Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten wil@buntinx.org 7 maart 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
V1 stage - Blok 4.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Workshop Kennisdelen Wilma Kossen 16 januari 2014.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Evaluatie Cursus.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Procesverbetering in de Zorg
Anders kijken, anders doen
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
Studiedag Sociale Netwerken
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Patiëntenparticipatie
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Zorg verlenen aan anderen
Van wet naar Brabantse praktijk
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Aan de slag met kwaliteit
Ondervoeding op de kaart
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten wil@buntinx.org 7 maart 2017

Toelichting Gebaseerd op de evaluatie van vier FAB-trainingen bij Mondriaan (2), Parnassia (1) en GGz Centraal (1) tussen mei 2016 en januari 2017. Gebaseerd op beschikbare respons van cliënten, familie, deelnemers trainingen en docenten trainingen. Getoond worden typische uitkomsten voor de onderscheiden groepen in dwarsdoorsnede over de drie instellingen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de rapportages per instelling.

van afdelingen waarde FAB-training werd gevolgd Familie van cliënten van afdelingen waarde FAB-training werd gevolgd Selectie van typische respons

Voormeting

Voormeting

Nameting

Deelnemers aan de FAB-training Selectie van typische respons

Docenten van de FAB-training Selectie van typische respons

Bottom line statements… Cliënten De verwachtingen van individuele patiënten t.a.v. relatie begeleiders-familie verschillen: soms wenst patiënt niet dat er (intensieve) contacten zijn; overwegend wensen patiënten (langdurende zorg) dat juist wel. Positieve, ‘warme’ contacten tussen begeleiders en familie worden op prijs gesteld. De (jaarlijkse) ‘familiedag’ wordt in woonvoorzieningen door de meeste bewoners hoog gewaardeerd. Wisselingen van (persoonlijke) begeleiders worden als storend ervaren. Cliënten wensen overwegend dat nieuwe pb-er snel kennis maakt met hun familie. Vertrouwen in de discretie van begeleiders, in bijzonder rond privacy aspecten in de communicatie met familie, is voor de patiënt belangrijk.

Bottom line statements… Familie Begeleiders zijn vriendelijk, doen hun best, worden vertrouwd… Contacten van begeleiders/behandelaars met familie worden positief gewaardeerd Heeft (te) weinig informatie over gang van zaken bij behandeling en bij de organisaties – onduidelijke wat je als familie kunt/mag verwachten. Bereidheid een rol te spelen in de behandeling is groot – onzekerheid over ‘hoe’ is ook groot. Heeft begrip voor de privacy van de cliënt en dat niet alles gedeeld kan/hoeft te worden

Bottom line statements… Deelnemers De deelnemers aan de FAB trainingen vinden het betrekken van de familie bij de behandeling (ook voorafgaand aan de training) belangrijk. Deelnemers zijn (zeer) positief over de training zelf en geven aan een andere kijk te hebben gekregen op de rol van de familie in de behandeling. Ruim 70% van de deelnemers geeft aan na de FAB training anders om te gaan met de familie. Ervaringsverhalen van de familie maken in de training het meeste indruk. Meeste participanten zien weinig belemmeringen voor het invoeren van FAB werkwijze (niet meer bureaucratie, niet meer tijd). Effect van de Triadekaart groter wanneer behandelplan en rapportagesysteem er meer rekening zouden mee houden. Triadekaart structureel een plaats geven - doorlopend trainingen en opfris-sessies organiseren

Bottom line statements… Docenten Programma van de FAB-training is goed en gevarieerd. Ervaringsverhalen nemen een centrale plaats in. Doel van de trainingen werd bereikt! Docenten hebben er vertrouwen in dat cursisten kennis en vaardigheden van de FAB-training in de praktijk zullen brengen. Cursisten zijn volgens docenten anders gaan aankijken tegen de rol van de familie. Triadekaart (nog) centraler stellen in de training. Train-the-Trainer opleiding bereidt goed voor op het geven van de FAB training. Ervaring opdoen met geven van trainingen is van belang om proces te verbeteren en effectiviteit nog te vergroten.

Bottom line statements… Algemeen Het doel van de FAB-trainingen werd in de drie instellingen, op grond van de gerapporteerde ervaringen van deelnemers en docenten, duidelijk bereikt. De opzet van de FAB-training is goed: ervaringsverhalen hebben groot effect; Triadekaart mag (nog) centraler worden gesteld. Bij cliënten, familie en professionals (deelnemers) is zowel behoefte als bereidheid om tot samen-werking te komen. Deelnemers bevelen aan dat collega’s een dergelijke training zouden volgen. Er is aandacht nodig voor het structureel faciliteren van de FAB-werkwijze in de organisatie: ‘inbouwen’ in introductie van (nieuwe) medewerkers, behandelplan, rapportagesysteem…