Toernooi (arena) in professionele organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Evaluatie van mentorprojecten
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Het programma voor vanmiddag • Wie staat er voor u • Wat beweegt medewerkers • Wat remt medewerkers • Hoe halen we de rem eraf.
1 Toernooi (arena) in professionele organisaties HR bijeenkomst Baker & McKenzie 7 juni 2007 Prof.dr. Paul G.W. Jansen, VU Amsterdam • Effectiviteit •
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
The CAF Procedure voor externe feedback
EhrmVision – Presentatie
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Ruud Huirne, Wageningen UR
Goal Attainment Scaling (GAS)
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Prestaties beoordelen
De aard en effectiviteit van management
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
© de vries business consultancy, 2008
Een theoretische verkenning
Strategische communciatie in organisaties
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Management Accounting Management Control
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Conflicten en onderhandelingen
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Boeien en binden van goede medewerkers
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

Toernooi (arena) in professionele organisaties HR bijeenkomst Baker & McKenzie 7 juni 2007 Prof.dr. Paul G.W. Jansen, VU Amsterdam Effectiviteit Twee soorten selectie Selectie in de arena Consequenties Hypothesen pjansen@feweb.vu.nl www.ACCR.nl

Topselectie: van effectiviteit naar succesvolheid Niet alleen talent voor werk maar ook talent voor succes: de top halen Wat bepaalt succesvolheid? In elk type organisatie (bijv.multinational, ministerie, universiteit, kerk, of leger) ‘arenaselectie’ richting top Welk talenten zijn nodig voor de ‘arena?

Luthans (1988, 1990): veldonderzoek naar wat managers in de praktijk 'echt' doen Vier clusters hoofdactiviteiten: Communicatie: informatie uitwisseling, papierwerk Traditioneel management: planning en coördinatie, besluitvorming, voortgangscontrole Netwerken: omgaan met mensen van buiten de organisatie, sociale en organisatiepolitieke activiteiten Human resources management: motiveren en ondersteunen, disciplineren, conflicthantering, personeelsvoorziening, training en ontwikkeling

Twee typen managementeffectiviteit: Succes: snelheid van promotie Effectiviteit: (1) “getting the job done through high quantity and quality standards of performance” (2) "getting the job done through people, which requires their satisfaction and commitment" Gemeten met vragenlijsten: hoeveelheid en kwaliteit van afdelingsprestatie van manager, werktevredenheid van ondergeschikten en hun betrokkenheid bij werk

Resultaten werkcluster frequentie (vergeleken met gemiddelde binnen succesvolle of effectieve groep) succesvol effectief communicatie iets meer veel meer traditioneel management veel minder iets minder netwerken human resources management

Keuze van object uit verzameling objecten: ‘absoluut’ Meting van objectattributen  Combinatieregel + gewichten om attribuutsom per object te bepalen Kies object met grootste attribuutsom

Selectie van object uit verzameling objecten: ‘arena’ Vergelijking van 2 objecten op emergent criterium  (1) ‘Verliezer’ verdwijnt uit arena Nieuw duel: tzt één winnaar (2) ‘Verliezer’ blijft in arena Nieuw duel: Winnaar = object met meeste gewonnen duels Voordeel: niet nodig objectattributen te meten

Arena selectie (‘succesvolheid’) Soorten selectie Arena selectie (‘succesvolheid’) relatieve selectie: persoon A X persoon B concrete situatie (‘arena’) emergente criteria preselectie (‘arenatoegang’) op prestatie grote beslisruimte  Absolute selectie (‘effectiviteit’) persoon X functiecriteria (competenties, resultaten) expliciete criteria mechanische beslisregel

interpersoonlijke competitie waarin kandidaten worden toegelaten Arena specifieke situatie van interpersoonlijke competitie waarin kandidaten worden toegelaten op grond van specifieke voorselectiecriteria en waarin waarnemers beslissen wie er wint

Structuurkenmerken van de arena Toegangscriteria tot de arena Geaccepteerde ‘wapens’ in de arena Determinanten van de ‘wapens’ Besliscriteria Typische arenasituaties

Wanneer arenaselectie? Monitoring individuele prestatie + relevante attributen is lastig Geoorloofd kandidaten met elkaar te confronteren Arenatoegang is gebaseerd op individuele prestaties Carrière-hulpbronnen zijn schaars

Gevolgen van arenaselectie Consequences of arena Gevolgen van arenaselectie Aanwezigheid en zichtbaarheid in zelfde situatie Sociale situatie Situatie genereert sociale vergelijking en competitie Nadruk op zichtbare en sociale dimensies Criteria zijn emergent: ze ‘rijzen op’ uit de situatie Irrelevante maar waarneembare attributen (geslacht, manieren, attractiviteit) Domeinspecifieke impliciete leiderschapstheorie van besluitvormers

Hypothesen (algemeen) Algemene competenties voor arenatoegang Specifieke arenacompetenties variëren met domein Profiel van ‘winnaar’ varieert met profiel van topmanager ‘Wapens’ zijn niet expliciet Mentor en sociale groep assisteren bij ontdekken van ‘wapens’ Arenastructuur altijd aanwezig op hogere niveaus Begin van de loopbaan absolute selectie, later arenaselectie

Hypothesen (geslacht) Succescriteria zijn in voordeel van mannen: Arena is een masculiene taakomgeving Beslissers, mentoren en sociale groepen bestaan uit mannen Geen verschi in ‘human capital’ en leiderschapsstijl Verschillen in ‘social capital’, netwerkgedrag en ‘politiek gedrag’.

Adaptiviteit van arenaselectie “Exceptions are not the rule” Ondanks Enron en Ahold domineren aan de top groei, innovatie en ethiek Efficiënt Acceptabel voor verliezer, men blijft meedoen vanwege zeer hoge prijs (hoge beloning), risicominimalisatie