Template Praktijkproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Advertisements

2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Marktonderzoek als proces
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Talentmanagement in de Technische Dienst
Een startersgids voor innovatie
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
© de vries business consultancy, 2008
Prestaties Schatten en Managen
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Marktonderzoek als proces
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
2014 EVALUATIES N+1.
Veranderkundige aanpak
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
6 stappen in Risico management
Parametric release Wat is dat?.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
KICK-OFF PRESENTATIE <Projectnaam>
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Evaluatie [projectnaam]
Een vergadering organiseren
Presentatie bedrijfsplan
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Vergadering Personeelsdienst
Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control.
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Human Resources Accounting
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Evaluatie [Projectnaam]
Cursus Interne auditor
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Maak Maar Duidelijk!.
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Stap drie bij projecten
Template lean Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean SIX SIGMA Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Transcript van de presentatie:

Template Praktijkproject Project titel: <titel> Organisatie: <naam organisatie> Project leider: <naam> Belt level: <Black of Green Belt> Datum: <b.v. 21-11-2016>

Introductie Doelstelling presentatie: Om het project in te dienen voor certificering door de LSSA Om het project in de eigen organisatie te presenteren Richtlijnen: De gevolgde aanpak moet goed te volgen zijn voor mensen met kennis van Lean Six Sigma De self-assessment slides moeten ingevuld zijn als u het project indient Conclusies en beslissingen moeten duidelijk zijn Richtlijn is om maximaal 25 slides te gebruiken (voor indiening bij de LSSA) Eventuele back up slides worden in de beoordeling niet meegenomen De schuingedrukte teksten zijn ter indicatie en kunnen dus verwijderd worden Deze inleidende slide kan verwijderd worden als u het project indient.

DMAIC roadmap DMAIC roadmap Define 1 Definieer project en bepaal afbakening 2 Definieer wat er fout is (defect) en bepaal CTQ's 3 Plan en documenteer het project Measure 4 Evalueer het meetsysteem 5 Bepaal de huidige prestatie 6 Bepaal verbeterdoelstellingen Analyze 7 Breng het proces en de inputs in kaart 8 Bepaal factoren van invloed 9 Bepaal Y = f(X) Improve 10 Bepaal de optimale procesinstelling 11 Implementeer de voorgestelde verbetering 12 Valideer de ingevoerde verbetering Control 13 Borg de verbetering 14 Sluit het project af

DEFINE 1 – Definieer project en bepaal afbakening Probleem-omschrijving: Wat gaat er verkeerd? Bij welke klant? Hoe vaak? Hoeveel? Waarom is het een problem? Is het oplossen van het probleem een prioriteit voor de orgnisatie? Is de oplossing nog niet bekend? Voeg een foto of tekening toe indien mogelijk (verwijder deze tekstbox) Doelstelling: Wat is de doelstelling? Wat willen we bereiken? (verwijder deze tekstbox)

DEFINE 1 – Definieer project en bepaal afbakening Meetbare doelstelling: Geef de meetbare grootheid van de doelstelling of oplossing aan. Hoeveel / hoevaak / wanneer is het goed? Afbakening In Scope Wat is de afbakening van het project? Waar gaat het team zich op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang? Afbakening Out of Scope: Waar gaat het team zich niet op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang? Tastbare resultaten: Welk aantoonbaar bewijs gaat er op tafel gelegd worden om aan te tonen dat het probleem is opgelost? Wat is de afspraak met de Champion? Harde besparingen: Geef een samenvatting van de berekening die een inschatting geeft van de beoogde harde besparingen, op jaarbasis (xxx k€ / jaar). Voeg eventueel een aparte slide toe. Zachte besparingen: Voeg bijkomende leuke opbrengsten toe, die niet in geld zijn uit te drukken, zoals tevreden klanten en blije medewerkers.

DEFINE 2 – Definieer defect en bepaal CTQ's Kwaliteit vanuit de klant bezien ‘OK voor klantr’ Klant specificatie Interne specificatie Voice of Customer mag vaag zijn VOC Variabele: ……… Target: ………… Specificaties: …… CTQ ext De CTQext is de meetbare grootheid waarop de klant het product/dienst beoordeelt. Dit getal is gekoppeld aan ‘het probleem’ of ‘de klacht’ of ‘de uitval’ Variabele: ……… Target: …… Specificaties: ………… De CTQint is de meetbare grotheden waarop de interne organisatie de kwaliteit van het product of dienst meet. Is deze waarde goed genoeg om aan de CTQext te voldoen? CTQ int

DEFINE 3 – Plan en documenteer project Projectteam Opdrachtgever Resource Mgr: Champion: Gebruiker: MBB: Optioneel: Resource manager Optioneel: Diegene die blij wordt van het resultaat Ervaren coach Project Mgr (Belt): Teamleden Naam: Rol: Verantwoordelijkheden:

DEFINE 3 – Plan en documenteer project Een SIPOC of Spaghettidiagram is een verplicht element om het proces op hoofdlijnen te beschrijven en te visualiseren SIPOC Leverancier: Inputs: Proces: Outputs: Klant: Leveranciers betrokkenen ‘Proces’ Klanten Input variabelen Ruisfactoren Output variabelen Procedures / protocollen Indien nodig, geef een detailuitwerking van het proces Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5

Self Assessment LSSA Assessor Feedback DEFINE Assessment Self Assessment LSSA Assessor Feedback   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Define 1 Het project adresseert een duidelijke business doelstelling. 2 Er is een duidelijke probleemdefinitie. 3 Doelstellingen zijn helder bepaald en zijn meetbaar. 4 VOC en VOB zijn gedefinieerd en specificaties zijn helder. 5 De scope van het project is duidelijk bepaald. 6 De belangrijkste stakeholders zijn in kaart gebracht. 7 Relevante KPI's zijn geselecteerd en een CTQ-flowdown is gemaakt. 8 High level procesbeschrijving is gemaakt (b.v. SIPOC).   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Define 1 Het project adresseert een duidelijke business doelstelling. 2 Er is een duidelijke probleemdefinitie. 3 Doelstellingen zijn helder bepaald en zijn meetbaar. 4 VOC en VOB zijn gedefinieerd en specificaties zijn helder. 5 De scope van het project is duidelijk bepaald. 6 De belangrijkste stakeholders zijn in kaart gebracht. 7 Relevante KPI's zijn geselecteerd en een CTQ-flowdown is gemaakt. 8 High level procesbeschrijving is gemaakt (b.v. SIPOC).

MEASURE 4 – Evalueer meetsysteem Betrouwbaarheid meetsysteem voor CTQ Beschrijf hoe de CTQint gemeten wordt of hoe data over de CTQint verzameld wordt. Beoordeel de betrouwbaarheid van de data, eventueel met een GR&R. Data moet onomstotelijk betrouwbaar zijn, voordat je verder kunt naar de volgende fase. Meetsysteem Meetprocedure CTQ int Conclusie:

MEASURE 5 – Bepaal huidige prestatie Huidige (historische) prestatie van CTQ Hoe is de CTQint in het verleden geweest? Plot historische data of data van een steekproef of data gerelateerd aan het problem in een grafiek. Denk daarbij aan een Capability analyse en/of een Time Series plot Indien historische data niet aanwezig is, beschrijf dan duidelijk hoe het probleem gemeten is en waarom het probleem een probleem is. Conclusie:

MEASURE 6 – Bepaal verbeterdoelstellingen Beoogde doelstelling voor CTQ Beoordeel of de eerder genoemde meetbare target voor de CTQint en/of doelstelling realistisch is. Koppel de doelstelling aan de CTQint. Stel dat de CTQint deze meetwaarde haalt, is het probleem dan verholpen? Is de klant / organisatie dan tevreden? Conclusie:

Self Assessment LSSA Assessor Feedback MEASURE Assessment Self Assessment LSSA Assessor Feedback   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Measure 1 Data zijn verzameld op een deugdelijke wijze. 2 De verzamelde data zijn representatief voor het project. 3 De kwaliteit van de data is geverifieerd (meetsyteemanalyse indien nodig). 4 Historische data zijn gebruikt om de prestatie in de tijd te visualiseren. 5 Procesvariatie is beoordeeld als bijzondere variatie of natuurlijke variatie. 6 Kortetermijnvariatie versus langetermijnvariatie is beoordeeld. 7 De prestatie t.o.v. de specificaties is beoordeeld (Capability studie indien nodig).   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Measure 1 Data zijn verzameld op een deugdelijke wijze. 2 De verzamelde data zijn representatief voor het project. 3 De kwaliteit van de data is geverifieerd (meetsyteemanalyse indien nodig). 4 Historische data zijn gebruikt om de prestatie in de tijd te visualiseren. 5 Procesvariatie is beoordeeld als bijzondere variatie of natuurlijke variatie. 6 Kortetermijnvariatie versus langetermijnvariatie is beoordeeld. 7 De prestatie t.o.v. de specificaties is beoordeeld (Capability studie indien nodig).

ANALYZE 7 – Breng proces en inputs in kaart Proces stroomdiagram Input variabele X1 Input variabele X2 ............. Gebruik een stroomdiagram voor een Six Sigma project en (bij voorkeur) een VSM Current State voor een Lean project. (proces stap 1) Input variabele X3 Input variabele X4 ............. …. Input variabele X5 Input variabele X6 ............. …. Input variabele X7 Input variabele X8 ............. (proces stap x) Output variabele Y1 Output variabele Y2 Output variabele Y3 ............. Dit is/zijn de CTQs Conclusie:

ANALYZE 7 – Breng proces en inputs in kaart Hou een brainstormsessie met het team over mogelijke oorzaken voor het probleem. Visgraatdiagram Meten Machine Mens Defect Methode Milieu Materialen Conclusie:

ANALYZE 8 – Bepaal factoren van invloed Invloedsfactoren . Verklein een groot aantal potentiële factoren van invloed tot een behapbaar klein aantal factoren. Stel een hypothese op, zet een test op en onderzoek welke factoren een significante bijdrage leveren aan het probleem. Ingeval van een Lean project plaats je hier een lijst met oorzaken voor de slechte proces performance. Conclusie:

ANALYZE 9 – Bepaal Y = f(X) De relatie tussen invloedsfactoren en CTQ . Ingeval van een Six Sigma project wordt hier een wiskundige transfer-functie neergezet tussen de significante invloedsfactoren (Xi) en de CTQint (Y) Tools: Anova, Regressie, DOE, etc. Ingeval van een Lean project komt hier het bewijs dat er een verband bestaat tussen de genoemde oorzaken en de performance van het proces. Tools: Onderhoud, protocol, systeem, onbalans, takttime vs. cycle time, etc. Conclusie:

Self Assessment LSSA Assessor Feedback ANALYZE Assessment Self Assessment LSSA Assessor Feedback   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Analyze 1 Het proces is op het juiste detailniveau beschreven (b.v. Stroomdiagram of VSM CS). 2 Potentiële oorzaken zijn in kaart gebracht. 3 Data is correct geanalyseerd. 4 Grafische en/of statistische technieken zijn toegepast om de oorzaken te onderzoeken. 5 Belangrijkste grondoorzaken zijn vastgesteld. 6 Conclusies zijn goed en (indien van toepassing) statistisch onderbouwd.   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Analyze 1 Het proces is op het juiste detailniveau beschreven (b.v. Stroomdiagram of VSM CS). 2 Potentiële oorzaken zijn in kaart gebracht. 3 Data is correct geanalyseerd. 4 Grafische en/of statistische technieken zijn toegepast om de oorzaken te onderzoeken. 5 Belangrijkste grondoorzaken zijn vastgesteld. 6 Conclusies zijn goed en (indien van toepassing) statistisch onderbouwd.

IMPROVE 10 – Bepaal optimale procesinstelling Beoogde verbeteringen / actieplan . Ingeval van een Six Sigma project gebruik je de transferfunctie om de optimale instelling van de invloedsfactoren (Xi) te bepalen, zodanig dat de CTQint (Y) het beste en meest capable resultaat laat zien. Tools: Regressie, DOE, RSM, etc. Ingeval van een Lean project komt hier de VSM Future State, of een beschrijving van het nieuwe process, werkwijze of technische oplossing. Tools: VSM Future State, procesbeschrijving, etc. Conclusie:

IMPROVE 11 – Implementeer voorgestelde verbetering Geïmplementeerde / gerealiseerde verbeteringen . Zowel voor een Lean als een Six Sigma project wordt hier een beschrijving gegeven van de gerealiseerde verbeteringen. Tools: Kaizen projecten, TPM, nieuwe specificities, aangepast ontwerp, nieuwe tools, balancering, eliminatie van Muda, Muri, Mura, Poka Yoke, instructie medewerkers, etc. Conclusie:

IMPROVE 12 – Valideer ingevoerde verbetering Performance verbeterde proces . Zowel voor een Lean als een Six Sigma project wordt hier een beschrijving gegeven van de resultaten van het verbeterde process. Tools: Capability analyse, Time Series plot, Yield verbetering, Mail van blije klant, etc. Conclusie:

Self Assessment LSSA Assessor Feedback IMPROVE Assessment Self Assessment LSSA Assessor Feedback   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Improve 1 Het verbeterde proces voldoet aan de eisen van de VOC en VOB. 2 Risico's zijn in kaart gebracht en geadresseerd (b.v. pFMEA). 3 Weerstand tegen de verandering is overwonnen. 4 De interne en/of externe klanten hebben de wijziging goedgekeurd. 5 Het verbeterde proces levert goede resultaten (Capability studie indien nodig).   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Improve 1 Het verbeterde proces voldoet aan de eisen van de VOC en VOB. 2 Risico's zijn in kaart gebracht en geadresseerd (b.v. pFMEA). 3 Weerstand tegen de verandering is overwonnen. 4 De interne en/of externe klanten hebben de wijziging goedgekeurd. 5 Het verbeterde proces levert goede resultaten (Capability studie indien nodig).

CONTROL 13 – Borg verbetering Open acties: …. Documentatie: (Technische) tekeningen Specificaties FMEA Control plan Rapportages .. Rollen & Verantwoordelijkheden Zijn de juiste Controls in place? Is statistische proces controle (SPC) nodig? Zijn alle kwaliteitsdocumenten aangepast / up to date Is iedereen juist geïnstrueerd? Wie zijn er aangewezen / aangesteld om de kwaliteit in de toekomst te garanderen en eventuele out-of-control situaties op te pakken?

CONTROL 14 – Sluit project af Conclusies: …. Aanbevelingen: Lessons learned: Wat zijn de belangrijkste conclusies van het project? Wat zijn aanbevelingen van het team? Zijn er eventuele spin offs? Wat zijn de lessen die we geleerd hebben? Wat zouden we de volgende keer anders willen / anders doen? Gaan onze college’s niet dezelfde fouten maken?

CONTROL 14 – Sluit project af De gerealiseerde verbeteringen van het project zijn: Zijn de (meetbare) doelstellingen gehaald? Wat zijn de gerealiseerde besparingen en hoe verhouden deze zich tot de beoogde besparingen? (hard en soft) Champion: Datum, Naam & Handtekening - Controller: Datum, Naam & Handtekening - LSSA Assessor: Datum, Naam & Handtekening -

Self Assessment LSSA Assessor Feedback CONTROL Assessment Self Assessment LSSA Assessor Feedback   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Control 1 Er is bewijs dat het verbeterde proces 'In-Control' is. 2 Maatregelen zijn aanwezig om de prestatie over tijd te monitoren. 3 Documentatie is bijgewerkt (pFMEA, CP, SOP's, Protocol). 4 Medewerkers zijn geïnstrueerd en/of getraind. 5 Er is bewijs dat de verbetering stand houdt / geborgd is. 6 Het eindrapport is gereed en lessons learned zijn gecommuniceerd. 7 De Champion heeft het resultaat goedgekeurd en het project afgetekend. 8 De financieel controller geeft aan dat de besparingen zijn gehaald en heeft het project afgetekend. 9 Het project is professioneel uitgevoerd. 10 Het project is afgerond binnen tijd en budget.   Ontbreekt Incorrect Correct N.v.t. Control 1 Er is bewijs dat het verbeterde proces 'In-Control' is. 2 Maatregelen zijn aanwezig om de prestatie over tijd te monitoren. 3 Documentatie is bijgewerkt (pFMEA, CP, SOP's, Protocol). 4 Medewerkers zijn geïnstrueerd en/of getraind. 5 Er is bewijs dat de verbetering stand houdt / geborgd is. 6 Het eindrapport is gereed en lessons learned zijn gecommuniceerd. 7 De Champion heeft het resultaat goedgekeurd en het project afgetekend. 8 De financieel controller geeft aan dat de besparingen zijn gehaald en heeft het project afgetekend. 9 Het project is professioneel uitgevoerd. 10 Het project is afgerond binnen tijd en budget.