Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement Peter Regter, trainer/HR-adviseur Bouw & Wonen, SBI FORMAAT
Deze workshop Het belang van goede gesprekken Uitwisselen van ervaringen Aandachtspunten voor goede gesprekken do’s en don’ts
Waarom functionerings-en ontwikkelgesprekken voeren? Naast werkoverleg en sociaal contact Medewerker krijgt feedback Leidinggevende krijgt feedback Ambities in kaart: wat aandacht krijgt kan groeien Beslissingen over beloning Basis voor goed HRM-beleid (ontwikkeling, opleiding, promotie, demotie)
Ervaringen uit de praktijk Vaak de nadruk op beloning Gesprekken worden niet (altijd) gehouden door omstandigheden Onaantrekkelijke niet toegankelijke systemen Toon is bestraffend Koud-water-vrees bij medewerkers en leidinggevenden Relatie met de cultuur in de organisatie Geen prioriteit van het management
Top 6 van ingezette ontwikkelinstrumenten Functioneringsgesprek (61%) Opleiding en training (60%) Beoordelingsgesprekken (58%) 360 graden feedback (12%) Assessments (8%) Persoonlijkheidstesten (7%) Bron: RAET HR-Benchmark 2016
Oordeel medewerkers Beoordelingsgesprek: 27% van de medewerkers vindt het geen toevoeging Functioneringsgesprek 24% van de medewerkers vindt het geen toevoeging Bron: RAET HR-Benchmark 2016
Maar ook: Meer aandacht voor een goed gesprek Uitgangspunt: wat gaat er goed en wat kan (nog) beter? Verbinding met de doelen van de organisatie Meer aandacht voor de resultaten en minder op het hoe Toegevoegde waarde voor de klant is belangrijke factor
Aandachtspunten voor een nieuw systeem (of voor een make-over van het ‘oude’ systeem) Ga uit van het positieve: een goed gesprek Wees transparant over de bedoeling Hou het simpel met een toegankelijk systeem Van boven naar beneden Co-creatie is het beste: betrek management, medewerkers en OR De gesprekscyclus moet zich ontwikkelen, met z’n allen leren Valkuilen: zie het spiegelbeeld
Voor meer informatie Peter Regter, trainer en HR-adviseur van het team Bouw & Wonen van SBI Formaat Peter.regter@sbiformaat.nl 06- 525 99 064