Mechelen Mobiel voor Iedereen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Advertisements

Voor- en nadelen vervoermiddelen
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Marco Oving Projectleider
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
1.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
P4.3 Het grotestedenbeleid
Hst 3: De wereld van de stad
NME: kiezen, leren, meedoen
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
De Deelname van Senioren aan het Culturele Leven Een reeks voorstellen van de Commissie Cultuur en Maatschappelijke Ontwikkeling van de Antwerpse Ouderenraad.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Wat zijn de verwachtingen van de doelgroep vooraf en in hoeverre zijn die uitgekomen?  Welke verwachtingen hadden de bezoekers?  Hoe goed heeft de organisatie.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
OV café ROCOV Gelderland Sociale functie in het OV Jan van Selm OV-bureau Groningen – Drenthe 14/12/12.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Waarom Samobiel? Leefbaarheid en vitaliteit door bereikbaarheid – Minder voorzieningen – Sluiting winkels Ontstaan in Zweden.
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Bijeenkomst BIZ VBBO. Bijeenkomst BIZ VBBO Agenda: 1. Welkom Bijeenkomst VBBO – BIZ 2. Presentatie Bedrijven investeringszone (BIZ) 3. Afsluiting &
Communicatie en mobiliteit in Mechelen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Andere financieringsbronnen
Over de Mechelse mobiliteit van morgen
Klankbordsessie 2 december 2015
Thema 5 “De Stad”.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Hartelijk welkom Contactmiddag 1.
Progressief universalisme
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Markconsultatiedag 29 november
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Markconsultatiedag 29 november
Toekomst van de Fietsersbond
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hartelijk welkom Contactmiddag.
# Uw mening telt! Resultaten enquête 2018 UW MENING TELT!
Onze regio, onze toekomst!
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Transcript van de presentatie:

Mechelen Mobiel voor Iedereen

Agenda Wie is MMI? Doelstellingen MMI Aandachtspunten (voorbeelden) Basismobiliteit → Basisbereikbaarheid Wat verstaat MMI onder bereikbaarheid? Wat zijn de vervoersnoden voor MMI?

Wie is MMI? Platform van bezorgde burgers Verenigingen & organisaties: wijkraden, SARS, OKRA, S Plus,Groen+, TreinTramBus, ACV, ACOD, Fietsersbond, Borgerstein, Gemeenschapsonderwijs.

Doelstellingen MMI? Representatief zijn voor alle generaties en doelgroepen in Mechelen en omstreken Constructieve dialoog met alle betrokken partijen Hoogwaardig,toegankelijk en aantrekkelijk busvervoer in en rond Mechelen Leefbaarheid, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit in Mechelen

Aandachtspunten Tevredenheid OV 80% (2011) → 64% (2015) Afhankelijke personen = potentieel iedere Mechelaar Dorpen en buitenwijken ↔ autoluw stadscentrum ! Bereikbaarheid openbare en publieke plaatsen Bewoners centrum Klimaatdoelstellingen stad Toename files op Vesten en invalswegen Continuïteit, duidelijkheid en zekerheid inzake regeling openbaar vervoer

= Elke inwoner van Vlaanderen een minimumaanbod van OV Basismobiliteit = Elke inwoner van Vlaanderen een minimumaanbod van OV Criteria - maximum afstand tot dichtstbijzijnde halte - aantal ritten ifv maximale wachttijd - aanbod in bepaald tijdsblok Normen op basis van: - ligging - tijdstip - statuut gebied (woonzones)

Basisbereikbaarheid = Noden van elke burger om volwaardig te kunnen participeren aan maatschappelijk leven Evoluerende vervoernoden - doelgroep (jong, oud, pmb, mensen zonder auto) - motief (werk, school, vrije tijd, winkelen) - stadsontwikkeling (wegenwerken, nieuwe functies en vestigingen) Recht op mobiliteit

Opbouw basisbereikbaarheid Hoofdnet (IC-treinen, snelbussen) Kernnet (verbindende streeklijnen, stadslijnen) Aanvullend net Vervoer op maat (flexnet) MMI: focus op aanvullend net stad Mechelen

Bereikbaarheid Bereikbaarheid via centrale punten Verdeeld over het ganse grondgebied van Mechelen en omstreken Maximum aan opstapmogelijkheden 6u < > middernacht

Vervoersnoden Deel van combinatie duurzame vervoersmiddelen Iedereen Milieuvriendelijke en hybride autobussen, taxi, autodelen, fietsen Iedereen Jong, oud, rijk, arm, personen met een beperking Betaalbaar herinvoering Mechelkaart (cfr. shopping shuttles op zaterdag) Evenementenbussen Optimale afstemming Woonplaats < > bushalten Comfortabele, veilige en toegankelijke haltes Nieuwe projecten/woonwijken > betrekken wijkbewoners, busbediening voorzien vanaf begin planningsfase

MMI wil Als burgerplatform worden betrokken in organisatie en planning basisbereikbaarheid vervoersregio Mechelen Deelnemen aan contacten tussen de plaatselijke overheid, De Lijn en Igemo Dat rekening wordt gehouden met vervoersnoden van alle betrokken doelgroepen

VRAGEN ?