Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom in klas VP Mentoren:
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Dyscalculie.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Wat is passend onderwijs?
Welkom in klas VQ Mentoren:
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Ontwikkelingsperspectief
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Keuzethema: differentiatie
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Informatiebijeenkomst Overstap
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Informatiebijeenkomst Overstap
Interactievaardigheden voor ouders in het Voortgezet Onderwijs
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Ouderinformatie avond
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Van rapport naar portfolio
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Zelfregulatie op Cartesius2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Doubleren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs ITTA UvA: Lies Alons, Femke Scheltinga, Myrthe Wildeboer UvA: Sible Andringa scholen: H.N. Werkman College Groningen Eemsdelta College Delfzijl Montessori College Oost Amsterdam Wolfert College Rotterdam Mundium College NT2 Roermond ISK Walcheren Middelburg

10/11/2017 aanleiding

Uitgaan van IQ? Slechts 50% gerelateerd aan schoolsucces 10/11/2017 Uitgaan van IQ? Slechts 50% gerelateerd aan schoolsucces Niet genormeerd voor NT2 Taakeisen zijn westers (onder andere: Caffrey et al., 2006; Kaniel et al., 1991; Wolfgram, 2009; Guttierrez-Clellen & Iglesias, 1987; Anderson, 2002)

Idee: verlengde Intake 10/11/2017 Idee: verlengde Intake Leerroute 1 Geplande uitstroom- bestemming Verlengde intake: Verzamelen van gegevens Leerroute 2 Het idee van de verlengde intake is dat leerlingen niet op een moment maar in een langere tijd worden gevolgd om beter zicht te krijgen op wat de leerling kan, wil. Er wordt een inschatting gemaakt van wat je verwacht dat de leerling kan bereiken, naar welk type onderwijs de leerling doorstroomt. Dit is de bestemming. Vervolgens kijk je welk niveau de leerling daarvoor behalen moet en in welke leerroute hij dit nveau kan behalen. Leerroute 3

Verlengde intake: Formatieve gegevens (Linan-Thompson, 2010) 10/11/2017 Verlengde intake: Formatieve gegevens (Linan-Thompson, 2010) wat zijn de mogelijkheden van de leerling? Instructiegevoeligheid Leergedrag leerpotentieel

10/11/2017 Gemedieerde leerervaringen (Feuerstein et al, 1988; Poehner et al., 2011; Lidz, 1993; Peňa, 1991)) De docent is mediator: Beïnvloedt het leerproces door stimuleren, ondersteunen en sturen Mate van sturing verschilt per leerling

10/11/2017 Vragen Bieden formatieve gegevens uit verlengde intake extra houvast bij plaatsen leerling? Hoe beoordelen docenten de verlengde intake? Hoe ervaren docenten de afstemming van onderwijsaanbod op leerlingbehoeften na verlengde intake?

Onderzoek Verzamelen van toets- en observatiegegevens Volgen van leerlingen tot het einde van het jaar

Verschillende typen gegevens 10/11/2017 Verschillende typen gegevens Aanwezige kenmerken Summatieve gegevens TOA: na verlengde intake + eind schooljaar formatieve gegevens Observaties

Leerling in beeld: leerlingprofiel 10/11/2017 Leerling in beeld: leerlingprofiel Beginsituatie Voorgeschiedenis (leeftijd, land van herkomst, moedertaal, …) Basisvaardigheden taal en rekenen Reflectie (a) en observatie instructiegevoeligheid (b) Wat doe ik? Wat moet ik doen? Hoeveel ondersteuning/stimulering heeft een leerling nodig? Observatie van leergedrag Cognitieve vaardigheden Sociaal-emotionele vaardigheden Werkhouding Schoolse vaardigheden Om de verlengde intake vorm te geven hebben we een instrucment opgesteld. Met twee formulieren. Op basis van bestaande lijsten, kijkend naar wteenschappelijke literatuur, handboeken (ook speciaal onderwijs), leerbaarheid

1. Beginsituatie Informatie verzamelen: 10/11/2017 1. Beginsituatie Informatie verzamelen: Wat kan en weet de leerling al? Wat zeggen leerling en ouders? Wat weten we van de leerling? Wat weten we van onderwijs in land van herkomst? Het start dus met het verzamelen van gegevens om antwoord te vinden op de volgende vragen. Lezen en bekijken van document in de map

Zelfreflectie en observaties 10/11/2017 Zelfreflectie en observaties Respons op onderwijsaanbod en aanpak Wat werkt wel/niet? Hoeveel moeite moet ik doen? Naar het formulier kijken.

3. Observatie van leergedrag 10/11/2017 3. Observatie van leergedrag Cognitieve factoren Sociaal-emotionele factoren Werkhouding Schoolse vaardigheden Filmfragment: cooperatieve werkvorm, docent loopt rond