Informatieavond+Open Dag De Apollo
Welkom op De Apollo Gerda Heringa, directeur Annemiek Groot, leerjaarcoördinator onderbouw Charlotte Gabel, zorgcoördinator
De Apollo : Missie De Apollo biedt leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben, de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot zelfbewuste, zelfstandige, verantwoordelijke en mondige mensen. Ons onderwijs heeft tot doel dat de leerlingen kunnen doorstromen naar passend vervolgonderwijs en toegerust zijn om optimaal te functioneren in de maatschappij
De Apollo: Visie Veiligheid Leren in kleine klassen Eenduidige aanpak Positieve en voorspelbare benadering Maatwerk op didactisch en pedagogisch gebied Ontwikkeling van sociale vaardigheden Ondersteuning in de klas Ouderparticipatie belangrijk
PBS positive behavior support Een positieve school voor iedereen Waarden PBS Betrokkenheid Veiligheid Groei Plezier
Ons onderwijs VMBO-T Leerjaar 1 t/m 4 HAVO onderbouw Leerjaar 1 t/m 3
Leerstromen Kenmerken VMBO-T Kenmerken HAVO 2-jarige onderbouw 2-jarige bovenbouw Sectoren: Economie Zorg & Welzijn Techniek Maximaal 17 leerlingen per klas HAVO programma Alleen onderbouw: 3 jaar Na 3 jaar schakelen naar: HAVO regulier HAVO speciaal onderwijs VMBO-t Apollo Spaans als 3e vreemde taal Maximaal 17 leerlingen per klas Plaatsing op basis van dossieranalyse
Toelatingscriteria Criterium 1: Leerling dient de capaciteiten te hebben voor VMBO-t HAVO Criterium 2: Leerling heeft een aanvullende ondersteuningsbehoefte op het gebied van de sociale - emotionele of didactische ontwikkeling
Tussenvoorziening : wij zijn geen regulier en geen speciaal onderwijs Wij zijn een school voor leerlingen met een aanvullende ondersteuningsbehoefte als gevolg van: 1) Diagnose van een kinderpsychiater( bv. ad(h)d, ass, angst) 2) LWOO (Beschikking leerwegondersteunend onderwijs) 3) Bijzondere omstandigheden die plaatsing op reguliere onderwijs onmogelijk maken, aantoonbaar gemaakt d.m.v. een ontwikkelingsperspectief.
Leerwegondersteunend onderwijs Leerachterstanden aan eind 8e groep van tussen de 25% en 50% op twee van de vier leerdomeinen. technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, rekenen (combinatie technisch lezen en spelling is onvoldoende) IQ < 90 (wel LWOO maar wellicht geen vmbo-t) Bij een IQ van > 90 of meer:aantoonbare sociaal- emotionele verklaring voor achterstanden Denk bijvoorbeeld aan faalangst, onzekerheid, problemen met sociaal functioneren.
Ons zorgteam Mentoren Begeleiders passend onderwijs: klassencoach Leerjaarcoördinatoren en zorgcoördinator Schoolarts en ouder-kindadviseur Zorg Advies Team
Onze ondersteuning Didactische ontwikkeling Klassenmanagement Gestructureerde instructie Trainingslessen CITO-VAS Remedial teaching Ontwikkeling van schoolse vaardigheden Mentorles Lesuur studievaardigheden Sociale en emotionele ontwikkeling Rots en Water lessen Expressievakken: drama, dans, muziek Individuele gesprekken
Op De Apollo in leerjaar 1 .. begint de dag altijd om 08.45 uur .. heeft een lesuur 45 minuten .. hoef je niet veel huiswerk te maken .. ben je meestal om 14.45 of uiterlijk 15.30 uur klaar .. eet je in de grote pauze met je mentor in het mentorlokaal .. blijf je in de pauzes op het schoolplein of in de aula
Als leerling van De Apollo…. .. ga je op schoolkamp .. heb je elk jaar een schoolfeest .. kan je mee doen aan TopScore .. zijn er sportieve en culturele activiteiten .. vier je sinterklaas en kerst met je klas
Als ouder van een leerling van De Apollo.. .. maak je begin van het jaar kennis met de mentor en de BPO’er .. Kan je de cijfers en aanwezigheid van je kind via Magister volgen .. haal je samen met je kind het rapport op drie keer per jaar .. kan je met vragen over je kind altijd bij de mentor terecht , de BPO, het okt-team .. kan je zitting nemen in de ouderraad (denktank van De Apollo) .. zitten twee ouders in de deelraad (MR)
Intakedossier Oki-doc of OKR ingevuld door de basisschool Recente testgegevens (CITO lvs en/of drempelonderzoek) IQ gegevens :wisc of nio Rapportage sociaal-emotioneel functioneren Ontwikkelingsperspectief of groeidocument Behandelrapportage of rapportage hulpverlening Overige relevante documenten (dyslexieverklaring etc) Overleg met basisschool indien wenselijk
Plaatsingsbesluit Besluit wordt genomen op basis van: IQ gegevens Drempelonderzoek CITO leerlingvolgsysteem Informatie over sociaal-emotioneel functioneren Informatie over motivatie, werkhouding, gedrag Informatie van de basisschool kan worden opgevraagd Uiterlijk 10 maart 2017. Haast geboden!!