Voor de leerkracht INLEIDING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Een digitaal verhaal maken
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Lesgeven en begeleiden
om deze presentatie uit te voeren
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Tweede wereldoorlog.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Online filmpjes maken. (
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Online filmpjes maken. (
GOOGLE & YOUTUBE MADE BY MARC VLENDRÉ Z1D
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Les cours de Français HB groep.
Mediawijsheid competentie:
Reken je (niet) rijk.
Rob Goossens Het Werkplan.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Mediawijsheid competentie:
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
© UNIEK IN DE KLAS.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Digi(bord)boek project <titel project>
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
NSCCT Instructie groep 4
Sleutels, codes en aanwijzingen
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Om de PowerPoint te starten:
Kennismakingsspellen
Slim tellen.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Gebruik van het nieuwe scorebord
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Hoe speel je de Pizza Game?
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Slim tellen.
Les 5: Verbale communicatie
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Installeren van het Office pakket vanuit Office 365 in Google Chrome
Transcript van de presentatie:

Voor de leerkracht INLEIDING Met deze presentatie voor het digitaal schoolbord doorlopen we de hele spel van het begin tot het einde. Deze presentatie is een vooraf geprogrammeerd verloop van de verschillende stappen en onderdelen. Deze presentatie is compatibel voor alle schoolborden en dus gemakkelijk te gebruiken. Daarom hebben we gekozen voor deze vorm van digitale les. Door het gebruik van de speelse elementen krijgen de leerlingen wel het idee dat ze het verloop van het spel min of meer zelf bepalen.

MATERIAAL VOOR DEZE LES Voor de leerkracht MATERIAAL VOOR DEZE LES Te downloaden via www.savedbythebell.be en af te printen. Bijlage 7: naamkaartjes kinderen voor het verdelen van de klas in groepjes. Alle kaartjes voor het spel. Zo kunnen de groepjes hun speelkaartjes ook krijgen en nalezen. Bijlage 8: opdrachten uitgebreide beschrijving en benodigdheden. Indien je geen goede internetverbinding hebt voor het afspelen van een Youtubevideo in HD, kan je de voorstellingsvideo hier downloaden. (100 Mb) Je gebruikt de bovenstaande hyperlinks om snel naar de website en de documenten te gaan.

Voor de leerkracht KLIKKEN Normaal ga je van slide naar slide om verder te gaan. Op de dobbelstenen moet er wel geklikt worden om te laten rollen. Dan zie je een kort filmpje van een rollende dobbelsteen. Vb. Soms staat er een duidelijke keuze met een hyperlink. Of gewoon een hyperlink die naar een pagina in deze presentatie verwijst. Klik hier op de juiste link.

Dit is de affiche van Saved by the bell. Wat zien jullie op deze affiche? Wat valt er op? Wat betekent de slogan in het midden? Goed onderwijs voor iedereen

Vandaag is het de Internationale dag van de Leerkracht Vandaag is het de Internationale dag van de Leerkracht. Dan worden alle juffen en meesters in de bloemetjes gezet. Niet alleen in België, maar in alle landen van de wereld. Het is ook Saved by the bell: we laten de schoolbel extra rinkelen om te laten horen dat we onderwijs belangrijk vinden. We willen dat alle kinderen en jongeren, overal in de wereld, de kans krijgen om naar een goede school te gaan met goede en gemotiveerde leerkrachten.

In deze les volgen we de levensweg van een aantal kinderen. Ze komen uit Paraguay, India, Burkina Faso en Peru.

KLIK op de afbeelding voor de video op Youtube. met de voorstelling van de kinderen KLIK op de afbeelding voor de video op Youtube. Internetverbinding naar Youtube is nodig. Speel de video best af op volledig scherm. Sluit nadien internet af en keer terug naar deze presentatie.

Verdeel de klas in 4 groepjes. Gebruik de naamkaartjes van de kinderen. Elk groepje zal de levensweg van een kind volgen en aan de hele klas voorstellen. Dat kan door de situaties voor te lezen en de opdrachten goed uit te voeren.

Zoek het land van elk kind op de wereldkaart. Je kan daarvoor Google Maps gebruiken. Toon aan de hele klas waar elk kind woont.

Met dit speelbord volgen we de levensweg van de kinderen.

A R D E

D A R E

Om te starten gebruiken we de volgorde van het alfabet. Antonio mag beginnen, dan Durga, dan Enrique en tenslotte Rainata. Antonio gooit met de dobbelsteen. (klik op de dobbelsteen en laat rollen.)

D A R E

A D R E

Durga gooit met de dobbelsteen.

A D R E

D A R E

Enrique gooit met de dobbelsteen.

D A R E

D A E R

Rainata gooit met de dobbelsteen.

D A E R

R D A E

SCHOOL is een verplichte stop. Hier lezen we van elk kind een stukje over SCHOOL voor.

Antonio gooit met de dobbelsteen.

R D A E

A R D E

Durga gooit met de dobbelsteen.

A R D E

A R D E

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A R D E

E A R D

Rainata gooit met de dobbelsteen.

E A R D

R E A D

Wacht even om de opdracht uit te voeren tot alle groepjes weten wat hun opdracht is. De leerkracht stelt de opdrachten voor zodat alle groepjes op de hoogte zijn van elkaars opdrachten.

Antonio gooit met de dobbelsteen.

R E A D

A R E D

Durga gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A R E D

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A R E D

Alle opdrachten zijn nu gekend. Elk groepje kan de opdracht uitvoeren. Stel nadien de resultaten voor aan elkaar.

Rainata gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A R E D

Antonio gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A R E D

Durga gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A D R E

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A D R E

E A D R

Rainata gooit met de dobbelsteen.

E A D R

E A R D

Antonio gooit met de dobbelsteen.

E A R D

A E R D

Wacht even om de opdracht uit te voeren tot alle groepjes weten wat hun opdracht is. De leerkracht stelt de opdrachten voor zodat alle groepjes op de hoogte zijn.

Durga gooit met de dobbelsteen.

A E R D

D A E R

Enrique gooit met de dobbelsteen.

D A E R

D E A R

Rainata gooit met de dobbelsteen.

D E A R

R D E A

Alle opdrachten zijn nu gekend. Elk groepje kan de opdracht uitvoeren. Stel nadien de resultaten voor aan elkaar.

Antonio gooit met de dobbelsteen.

R D E A

A R D E

Durga gooit met de dobbelsteen.

A R D E

A D R E

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A D R E

E A D R

Noteer ergens hoeveel kinderen elk personage heeft.

Rainata gooit met de dobbelsteen.

E A D R

E R A D

Antonio gooit met de dobbelsteen.

E R A D

E A R D

Durga gooit met de dobbelsteen.

E A R D

E A R D

Enrique gooit met de dobbelsteen.

E A R D

E A R D

Elk personage zal nu minstens 2 verschillende situaties tegenkomen.

E A R D

E A R D

Rainata gooit met de dobbelsteen.

E A R D

R E A D

R E A D

R E A D

Antonio gooit met de dobbelsteen.

R E A D

A R E D

Durga gooit met de dobbelsteen.

A R E D

A R D E

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A R D E

A R E D

A R E D

A R E D

Enrique heeft de TEGENSLAG al gehad. Een stap vooruit? De situatie MEEVALLER is juist uitgevoerd. We gaan een stap achteruit naar de situatie KINDEREN NAAR SCHOOL

A R E D

A E R D

Hoeveel kinderen heeft Enrique? Klik op de link voor 2 kinderen. Klik op de link voor 3 kinderen.

A E R D

A E R D

Rainata slaat een eerste beurt over.

Antonio slaat een eerste beurt over.

Durga slaat een eerste beurt over.

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A E R D

E A R D

Klik om naar Rainata te gaan. Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor. Klik om naar Rainata te gaan.

A E R D

A R E D

Rainata slaat een eerste beurt over.

Antonio slaat een eerste beurt over.

Durga slaat een eerste beurt over.

Enrique gooit met de dobbelsteen.

A R E D

E A R D

Klik om naar Rainata te gaan. Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor. Klik om naar Rainata te gaan.

Rainata slaat een tweede beurt over.

Antonio slaat een tweede beurt over.

Durga slaat een tweede beurt over.

Enrique heeft alle situaties meegemaakt. Hij moet even wachten tot alle personages in het vak GEMEENSCHAP zijn.

Rainata gooit met de dobbelsteen.

E A R D

E R A D

Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor.

Antonio gooit met de dobbelsteen.

E R A D

E R A D

E R A D

A E R D

Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor.

Durga gooit met de dobbelsteen.

A E R D

A E R D

A E R D

A E R D

Durga heeft de situatie KINDEREN NAAR SCHOOL juist gehad. Een stap vooruit? De situatie TEGENSLAG is ook uitgevoerd. Nog een stap vooruit? Dan komt Durga bij de situatie MEEVALLER.

A E R D

A E R D

A E R D

A E R D

De leerkracht kan nu alle opdrachten voorstellen. De leerlingen voeren de eindopdracht uit. Dat neemt wat tijd in beslag. Ga verder als iedereen klaar is.

Zijn alle opdrachten goed uitgevoerd? Kijk nu eens naar jullie eigen ‘levensweg’. Kan jij kiezen om naar school te gaan? Kan jij kiezen of je wil verder studeren en een beroep aanleren? Hoe zijn je kansen om werk te vinden? Welke kansen heb je hier in ons land? Hoe leven we hier samen? Met familie? In de buurt? Alleen?

We zijn nu klaar voor het belmoment van Saved by the bell. Vandaag is het dus de Internationale dag van de Leerkracht. Zonder al die leer- krachten overal in de wereld zouden kinderen niet naar school kunnen gaan en geen les kunnen krijgen. Leerkrachten zijn dus belangrijk. Vind je niet? Tijdens het belmoment willen we laten horen dat iedereen de kans moet krijgen om naar een goede school te gaan en er les te krijgen van goede en gemotiveerde leerkrachten.

‘Waarom ik leerkracht ben.’ Om de les te eindigen kunnen we nog kijken naar een korte video met getuigenissen van enkele leerkrachten. ‘Waarom ik leerkracht ben.’ Vrijblijvende link naar de videopagina van Saved by the bell met de video ‘Waarom ik leerkracht ben.’

Wil je het evaluatieformulier nog invullen? Voor de leerkracht Wil je het evaluatieformulier nog invullen? Als je het formulier online instuurt, krijg je van Studio Globo een gepersonaliseerd certificaat van deelname aan Saved by the bell. Daarmee laat je iedereen zien dat je werkt aan de wereld in je klas. Het evaluatieformulier