinho. P.219

Vernieuwend Karakter Voor het onderwijs: Passend onderwijs (o.a. doormiddel van begeleiding en differentiatie) Gebruik van ICT tijdens de voorgaande uitleg

Toetsing   Onvoldoende (0 punten) Voldoende (1 punt) Goed (2 punten) Argumentatie De argumenten voor de getrokken conclusie zijn onvoldoende onderbouwd of de argumenten zijn niet logisch voor de getrokken conclusie. De argumenten voor de getrokken conclusie zijn voldoende onderbouwd en bieden een logische uitleg voor de getrokken conclusie. De argumenten voor de getrokken conclusie zijn uitgebreid onderbouwd en bieden een logische uitleg voor de getrokken conclusie. De leerlingen kunnen tot in detail uitleggen waarom ze voor hun getrokken conclusie gekozen hebben. Presentatie De presentatie is onvolledig en de leerlingen hebben geen duidelijke conclusie. De presentatie is volledig en de leerlingen hebben een conclusie kunnen trekken. De presentatie is uitgebreid en leerlingen hebben een duidelijke conclusie kunnen trekken. Samenwerking De leerlingen hebben slecht samengewerkt of hebben andere leerlingen gehinderd in hun opdracht. De leerlingen hebben doormiddel van samenwerking elkaar kunnen helpen om tot een standpunt te komen. De leerlingen hebben doormiddel van een goede samenwerking elkaar kunnen versterken en hebben zo een duidelijk gezamenlijk standpunt kunnen innemen. Historische context De argumentatie bevat geen onderbouwing die binnen de historische context past. De argumentatie past binnen de historische context van de zestiende eeuw en de Nederlandse opstand. De argumentatie past binnen de historische context en binnen de argumentatie wordt verwezen naar begrippen uit het tijdvak.