Reflectie op leeropbrengsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Dalton op de van heemstraschool.
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Kansrijke combinatiegroepen
Zelfstandig werken Groepen 3.
Informatieavond groep 7b
Dames en heren, welkom aan boord!

Informatieavond groep 3
Kwesties rond ict verbonden
Planborden en dag- /weektaken
Informatie-avond groep 4-5
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Lancering Traject
Reflectie op leeropbrengsten
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Dalton op de Dorendal.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
? (Periode-) taak ?.
De nieuwe school Impressie.
Dalton in 3.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Unitonderwijs en continurooster
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Stichting Lek en IJssel
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 3e ronde maart 2011
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Ouders en school samen Maart 2016
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Blik op de toekomst.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Workshop 4: duurzaamheidsacties
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Reflectie op leeropbrengsten 22 meii 2015 De hele dag Dalton … in groep 3 Regio Midden Nederland 08 november 2016 Hans Wolthuis, Regio Midden Nederland

Rhebest13

Agenda 08.30 Inloop 09.00 Opening, agenda bijeenkomst APART Leidinggevenden  Daltoncoördinatoren  Leraren groep 3 Daltonpaspoort Netwerkbijeenkomst Verkenning met Strat fundament NDV met Dick de Haan Marrit Demmer 10.45 Pauze SAMEN Leraren groep 3, daco’s en leidinggevenden. 11.00 Oriëntatie: ‘De hele dag Dalton’; bedoelingen en uitgangspunten 11.10 Subgroepen (mix): DHDD in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s 12.00 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s 1 12.30 Lunch 13.30 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s 2 14.00 Plenair: Kenmerken van een periodetaak 14.10 Subgroepen: Bijv. periodetaak in gr 3 rond ‘rekenen tot 10’ 15.00 Plenair: Terugkoppeling, (Schoolteams: Wat neem ik mee naar eigen school 15.25 Plenair: Mededelingen vanuit Regiobestuur 15.30 The End

(Hans) (Dick) (Marrit) Leidinggevenden Coördinatoren 09.10-10.45 Leidinggevenden (Hans) Daltonpaspoort NDV: Strategisch fundament 23 november S2m A’foort Coördinatoren (Dick) Leraren groep 3 (?) (Marrit)

Strategisch fundament Dekt dit ons concept van ‘Dalton’ Subgroepen: Feedback? (1 notulist per groepje) Tips? ………….….? Plenair: 23 november landelijke ledenraadpleging? Wat nemen we mee? Wie zou willen gaan?

De hele dag Dalton In plaats van een rooster met: ‘takentijd’ ‘Daltonuur’ ‘Zelfstandig werken’:

Stilteplek /samenwerkplek Zelf weten, welke instructie je bijwoont. De hele dag dalton … Halkaart Periodetaak Instructiebord Zelfregulatie Stilteplek /samenwerkplek Keuzewerk ? De hele dag is daltontijd EIGENAARSCHAP Doelen op taak Zelf weten, welke instructie je bijwoont. Workshops Taak is ‘assistent teacher’

Dalton in 3

De hele dag dalton ………. in groep 3 Al gedaan: `Ronde 1: Leerkrachten groep 3 (0910-1045) Terreinverkenning: De hele dag dalton in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s Ronde 2: (NU) gemixte groepen 12.00 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips

12.30-13.30 Intervisie? ALLEEN ALS JE ECHT WILT… Kies een thema (schrijf groot op A4 en houd omhoog!) Zoek geïnteresseerde collega’s Maak een afspraak.

De hele dag dalton ………. in groep 3 Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips Subgroepen Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. (2) Oplossingen /Mogelijkheden

Periodetaak

Dilemma’s Te leerkrachtafhankelijk? Wat als de leerling klaar is? Materialen? Hoe kom ik aan voldoende materiaal? Hoe maak ik voldoende materiaal? Moet je niet eerst ook bij verwerkingsmaterialen instructie geven hoe te gebruiken? Leerkrachten moeten leren loslaten en keuzes maken? Lef hebben om lost te laten Hoe houd ik zicht op de voortgang? Grote niveauverschillen? Veilig voelen in de groep als basis om echt keuzes te kunnen maken? www.saxion.nl/daltondeventer https://www.saxion.nl/daltondeventer/site/kennisdeling/good-practices/daltonin3/daltonin3/

Oplossingen Met Sprongen vooruit heeft veel materiaal Werken in hoeken Beter zicht op leerlijn in gr 1-4 is essentieel voor de leerkracht Weektaak ipv dagtaak Tutorleerlingen inzetten Onderwijsassistent inzetten? Start met de eindtoetsles van het blok! = nulmeting. Experimenteren en uitproberen. Opdrachtdoel concreet maken Schrijven verminderen in verwerking: wordt soms doel op zich! Overgang 2/3 ?? Een middagje Pinterest en je kunt een lamineerfeestje geven..

Periodetaak Plenair

Plannen / aftekenen? Kleuters Loopt mooi door naar groep 3

Groep 3

Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten ?? - Eigenaarschap van leerlingen i.r.t rapportage-portfolio - Ideeënmarkt - Middagdeel: dir over ouderbetrokkenheid 3.0 - Dalton en IKC - Dalton en ruimtegebruik NDV Paspoort 23 november 2016

www.daltondeventer.nl/reflectie