Het ongemak van autonomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Module B: De ‘Whole School Approach’
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Lineair curriculum concentrisch.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Begeleidingsplannen GGZ
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Vernieuwend vakmanschap
1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Geïntegreerde schoolverbetering
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Zelfsturing en motivatie
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Krimp als motor voor beweging
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Collectieve transitie en veerkracht
Begeleiding bij Werkplekleren
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
PABO 4 TMS BCDE model.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Naar een typologie van scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Visie op het economieonderwijs
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Onderzoeksproject Service’
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Het ongemak van autonomie Marjan Vermeulen ORD 2015 18 juni 13:00-14:30

Het “vermogen” Professioneel vermogen Bestuurlijk vermogen Systeem vermogen Vermogen: bezittingen, kwaliteiten capaciteiten. Ongemak van autonomie

Professioneel vermogen Kern onderzoek: bronnen die leiden tot proactieve opstelling van leraren naar veranderende omgeving (zelfsturend vermogen): Bronnen: demografische, dispositionele (individuele) kenmerken, en ervaren omgeving. Beivloeders van PV: autonomie, netwerken (interne en externe). Kritische noten: Psychologische modellen over menselijk gedrag ontbreken: Hoe verder weg ervaren hoe meer gemedieerd door dispositionele variabelen (Valerand, R. J., and F. Ratelle (2002.)Intrinsic and Extrinsic Motivation: A Hierarchical Model). Hier bijvoorbeeld ervaren leiderschap heeft invloed op ervaren autonomie dat beïnvloedt motivatie en dat beinvloedt capaciteiten zoals proactief gedrag. Statistische analyses zijn onvoldoende adequaat; t-toetsen overbodig na correlatie tabel. Regressie modellen te simpel; hiërarchische regressie was meer op zijn plaats (zie hiërarchisch concept). Multilevel analyse ontbreekt. Ongemak van autonomie

Bestuurlijk vermogen Bestuurlijk vermogen (om te sturen) is onderzocht op basis van de sociaal kapitaal theorie. Sturen is een sociaal construct, waarin een voortdurende wisselwerking tussen individuele en collectieve opvattingen en gedrag plaatsvindt op en tussen verschillende organisatie niveaus. Sociaal kapitaal omvat onder meer gedeelde visie, en vertrouwen Opbrengst onderzoek: doelen stellen over onderwijsleerprocessen hangt positief samen met gedeelde visie en vertrouwen op het niveau van bestuur schoolleiders en bestuurlijke staf. En dit effect wordt versterkt door interventies (ondersteunen, belonen straffen end ruk uitoefenen). Kritische noot Echter de definitie over onderwijskwaliteit van de bestuurlijke gemeenschap is over het algemeen smal en gericht op basisvaardigheden en niet op de leerprocessen. Vooral interessant voor de praktijk is de mate waarin gedeelde visie, vertrouwen als kenmerken van sociaal kapitaal binnen de hele organisatie versterkt kunnen worden. Immers, een goed functionerende bestuurlijke gemeenschap is nog geen goed functionerende school. Een relatie tussen bestuurlijk vermogen en professioneel vermogen van leraren zou een interessante zijn voor nader onderzoek. Ongemak van autonomie

Systeem vermogen Onderzoeksvraag: Wat is de capaciteit van het systeem om eenduidige betekenissen te genereren? Waarom? Meerstemmigheid leidend tot eenduidige betekenisverlening is noodzakelijk voor gedeelde actie, wat noodzakelijk is voor invulling van onderwijskwaliteit opbrengsten Overheid bepaald het ‘wat’, de scholen het ‘hoe’ van onderwijskwaliteit.. Onderwijskwaliteit is opgelegd door de overheid, daarbinnen kan gedeelde inhoudelijke betekenisgeving ontstaan. Schoolbesturen, ouders, leraren, enz realiseren de kwaliteit (ook in de ogen van de overheid). Uitvoering geven aan onderwijskwaliteit (hoe) wordt bepaald door keuzes van het veld (door methodes te kiezen, onderwijs in te richten ect en andere routes in te gaan) daardoor ontstaat er een rijkere (of bredere invulling van het begrip onderwijs kwaliteit). Kritische noot Krijgen we een antwoord op de onderzoeksvraag? Lastig enerzijds wordt gesteld dat er sprake is van gedeelde betekenisgeving (blz17) en werkbare definities in interactie tussen de actoren, anderzijds wordt er aangegeven dat er onderwerpen zijn waar open interactie niet meer mogelijk is. Ook wordt aangegeven dat het gesprek over onderwijskwaliteit een bestuurlijk karakter heeft gekregen (blz 18), consequentie een deel van het systeem is niet meer betrokken. Wat zegt dat over het vermogen van het systeem ‘an sich’ om onderwijskwaliteit te bewerkstellingen? Ongemak van autonomie

Het ongemak van de autonomie de drie onderzoeken gepositioneerd collectief Bestuurlijk vermogen Systeem vermogen Autonomie interne sturing Intervienties externe sturing Professioneel vermogen Collectief vermogen: hier verbondenheid (gedeelde visie, doelen, vertrouwen, verbinding) versus individueel vermogen (professioneel vermogen en individuele bronnen) meerstemmigheid (op organisatrie en systeem niveau) Interne sturing: individuele eigenschappen (personen, besturen of systemen) die het stuurvermogen bepalen Externe sturing: bijvorrbeeld de interventies: druk, beloning individueel Ongemak van autonomie

Kwaliteit ontstaat door creatieve combinatie van dimensies (vertaald naar Castelijns, Koster, Vermeulen (2009 ).Vitaliteit in processen van collectief leren.) Ongemak Makke schapen, uitvoerders andermans idee Ongemak Blinde vlek, naar binnen gekeerd eenzijdigheid collectief vitale ruimte externe sturing interne sturing Ongemak Geen eigen identiteit, robot, totalitair Niet vitaal systeemdwang (collectief intern), systeem conformisme (collecteif extern) Creatieve combinaties zijn: varieteit (meerstemmigheid) in verbondenheid (gedeelde visie en richting) Collectief vermogen: hier verbondenheid (gedeelde visie, doelen, vertrouwen, verbinding) versus individueel vermogen (professioneel vermogen en individuele bronnen) meerstemmigheid (op organisatrie en systeem niveau) Interne sturing: autonomie Externe sturing: bijvorrbeeld de interventies: druk, beloning Ongemak Alleen eigen opvatting telt, individueel Ongemak van autonomie