Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten wil@buntinx.org 7 maart 2017
Toelichting Gebaseerd op de evaluatie van vier FAB-trainingen bij Mondriaan (2), Parnassia (1) en GGz Centraal (1) tussen mei 2016 en januari 2017. Gebaseerd op beschikbare respons van cliënten, familie, deelnemers trainingen en docenten trainingen. Getoond worden typische uitkomsten voor de onderscheiden groepen in dwarsdoorsnede over de drie instellingen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de rapportages per instelling.
van afdelingen waarde FAB-training werd gevolgd Familie van cliënten van afdelingen waarde FAB-training werd gevolgd Selectie van typische respons
Voormeting
Voormeting
Nameting
Deelnemers aan de FAB-training Selectie van typische respons
Docenten van de FAB-training Selectie van typische respons
Bottom line statements… Cliënten De verwachtingen van individuele patiënten t.a.v. relatie begeleiders-familie verschillen: soms wenst patiënt niet dat er (intensieve) contacten zijn; overwegend wensen patiënten (langdurende zorg) dat juist wel. Positieve, ‘warme’ contacten tussen begeleiders en familie worden op prijs gesteld. De (jaarlijkse) ‘familiedag’ wordt in woonvoorzieningen door de meeste bewoners hoog gewaardeerd. Wisselingen van (persoonlijke) begeleiders worden als storend ervaren. Cliënten wensen overwegend dat nieuwe pb-er snel kennis maakt met hun familie. Vertrouwen in de discretie van begeleiders, in bijzonder rond privacy aspecten in de communicatie met familie, is voor de patiënt belangrijk.
Bottom line statements… Familie Begeleiders zijn vriendelijk, doen hun best, worden vertrouwd… Contacten van begeleiders/behandelaars met familie worden positief gewaardeerd Heeft (te) weinig informatie over gang van zaken bij behandeling en bij de organisaties – onduidelijke wat je als familie kunt/mag verwachten. Bereidheid een rol te spelen in de behandeling is groot – onzekerheid over ‘hoe’ is ook groot. Heeft begrip voor de privacy van de cliënt en dat niet alles gedeeld kan/hoeft te worden
Bottom line statements… Deelnemers De deelnemers aan de FAB trainingen vinden het betrekken van de familie bij de behandeling (ook voorafgaand aan de training) belangrijk. Deelnemers zijn (zeer) positief over de training zelf en geven aan een andere kijk te hebben gekregen op de rol van de familie in de behandeling. Ruim 70% van de deelnemers geeft aan na de FAB training anders om te gaan met de familie. Ervaringsverhalen van de familie maken in de training het meeste indruk. Meeste participanten zien weinig belemmeringen voor het invoeren van FAB werkwijze (niet meer bureaucratie, niet meer tijd). Effect van de Triadekaart groter wanneer behandelplan en rapportagesysteem er meer rekening zouden mee houden. Triadekaart structureel een plaats geven - doorlopend trainingen en opfris-sessies organiseren
Bottom line statements… Docenten Programma van de FAB-training is goed en gevarieerd. Ervaringsverhalen nemen een centrale plaats in. Doel van de trainingen werd bereikt! Docenten hebben er vertrouwen in dat cursisten kennis en vaardigheden van de FAB-training in de praktijk zullen brengen. Cursisten zijn volgens docenten anders gaan aankijken tegen de rol van de familie. Triadekaart (nog) centraler stellen in de training. Train-the-Trainer opleiding bereidt goed voor op het geven van de FAB training. Ervaring opdoen met geven van trainingen is van belang om proces te verbeteren en effectiviteit nog te vergroten.
Bottom line statements… Algemeen Het doel van de FAB-trainingen werd in de drie instellingen, op grond van de gerapporteerde ervaringen van deelnemers en docenten, duidelijk bereikt. De opzet van de FAB-training is goed: ervaringsverhalen hebben groot effect; Triadekaart mag (nog) centraler worden gesteld. Bij cliënten, familie en professionals (deelnemers) is zowel behoefte als bereidheid om tot samen-werking te komen. Deelnemers bevelen aan dat collega’s een dergelijke training zouden volgen. Er is aandacht nodig voor het structureel faciliteren van de FAB-werkwijze in de organisatie: ‘inbouwen’ in introductie van (nieuwe) medewerkers, behandelplan, rapportagesysteem…