Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Een digitaal verhaal maken
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Lesgeven en begeleiden
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Waarom het ouderportaal?
Korte termijn Beleidskeuzes uitgaande van de brainstormsessie van 11 Februari Wie zijn wij Wat gaan we doen aan zwakke punten Welke kansen gaan we verzilveren.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
SchoolWise Samengesteld door. Programma ● Wat is schoolWise ● Waarom schoolWise ● Hoe werkt schoolWise - Zoeken en vinden - Uitlenen - Mediabeheer ● Starten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Wjk.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Instroom en mobiliteit Het programma Instroom & Mobiliteit van FCB draagt bij aan een passende bezetting in de branche Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Beugels en zonnepanelen in één campagne:
Een goed verhaal zit tussen je oren
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Professionalisering Sociaal Werk
ViaVia Info-presentatie
Hoofdstraat 26: De “Rug” voor duurzaamheid?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Korte Handleiding Slim
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
Leerlingen en ouders aan het woord
Voorlichting BPV leerjaar 1
Blind door de Bibliotheek
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Introductiebijeenkomst ONS Platform
(Niet) Allemaal digitaal
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Samen meer kinderen leren schaatsen
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Algemene Implementatie
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Onderhoud kunstgras Dit is de titelpagina van de presentatie.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Informatieavond voor vrijwilligers OLS 2019 Sevenum
Hoe maak je een eyecatcher
Ontwikkelen bijeenkomsten
Zichtbaarheid Creëren
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Integrale Arbeidscoach
Transcript van de presentatie:

Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek FOTO VERVANGEN Klik op de foto die u wilt vervangen. Verwijder de foto met Delete. Op uw scherm verschijnt een lichtgrijs vak met een pictogram in het midden. Klik op het pictogram. Selecteer de gewenste foto. De foto wordt netjes in het vak geplaatst. Het beeld met de honinggraten staat echter achter de foto. Pas dit als volgt aan: Klik met de rechtermuisknop op de foto. Kies de optie naar achtergrond. Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek Yvonne Polman, relatiemanager

Passend lezen in de bibliotheek VOETTEKST WIJZIGEN De voettekst die onderin staat wordt niet automatisch aangepast. Vul als volgt de juiste voettekst in. Klik op de tab ‘Invoegen’. Klik op de knop ‘Koptekst en voettekst’. Klik in het vak ‘Voettekst’. Pas de voettekst aan. Let op: Verwijder de verticale streepjes niet! Klik met de knop ‘Overal toepassen’. Passend lezen in de bibliotheek Waarom dit product in je bibliotheek aanbieden? Product van de bibliotheek, niet van Bibliotheekservice Passend Lezen Aanvulling op collectie, extra dienstverlening Bedienen van kwetsbare doelgroepen Ledenbehoud, bedienen doelgroep die anders afhaakt Combinatie met andere producten in de bibliotheek mogelijk Kans om samenwerkingen binnen sociaal domein aan te gaan Aan de slag… | mei 2017 |

Cijfermatig Hoe groot is de doelgroep? In Nederland zijn 76.000 mensen blind In Nederland zijn 225.000 mensen slechtziend In zorgcentra heeft ruim 40% van de bewoners problemen met zien In Nederland vroeg in 2015 15% van de kinderen een dyslexieverklaring aan: 27.500 kinderen In Nederland hebben 260.000 mensen de diagnose dementie In Nederland hebben naar schatting 30.000 mensen afasie, waarvan 90% aangeeft in een sociaal isolement te verkeren In Nederland hebben ongeveer 44.000 mensen de diagnose Parkinson In Nederland hebben ongeveer 16.000 mensen MS, niet allemaal in ernstige mate Cijfers CBS 2012 2,6 mln. 65+ en in 2041 4,8 mln. 65+ Totale potentiële doelgroep: circa 678.500 personen. De vraag is alleen of ze een bibliotheekabonnement hebben. Aan de slag… | mei 2017 |

Maar dat doe je niet alleen!!! Verwachtingen? Wat verwachten wij van bibliotheken? KB heeft 3000 euro per bibliotheek geïnvesteerd  vooral investeren in inzet personeel Actieve promotie van de website www.bibliotheek.nl/passendlezen bij de doelgroep Plan van aanpak + uitvoering hiervan Organisatie van 2 à 3 promotieactiviteiten Streefcijfer: 20 inschrijvingen per bibliotheek Maar dat doe je niet alleen!!! Aan de slag…| mei 2017 |

Verwachtingen? Wat kun je van ons verwachten? Communicatiemiddelen Meedenken bij opstellen plan van aanpak (op afroep) Training / voorlichting aan bibliotheekmedewerkers op locatie (op afroep) (Ondersteuning bij) contacten met (landelijke) organisaties Ondersteuning door relatiemanager (op afroep) Communicatie via Biebtobieb (groep Passend lezen in de Bibliotheek) Per kwartaal de voortgangscijfers: Aantal inschrijvingen, verdeeld in: Status (verwerkt, lopend, geweigerd, uitgeschreven) Man/vrouw Leeftijdscategorieën Aantal uitleningen Regelmatig contact over de voortgang Aan de slag…| mei 2017 |

Ervaringen tot nu toe Wat werkt wel en wat niet? Geen promotie? geen inschrijvingen!  actie vereist Voorbereiding: hoe positioneer je dit product?  passend lezen in de bibliotheek als onderdeel van groter geheel Alle collega’s op de hoogte? Kennis delen en draagvlak creëren Kwetsbare doelgroepen hebben extra ondersteuning nodig (ouderen, jeugd) De jeugd heeft de toekomst? Ouders zijn belangrijk! Samenwerking binnen het sociaal domein is een vereiste Via doorverwijzers het contact met de doelgroep leggen Promotie is meer dan alleen folders neerleggen Aan de slag…| mei 2017 |

Opstellen plan van aanpak? Vandaag een eerste aanzet Wat neem je op in het plan van aanpak? - op welke doelgroepen ga ik mij richten? - wat ga ik organiseren? - wat heb ik hiervoor nodig? - wie heb ik hiervoor nodig? - welke stappen moet ik zetten om dit te realiseren? - tijdsplanning Aan de slag… | mei 2017 |

Welke bestaande producten in de bibliotheek hebben een link met passend lezen in de bibliotheek? In groepjes van circa 6 personen Collega’s in verschillende groepjes Op A4-vel voor jezelf noteren Bespreek in je groepje Op flip-over vel alle ideeën van de groep noteren Aan de slag…| mei 2017|

Welke punten uit de missie en visie of speerpunten van je eigen bibliotheek hebben een link met de doelgroep van passend lezen in de bibliotheek? Op A4-vel voor jezelf noteren Bespreek in je groepje Op flip-over vel alle punten van de groep noteren Aan de slag… mei 2017 |

Welke interne collega’s kunnen je ondersteunen hierbij? Op A4-vel voor jezelf noteren Bespreek in je groepje Op flip-over vel alle ideeën van de groep noteren Aan de slag… | mei 2017 |

Welke externe organisaties in je eigen gemeente ga je benaderen om mee samen te werken? Op A4-vel voor jezelf noteren Bespreek in je eigen groepje Op flip-over vel alle ideeën van de groep noteren Aan de slag… | mei 2017 |

Waar liggen de kansen? Dit kan in iedere gemeente anders zijn Bespreek met je groepje waar je denkt dat de grootste kansen liggen en met wie je gaat samenwerken? Plenaire terugkoppeling van ideeën / kansen Aan de slag… | mei 2017 |

Uiterlijk 22 juni 2017 het plan van aanpak inleveren Hoe nu verder? Wat doe ik morgen? Informeer binnen je bibliotheek hoe management/collega’s hiertegen aan kijken Is er samenwerking mogelijk met collega-bibliotheken? Vul het plan van aanpak digitaal in Durf te vragen!!!! Uiterlijk 22 juni 2017 het plan van aanpak inleveren y.polman@passendlezen.nl 06-86 86 85 15 Aan de slag… | mei 2017 |

Vragen? Veel succes!