Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer? Nodig voor dit vak: Lesboek Opdrachtenboek Schrift => Schrijf in je schrift op wat je is bijgebleven van het nieuws/de actualiteit afgelopen zomer. U kunt na het welkom heten van uw leerlingen (die ongetwijfeld zenuwen hebben over de onbekendheid met klasgenoten, docenten en vakken) uw leerlingen vragen om kort te noteren waar het nieuws over ging de afgelopen twee maanden. Het idee van deze les is dat u laat zien dat de actualiteit beter te begrijpen is dankzij het ‘gereedschap’ van het vak MW: de kernconcepten (kc) en hoofdconcepten. De komende dia’s tonen slechts enkele voorbeelden van de zomer 2017. Uiteraard door de bril (referentiekader) van degene die terug blikt. Het zou best kunnen dat een leerling een voor anderen onbekende actueel nieuwsbericht noemt, bijvoorbeeld over wat zij of hij van waarde vindt: een idool, een film die uitkomt, iemands geloof, hobby of een geliefde in de eigen omgeving. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Vraag leerlingen eerst te noemen wat ze zelf hebben bedacht. Toon dan foto’s (voorbeeld in dia 2 en verder). Vraag enkele leerlingen om een toelichting. Waar ging dit over? Voeg belangrijk lokaal nieuws toe. Seneca scholingsmiddag pagina 2
De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Video De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Nederlandse sportvrouwen. Voel je een band (binding) met deze toppers? Voel je je trots op je land? Identificeer je je met ‘onze’ sporters? Viel je op welke ongelijke behandeling er was tussen de heren en dames sporters? Was er een oranjegekte? Vorming, Verhouding, Binding zijn allemaal van toepassing op dit onderwerp. Waarom waren er geen oranje tompoucen en oranje gadgets in 2017 (sociale ongelijkheid / verhouding mannen-vrouwen). Zal dat in de toekomst Veranderen? Bij dit vak gaan we de actualiteit bespreken en zul je patronen in oorzaken en gevolgen van gebeurtenissen ontdekken. Zouden vrouwelijke Nederlandse topsporters in 1917 dit ook hebben mogen en kunnen doen? Waarom identificeren we ons met onbekende sporters? Voelen we ons trots dat ‘we’ / oranje gewonnen heeft? Natievorming, hoofdstuk 8 (binding) Seneca scholingsmiddag pagina 2
Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld. Er is geen binding tussen de VS en Noord-Korea en de verhoudingen zijn gespannen. Gevaarlijk? Misschien. Chaotisch? Helemaal niet. Niet als door dit vak het gedrag van staten beter leert begrijpen. Je kunt danverklaringen beredeneren voor het gedrag van zowel Noord-Korea als van president Trump. Er was een rakettencrisis, oplopende spanningen tussen Noord-Korea en de VS. Internationale betrekkingen en de machtsverhoudingen in de wereld. Zo noemen we dat bij dit vak. In het eindexamenjaar leer je er meer over maar je kunt je nu al afvragen waarom er een conflict is tussen beide landen? Ligt het aan de politieke leiders? Aan de verschillende manieren van denken (ideologie)? De cultuur? De verschillende machtsverhoudingen? Je gaat zo’n crisis beter begrijpen met MW. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2
Obama citeert in de tweet van afgelopen zondag de Zuid-Afrikaanse anti-apartheidsactivist en latere president Nelson Mandela in aansluitende tweets: "Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof. Een mens leert haten, en als we kunnen leren om te haten dan kunnen we ook leren om lief te hebben. Want liefde is een natuurlijker aspect voor de mens dan haar tegenpool.“ Het bericht overstijgt het aantal van 2,7 miljoen likes die zangeres Ariana Grande kreeg voor haar tweet na de bomaanslag in Manchester op de avond dat ze daar een concert gaf. Wat gebeurde er in Charlottesville? Wat betekenen die vlaggen en waarom hechten sommige mensen zoveel waarde aan deze vlag terwijl anderen het als haatdragend beschouwen (identiteit)? Hoe worden mensen eigenlijk haatdragend (vorming)? Heeft Obama gelijk met zijn tweet dat het aan de opvoeding ligt (socialisatie)? Hoe krijgen we meer binding in een land? Meer sociale cohesie om het in MW termen te zeggen. De komende drie maanden kun je hier al heel wat onderbouwende en zinnige meningen over vormen. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2
Kabinetsformatie: 2x mislukt, derde keer scheepsrecht? Waarom duurt het zo lang? We hebben toch al een uitslag van de verkiezingen in maart? Was dit te voorzien? Waarom is praten en polderen zo Nederlands en soms saai? Maar gelukkig gaat het hier niet zoals in Venezuela. En waarom is de formatie voor jou belangrijker dan al het andere nieuws dat voorbij kwam? Seneca scholingsmiddag pagina 2
Seneca scholingsmiddag pagina 2
Inleiding tot het vak
Inleiding Maatschappijwetenschappen gaat over maatschappelijke vraagstukken en maatschappelijke problemen. De sociale wetenschappen die aan de basis staan van maatschappijwetenschappen: politicologie en sociologie. Gamma-wetenschappen. Vervolgopleidingen. Borrelpraat versus wetenschap. Na het tonen van de actualiteit kunt u een start maken door simpelweg het boek te open op de inleidende pagina. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Borrelpraat Met borrelpraat bedoelen we ‘ongefundeerde meningen’. Oftewel een mening zonder een logische redenering of zonder argumenten. Voorbeeld 1: ‘Wie van katten houdt is slim’. geen argument of feit genoemd Voorbeeld 2: ‘Ik leg dat niet uit, want je zou mij toch niet begrijpen’. geen logische redenering, want de prater zelf geeft geen kans om zich te laten begrijpen. Bij maatschappijwetenschappen proberen we te redeneren en kritisch de samenleving te bestuderen. We durven te twijfelen. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Structuur van lesboek en opdrachtenboek Paars en vet: belangrijke begrippen om te kennen. Paars met definitie in kantlijn: de kernconcepten. Belangrijkste begrippen die als gereedschap dienen om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Onthoud en begrijp de definities. Opdrachtenboek bevat de oefeningen die nodig zijn om de lesstof te verwerken. Leren is niet stampen. Leren is toepassen en denken. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Structuur van lesboek en opdrachtenboek Online Portal: www.maatschappijwetenschappen.nl die de komende maanden gevuld wordt met gratis achtergrondinformatie en actuele oefeningen. Foto’s met onderschrift: ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Voor de beelddenkers. Elk hoofdstuk begint met enkele verwonderende vragen. Teksten zijn bewust eenvoudig. De uitdaging zit in de (actuele) opdrachten. Seneca scholingsmiddag pagina 2
U kunt er voor kiezen om opdracht 2 en 3 te laten maken U kunt er voor kiezen om opdracht 2 en 3 te laten maken. Opdracht 1 als huiswerk op te geven. Zie ook de concept studieplanner op de website. Heeft u toegang tot de Toetsenbank? Dan kunt u meer basis powerpoints per hoofdstuk downloaden. Uiteraard zullen wij niet uw lessen gaan ontwerpen, dat laten we graag aan uw eigen expertise en creativiteit over. We wensen u ontzettend veel plezier met dit mooie vak! Seneca scholingsmiddag pagina 2