Programma voor vandaag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
verstandelijke beperking
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
hoe autismevriendelijk ben ik
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Korte workshop/dialoog over “hoogbegaafd en/of autisme”
“sterke kanten van ASS”
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Gespreksvaardigheden
Het syndroom van Asperger
Leven met autisme Wat betekent autisme voor iemand zelf. Delfos, M
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
IPC Nederland.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Methodiek: Plancyclus
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Observeren en begeleiden van kleine groepen
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Coping.
© UNIEK IN DE KLAS.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Als je begrijpt wat ik bedoel… Trainingssessie Vossius College 6 november 2015

Programma voor vandaag Welkom Autisme een beknopte uitleg Verschillende vormen van autisme Opdracht: De ASS-Bril opzetten ASS & Hoogbegaafdheid Opdracht: Mentale leeftijd School en ASS Praktische tools Duidelijke communicatie Opdracht: De jas

Autisme een beknopte uitleg Veel vooroordelen Autisme is geen stoornis Problemen ontstaan op het gebied van: Waarneming * Communicatie Controle

Sociale vaardigheden Babytijd: Niet gericht op sociale interacties maar een sterke focus voor natuurkundige verschijnselen, zoals bv lichtinval. Letterlijk en figuurlijk Stelling: Rik van 14 heeft Asperger. Hij heeft een hekel aan Duits en het is ook niet zijn beste vak. Tijdens Duits laat hij plots zijn Duitse boek vallen en zegt; ‘Ik laat Duits vallen’! Als jij de docent van Rik zou zijn, hoe zou jij dan zijn opmerking interpreteren en reageren?

Verschillende vormen van Autisme Klassiek autisme - Vertraging in ontwikkeling taalvaardigheid - Moeite met sociale interacties - 2/3 Heeft een IQ onder het gemiddelde Asperger - ‘Kleine professoren’ - (Vrijwel) normale taalontwikkeling - Normale/hoge intelligentie - Behoefte aan contact leggen PDD-NOS - Verschillende kenmerken, behoort tot restgroep.

ASS en Hoogbegaafdheid Waarom zijn er zoveel misdiagnoses? Gebrekkige kennis van professionals Docenten en schooladviseurs/begeleiders krijgen te weinig training. Kenmerken van hoogbegaafdheid worden vaak verward met autisme, ADHD en ADD (en andersom). Verminderde mate van introspectie: Hebben moeite om het probleem te beschrijven of bagatelliseren het probleem.

Syndroom van Asperger en (Hoog)begaafdheid Kenmerken van Asperger - Geen problemen op intellectueel gebied. - Scoren hoog op IQ en prestatietesten. - Wel behoefte aan sociale interactie maar hebben hier moeite mee. - Voorkeur aan routine en structuur - Zeldzame interesses - Hechten meer waarde aan concrete zaken dan aan abstracte. Overeenkomsten tussen Asperger en (hoog)begaafdheid - Uitstekend geheugen - Sterk verbale capaciteiten - Kunnen onophoudelijk praten en vragen stellen - Spreken op een over intellectuele manier - Hechten veel waarde aan eerlijkheid en rechtvaardigheid - Moeite met veranderingen - Vaak last van aandachtsproblemen - Ongewoon gevoel voor humor - Kunnen overgevoelig zijn voor zintuigelijke waarnemingen - Gaan volledig op in 1 of meer speciale interesses (Asperger houdt het alleen bij de feiten.

Kenmerken onderscheiden tussen Asperger en (hoog)begaafdheid HB: Gedragen zich sociaalvaardig bij leeftijdsgenoten die aansluiten bij hun intelligentie en interesses. Asp: Missen invoelingsvermogen en stellen zich voortdurend sociaal onhandig en onbeholpen op. HB: Hoogbegaafde kinderen hebben een goed intellectueel inzicht in sociale situaties en weten hoe anderen hen zien. Asp: Missen deze gevoeligheid. HB: Zijn zich vaak bewust over hun gebrek aan sociale vaardigheden en kunnen hier verdrietig over zijn. Asp: Hebben dit vaak niet door. Afwijzingen van anderen kunnen evenveel pijn doen als bij andere kinderen, alleen snappen ze niet waarom en waardoor ze worden afgewezen door anderen. HB: Kunnen uitleggen waarom ze zo dol zijn op hun hobby/interesse Asp: Hebben de neiging om op een pedante en monotone manier over hun interesses te praten. Kunnen moeilijk uitleggen waarom hun interesse of hobby hun interesseert.

Ontwikkeling van jongeren met autisme Levensfase Levenstaak volgens kalenderleeftijd Levenstaak volgens autistische kenmerken Levenstaak volgens LVB (Licht verstandelijk beperkt) Baby-kleutertijd Ontwikkelen van hechting Basale rijping Kindertijd Ontwikkelen van cognitieve vaardigheden Besef van aanwezigheid van mensen Ontwikkelen van spel Jeugd Omgang met leeftijdsgenoten Leren en acceptatie van LVB Jongvolwassene Zelfstandig functioneren Gevoel van eenzaamheid/depressie verwerken Zelfstandigheid ontwikkelen binnen LVB Volwassene Gezinsvorming Ontwikkelen van zelfstandigheid Lotgenoten zoeken Middelbare leeftijd Vormgeven werk en carrière Een partner zoeken of zoektocht hiernaar opgeven Netwerk stabiliseren Ouderdom Leven vanuit zelfkennis Identiteit ontwikkelen Leven vanuit netwerk Dit is heel normaal gedrag op de leeftijd van…

School en Autisme Overstap naar het VO Zelfstandig werken Als een kind naar het vo gaat dan verwacht het VO dat het kind aan bepaalde leervoorwaarden voldoet, zoals; Het kunnen lezen van een boek Schrijfvaardigheid Hoofd - en bijzaken kunnen onderscheiden Samenwerken Zelfstandig kunnen werken.

Praktische tools en vaardigheden Schoolintake formulier voor de overstap naar de middelbare school. Zelfstandig werken en het aanstellen van een buddy. Omgaan met stress en angst. Het gebruik van een agenda (1 Blikagenda) https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Vj6CMRCw7bo Plannen en organiseren van huiswerk. Leren – leren  www.imindmap.nl Aantekeningen maken Het maken van een boekverslag

Duidelijke communicatie Tips voor duidelijke communicatie: Geef korte en duidelijke instructies Vermijd figuurlijk taalgebruik, dubbele boodschappen en sarcasme (of leg het uit). Zeg wat je bedoelt! De volgende zinnen leiden tot eindeloos gevraag; ‘Ik kom zo bij je’ ‘Straks’ ‘Doe je best’ ‘Je bent op tijd terug in de les’ Voorbeeld van onduidelijke en duidelijke communicatie: Niet  Anne! Kan je stoppen met praten! Wel  Anne! Ik wil dat je nu stopt met praten! Je verstoort de les.

Omgaan met veranderingen Het verwoorden van directe veranderingen Zeg dus niet: ‘Dit blok gaan we het toch niet over de middeleeuwen hebben’.   En wel; ‘We gaan het dit blok over de moderne geschiedenis hebben. Met name over het verkiezingsstelsel in Amerika. Want dan begrijpen jullie wat er allemaal gebeurt bij de huidige verkiezingen in Amerika. De middeleeuwen doen we daarom later.

Bedankt voor de aandacht