Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Ouders en Kinderen Centraal
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hogescholen in Dialoog
Loopbaancentrum Zwolle
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Meetbare zelforganisatie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Ondernemen(d) in het onderwijs
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Honoursonderwijs in HBO
MEE maakt meedoen mogelijk
Evenwicht in sturing.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Het coachende functioneringsgesprek
Jeroen Schumacher, senior adviseur
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Geïntegreerde schoolverbetering
Basispresentatie HNW Leidinggevenden. Bricks HNW betekenent vernieuwing op drie pijlers BytesBehavior.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Participerend Leiderschap
Met goesting werken in de zorg
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
door de ogen van haar medewerkers
A+O project Co-creatie in de praktijk
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Inspelen op innovaties
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Workshop – teamgroei begrijpen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Onderzoeksproject Service’
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg Effect transitie op organisatie en medewerker

Onderzoek in twee fasen uitgevoerd: Aanpak onderzoek Onderzoek in twee fasen uitgevoerd: 1e fase: verkennende gesprekken met 12 organisaties 2e fase: bredere toetsing onder grotere groep organisaties Daarnaast: een viertal ‘goede praktijken’

Ervaren effecten van transities: Effecten transities Ervaren effecten van transities: Verzwaring van administratieve lasten (89%) Andere benadering van zorgverlening (85%) Bezuinigingsopdracht (>80%) Meer aandacht voor nieuwe technologie (56%)

Zelforganiserende teams 55% van de organisaties werkt er al mee 20% wil hier binnenkort mee beginnen 25% van de organisaties kiest er (bewust) niet voor

Zelforganiserende teams Zelforganisatie heel verschillend ingevuld: ‘vrijheid’ bij bepalen werkwijze en inrichting van het team Mate waarin teams zelfsturend mogen zijn Terreinen waarop teams zelfsturend mogen zijn Omvang van de teams

Zelforganiserende teams Hoe ver staat het met de invoering: Omslag naar zelforganisatie nog in volle gang ‘Complex en tijdrovend proces dat nooit af is’

Zelforganiserende teams Ervaringen: De ervaringen over het algemeen positief Succesfactoren: Voldoende vertrouwen en experimenteerruimte Heldere kaders voor afbakening speelruimte Geen blauwdrukken Goede samenstelling team Goede ondersteuning van coach en ondersteunende diensten Wil om mee te gaan met de veranderingen

(Nieuwe) eisen aan professionals Collega’s durven aanspreken op gedrag Wendbaarheid / kunnen omgaan met veranderingen Initiatiefrijk Samenwerken / co-creatie Ondernemend (nieuwe mogelijkheden zien) Flexibel inzetbaar Goed kunnen luisteren Probleemoplossend vermogen Richting kunnen geven aan eigen ontwikkeling Zelfstandig kunnen werken

Aanpassingen management Bij 9 op 10 organisatie leidt invoering zelforganiserende teams (op termijn) tot aanpassingen in de managementlaag Kwalitatief Van sturend naar coachend Minder hiërarchische relaties Kwantitatief Minder (direct) leidinggevenden

(Nieuwe) eisen aan management Coachend leidinggeven Experimenteerruimte geven Motiveren / inspireren Leervermogen kunnen versterken Resultaat gericht / sturen op resultaten Faciliteren Feedback geven Luisteren Stimuleren optimale inzetbaarheid Ondernemerschap

Ondersteunende diensten Aanpassingen ondersteunende diensten: Bij ruim 8 op de 10 organisatie leidt invoering zelforganisatie (op termijn) tot aanpassingen binnen ondersteunende diensten Aanpassingen Meer vraaggericht werken Meer onderling samenwerken Diensten worden kleiner Dit proces loopt nog volop en veel organisaties zijn zoekende

Ontwikkeling werkgelegenheid Verwachte ontwikkelingen werkgelegenheid Kwantitatief Weinig veranderingen verwacht Kwalitatief Meer vraag naar hoger opgeleid personeel Minder vraag naar lager opgeleid personeel Minder vraag naar ondersteunende functies en management Knelpunten verwacht bij werving personeel op functies niveau 4 of hoger

Uitdagingen voor de toekomst: Meer aandacht voor kennisdeling rond zelforganisatie Extra aandacht voor training van ‘nieuwe’ competenties Voorsorteren op verwachte knelpunten werving personeel