Formatief versus summatief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
De opbrengsten van een groei-mindset
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Vernieuwing verzorging
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voortgangsgesprek fase 1
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evaluatie Leerlijnen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Gepersonaliseerd leren:
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Presentatie EduCheck SOML
de docent als didactische coach
Motiveren: de ins en outs!
Interactief oefenen, formatief toetsen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Module 6; didactisch handelen
Van rapport naar portfolio
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Leerling- kenmerken Motivatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Algemene ouderavond schooljaar
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Formatief versus summatief Karen Heij

Formatief toetsen: wat is dat?

Formatief Summatief Meten om de balans op te maken: blik terug Meten om te groeien: blik vooruit Meten om de balans op te maken: blik terug

Citaat “Invoering van een rigoureuze scheiding tussen, enerzijds, de samenwerking van leraar en leerlingen ter bevordering van het leerproces van de laatste, en anderzijds, een zo objectief mogelijke toetsing, per leerling, van het onderwijs-effect … zou een zegen voor ons onderwijs zijn.”

Citaat “Invoering van een rigoureuze scheiding tussen, enerzijds, de samenwerking van leraar en leerlingen ter bevordering van het leerproces van de laatste, en anderzijds, een zo objectief mogelijke toetsing, per leerling, van het onderwijs-effect … zou een zegen voor ons onderwijs zijn.” A.D. de Groot in: ‘Vijven en zessen’ (1966)

Euvel van ons voortgezet onderwijs volgens de Groot in 1966 “Permanente selectie met rekbare maatstaven” Wat is er veranderd? Waar staan we nu?

Reflectie op ons huidige onderwijs Hoe ziet toetsing eruit? Welke ruimte is er voor het maken van fouten, voor leren? Welke ruimte is er voor het leren van gemaakte fouten? Toetsen we criteriumgerelateerd of normgerelateerd? Welk effect heeft vergelijkend toetsen? Welke mate van maatwerk is mogelijk?

Motivatie Voorwaarden Relatie Autonomie Competentie Intrinsieke versus extrinsieke motivatie: ‘Straffen en belonen heeft negatieve impact op de intrinsieke motivatie.’ Deci en Ryan

Flow Czikszentmihalyi

Vergelijkend toetsen (verhaal achter het cijfer): Wat doet dat met kinderen? Bob Rosenthal: Pygmalion-effect

Vergelijkend toetsen (verhaal achter het cijfer): wat doet dat met kinderen? Carol Dweck: growth mindset versus fixed mindset

Motiverende toetsing: effectieve feedback Wat is het doel? (Feedup) Hoe sta ik nu ten opzichte van dit doel? (Feedback) Waar moet ik nu aan gaan werken? (Feedforward) Effectieve feedback

http://ccea.org.uk/sites/default/files/docs/curriculum/assessment/assessment_for_learning/ks1_2_afl_guidancebooklet.pdf

Meten Informeel Formeel

Meten en leerdoelen Concreet leerdoel + heldere succescriteria Informeel Formeel Leerdoel? Succescriteria?

Meten en effectieve feedback Concreet leerdoel + heldere succescriteria Informeel Formeel Leerdoel? Succescriteria? Effectieve Feedback

Goede feedback en meten Meting moet aansluiten op waar de leerling op dat moment mee bezig is (op zijn fase van het leerproces) Meting moet aansluiten op concrete leerdoelen die voor de leerling bekend zijn (weten wat hij moet doen en weten wanneer het goed genoeg is) Na de meting moet er tijd zijn om met de feedback aan de slag te gaan (ruimte om te verbeteren) NB Niet alles hoeft tegelijk of in één keer Feedback moet aanzetten tot denken; niet tot emotie (Dylan William) https://vimeo.com/130201029

Toetsbeleid Toets in lijn met je visie Goed toetsbeleid vraagt nadenken over: Wat zijn onze ambities (schoolplan)? Wat motiveert? Hoe maken we onderscheid tussen examineren en voortgang meten? Hoe creëren we zoveel mogelijk tijd en ruimte om te groeien? Belonen met cijfers? Of kan het (soms) anders? Vergelijken met andere leerlingen? Of vergelijken met doelen? Individueel coachen? Welke vormen van formatief toetsen gaan we wanneer en met welk doel gebruiken?

Terug naar de Groot “Invoering van een rigoureuze scheiding tussen, enerzijds, de samenwerking van leraar en leerlingen ter bevordering van het leerproces van de laatste, en anderzijds, een zo objectief mogelijke toetsing, per leerling, van het onderwijs-effect … zou een zegen voor ons onderwijs zijn.” A.D. de Groot in: ‘Vijven en zessen’ (1966)

Terug naar je eigen karakterisering Zijn de kernbegrippen die je had opgeschreven nog steeds de drie begrippen die formatief evalueren het beste kenmerken? Wat zou je nu anders doen? Formuleer een definitie van formatief evalueren waarmee je zelf aan de slag kunt

Check 1. Is het erg als niet altijd alle leerlingen dezelfde toets krijgen? 0 Ja 0 Nee 2. Is het geven van cijfers nodig om groei inzichtelijk te maken? 3. Is uitgebreide feedback zinvol als de meting het einde is van een onderwijsblok? 4. Is het mogelijk dat bij een eindtoets het gemiddelde van een klas op een 9 ligt?

DANK karenheij@gmail.com