Als je begrijpt wat ik bedoel… Trainingssessie Vossius College 6 november 2015
Programma voor vandaag Welkom Autisme een beknopte uitleg Verschillende vormen van autisme Opdracht: De ASS-Bril opzetten ASS & Hoogbegaafdheid Opdracht: Mentale leeftijd School en ASS Praktische tools Duidelijke communicatie Opdracht: De jas
Autisme een beknopte uitleg Veel vooroordelen Autisme is geen stoornis Problemen ontstaan op het gebied van: Waarneming * Communicatie Controle
Sociale vaardigheden Babytijd: Niet gericht op sociale interacties maar een sterke focus voor natuurkundige verschijnselen, zoals bv lichtinval. Letterlijk en figuurlijk Stelling: Rik van 14 heeft Asperger. Hij heeft een hekel aan Duits en het is ook niet zijn beste vak. Tijdens Duits laat hij plots zijn Duitse boek vallen en zegt; ‘Ik laat Duits vallen’! Als jij de docent van Rik zou zijn, hoe zou jij dan zijn opmerking interpreteren en reageren?
Verschillende vormen van Autisme Klassiek autisme - Vertraging in ontwikkeling taalvaardigheid - Moeite met sociale interacties - 2/3 Heeft een IQ onder het gemiddelde Asperger - ‘Kleine professoren’ - (Vrijwel) normale taalontwikkeling - Normale/hoge intelligentie - Behoefte aan contact leggen PDD-NOS - Verschillende kenmerken, behoort tot restgroep.
ASS en Hoogbegaafdheid Waarom zijn er zoveel misdiagnoses? Gebrekkige kennis van professionals Docenten en schooladviseurs/begeleiders krijgen te weinig training. Kenmerken van hoogbegaafdheid worden vaak verward met autisme, ADHD en ADD (en andersom). Verminderde mate van introspectie: Hebben moeite om het probleem te beschrijven of bagatelliseren het probleem.
Syndroom van Asperger en (Hoog)begaafdheid Kenmerken van Asperger - Geen problemen op intellectueel gebied. - Scoren hoog op IQ en prestatietesten. - Wel behoefte aan sociale interactie maar hebben hier moeite mee. - Voorkeur aan routine en structuur - Zeldzame interesses - Hechten meer waarde aan concrete zaken dan aan abstracte. Overeenkomsten tussen Asperger en (hoog)begaafdheid - Uitstekend geheugen - Sterk verbale capaciteiten - Kunnen onophoudelijk praten en vragen stellen - Spreken op een over intellectuele manier - Hechten veel waarde aan eerlijkheid en rechtvaardigheid - Moeite met veranderingen - Vaak last van aandachtsproblemen - Ongewoon gevoel voor humor - Kunnen overgevoelig zijn voor zintuigelijke waarnemingen - Gaan volledig op in 1 of meer speciale interesses (Asperger houdt het alleen bij de feiten.
Kenmerken onderscheiden tussen Asperger en (hoog)begaafdheid HB: Gedragen zich sociaalvaardig bij leeftijdsgenoten die aansluiten bij hun intelligentie en interesses. Asp: Missen invoelingsvermogen en stellen zich voortdurend sociaal onhandig en onbeholpen op. HB: Hoogbegaafde kinderen hebben een goed intellectueel inzicht in sociale situaties en weten hoe anderen hen zien. Asp: Missen deze gevoeligheid. HB: Zijn zich vaak bewust over hun gebrek aan sociale vaardigheden en kunnen hier verdrietig over zijn. Asp: Hebben dit vaak niet door. Afwijzingen van anderen kunnen evenveel pijn doen als bij andere kinderen, alleen snappen ze niet waarom en waardoor ze worden afgewezen door anderen. HB: Kunnen uitleggen waarom ze zo dol zijn op hun hobby/interesse Asp: Hebben de neiging om op een pedante en monotone manier over hun interesses te praten. Kunnen moeilijk uitleggen waarom hun interesse of hobby hun interesseert.
Ontwikkeling van jongeren met autisme Levensfase Levenstaak volgens kalenderleeftijd Levenstaak volgens autistische kenmerken Levenstaak volgens LVB (Licht verstandelijk beperkt) Baby-kleutertijd Ontwikkelen van hechting Basale rijping Kindertijd Ontwikkelen van cognitieve vaardigheden Besef van aanwezigheid van mensen Ontwikkelen van spel Jeugd Omgang met leeftijdsgenoten Leren en acceptatie van LVB Jongvolwassene Zelfstandig functioneren Gevoel van eenzaamheid/depressie verwerken Zelfstandigheid ontwikkelen binnen LVB Volwassene Gezinsvorming Ontwikkelen van zelfstandigheid Lotgenoten zoeken Middelbare leeftijd Vormgeven werk en carrière Een partner zoeken of zoektocht hiernaar opgeven Netwerk stabiliseren Ouderdom Leven vanuit zelfkennis Identiteit ontwikkelen Leven vanuit netwerk Dit is heel normaal gedrag op de leeftijd van…
School en Autisme Overstap naar het VO Zelfstandig werken Als een kind naar het vo gaat dan verwacht het VO dat het kind aan bepaalde leervoorwaarden voldoet, zoals; Het kunnen lezen van een boek Schrijfvaardigheid Hoofd - en bijzaken kunnen onderscheiden Samenwerken Zelfstandig kunnen werken.
Praktische tools en vaardigheden Schoolintake formulier voor de overstap naar de middelbare school. Zelfstandig werken en het aanstellen van een buddy. Omgaan met stress en angst. Het gebruik van een agenda (1 Blikagenda) https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Vj6CMRCw7bo Plannen en organiseren van huiswerk. Leren – leren www.imindmap.nl Aantekeningen maken Het maken van een boekverslag
Duidelijke communicatie Tips voor duidelijke communicatie: Geef korte en duidelijke instructies Vermijd figuurlijk taalgebruik, dubbele boodschappen en sarcasme (of leg het uit). Zeg wat je bedoelt! De volgende zinnen leiden tot eindeloos gevraag; ‘Ik kom zo bij je’ ‘Straks’ ‘Doe je best’ ‘Je bent op tijd terug in de les’ Voorbeeld van onduidelijke en duidelijke communicatie: Niet Anne! Kan je stoppen met praten! Wel Anne! Ik wil dat je nu stopt met praten! Je verstoort de les.
Omgaan met veranderingen Het verwoorden van directe veranderingen Zeg dus niet: ‘Dit blok gaan we het toch niet over de middeleeuwen hebben’. En wel; ‘We gaan het dit blok over de moderne geschiedenis hebben. Met name over het verkiezingsstelsel in Amerika. Want dan begrijpen jullie wat er allemaal gebeurt bij de huidige verkiezingen in Amerika. De middeleeuwen doen we daarom later.
Bedankt voor de aandacht