Reflectie op leeropbrengsten 22 meii 2015 De hele dag Dalton … in groep 3 Regio Midden Nederland 08 november 2016 Hans Wolthuis, Regio Midden Nederland
Rhebest13
Agenda 08.30 Inloop 09.00 Opening, agenda bijeenkomst APART Leidinggevenden Daltoncoördinatoren Leraren groep 3 Daltonpaspoort Netwerkbijeenkomst Verkenning met Strat fundament NDV met Dick de Haan Marrit Demmer 10.45 Pauze SAMEN Leraren groep 3, daco’s en leidinggevenden. 11.00 Oriëntatie: ‘De hele dag Dalton’; bedoelingen en uitgangspunten 11.10 Subgroepen (mix): DHDD in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s 12.00 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s 1 12.30 Lunch 13.30 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s 2 14.00 Plenair: Kenmerken van een periodetaak 14.10 Subgroepen: Bijv. periodetaak in gr 3 rond ‘rekenen tot 10’ 15.00 Plenair: Terugkoppeling, (Schoolteams: Wat neem ik mee naar eigen school 15.25 Plenair: Mededelingen vanuit Regiobestuur 15.30 The End
(Hans) (Dick) (Marrit) Leidinggevenden Coördinatoren 09.10-10.45 Leidinggevenden (Hans) Daltonpaspoort NDV: Strategisch fundament 23 november S2m A’foort Coördinatoren (Dick) Leraren groep 3 (?) (Marrit)
Strategisch fundament Dekt dit ons concept van ‘Dalton’ Subgroepen: Feedback? (1 notulist per groepje) Tips? ………….….? Plenair: 23 november landelijke ledenraadpleging? Wat nemen we mee? Wie zou willen gaan?
De hele dag Dalton In plaats van een rooster met: ‘takentijd’ ‘Daltonuur’ ‘Zelfstandig werken’:
Stilteplek /samenwerkplek Zelf weten, welke instructie je bijwoont. De hele dag dalton … Halkaart Periodetaak Instructiebord Zelfregulatie Stilteplek /samenwerkplek Keuzewerk ? De hele dag is daltontijd EIGENAARSCHAP Doelen op taak Zelf weten, welke instructie je bijwoont. Workshops Taak is ‘assistent teacher’
Dalton in 3
De hele dag dalton ………. in groep 3 Al gedaan: `Ronde 1: Leerkrachten groep 3 (0910-1045) Terreinverkenning: De hele dag dalton in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s Ronde 2: (NU) gemixte groepen 12.00 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips
12.30-13.30 Intervisie? ALLEEN ALS JE ECHT WILT… Kies een thema (schrijf groot op A4 en houd omhoog!) Zoek geïnteresseerde collega’s Maak een afspraak.
De hele dag dalton ………. in groep 3 Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips Subgroepen Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. (2) Oplossingen /Mogelijkheden
Periodetaak
Dilemma’s Te leerkrachtafhankelijk? Wat als de leerling klaar is? Materialen? Hoe kom ik aan voldoende materiaal? Hoe maak ik voldoende materiaal? Moet je niet eerst ook bij verwerkingsmaterialen instructie geven hoe te gebruiken? Leerkrachten moeten leren loslaten en keuzes maken? Lef hebben om lost te laten Hoe houd ik zicht op de voortgang? Grote niveauverschillen? Veilig voelen in de groep als basis om echt keuzes te kunnen maken? www.saxion.nl/daltondeventer https://www.saxion.nl/daltondeventer/site/kennisdeling/good-practices/daltonin3/daltonin3/
Oplossingen Met Sprongen vooruit heeft veel materiaal Werken in hoeken Beter zicht op leerlijn in gr 1-4 is essentieel voor de leerkracht Weektaak ipv dagtaak Tutorleerlingen inzetten Onderwijsassistent inzetten? Start met de eindtoetsles van het blok! = nulmeting. Experimenteren en uitproberen. Opdrachtdoel concreet maken Schrijven verminderen in verwerking: wordt soms doel op zich! Overgang 2/3 ?? Een middagje Pinterest en je kunt een lamineerfeestje geven..
Periodetaak Plenair
Plannen / aftekenen? Kleuters Loopt mooi door naar groep 3
Groep 3
Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten ?? - Eigenaarschap van leerlingen i.r.t rapportage-portfolio - Ideeënmarkt - Middagdeel: dir over ouderbetrokkenheid 3.0 - Dalton en IKC - Dalton en ruimtegebruik NDV Paspoort 23 november 2016
www.daltondeventer.nl/reflectie