Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Advertisements

Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Iedereen gelijke kansen op school
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
PLUSKLAS.
Kinderrechten als brug
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Administrateur-generaal
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Kompanjon VZW Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kansarme gezinnen als praktijkvoorbeeld om te werken rond BEELDVORMING bij toekomstige leerkrachten.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
Wereldspelers: een verhaal
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Kansarmoede in de kleuterschool
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
het katholiek basisonderwijs
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart 2017 - Odisee Brussel “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart 2017 - Odisee Brussel

www.grotekansen.be Grote Kansen #grotekansen

Wat is er op de vorige LN gebeurd? Ons uitgangspunt is en blijft: 5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) Armoede zien en diversiteit positief benaderen Werken aan kwaliteitsvolle interacties Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen

Wat is er op de vorige LN gebeurd? Insteek – eerste kernthema: Kwaliteitsvolle Interacties Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om tot kwaliteitsvolle interactie met kleuters (en ouders, team, …) stevig in de vingers hebben? Vier bouwstenen – gekaderd in een groter geheel Aangevuld met suggesties uit het laatste LN

Dit en volgend LN, tweede kernthema: Beeldvorming Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om zich een beeld te vormen van maatschappelijke kwetsbaarheid én van sterktes/talenten/potenties van kinderen, zich eigen kunnen maken en ernaar handelen? Drie bouwstenen – gekaderd in een groter geheel Aan te vullen met suggesties aan het eind van dit LN

‘kennis en inzichten’ Omtrent de oorzaken en mechanismen van sociale ongelijkheid, uitsluiting, maatschappelijke kwetsbaarheid Omtrent de kracht van waarderend coachen, lesgeven, talentgerichte benadering Aanreiken van relevante kaders en concepten  

‘ontmoeten’ – ‘geraakt worden door’ Ervaringen opdoen, horen, meemaken, …. Ondergedompeld worden in de leefwereld van …  

‘ernaar handelen’ – ‘kritische ‘zelf)reflectie bevorderen’ Kritisch reflecteren op hardnekkige percepties, framing, vooroordelen, eigen referentiekaders, veralgemeningen, impliciete en expliciete culpabiliseringen, … Aanpakken uitwerken om je eigen handelen om te buigen - voorbeelden: videocoaching, waarderend taalgebruik, talentgericht handelen, coteaching, leergroepen, …  

Deze 2 kernthema’s vormen de ruggengraat, de motor van wat in lerarenopleidingen kan/moet gebeuren om toekomstige leerkrachten – en dus ook de docenten - te professionaliseren. Wij zijn ervan overtuigd dat dit dè hefbomen zijn om ongelijke onderwijskansen aan te pakken. Zeker in kleuter, maar eig. ook voor lager en secundair. Dit zijn de 2 rode draden voor onze verdere planning tot aan het eind vh project…

Wat doen we verder met kernthema’s? We proberen vanuit visie Kind-centraal deze cirkels aan elkaar te hangen en visueel voor te stellen. Aanvang: eerste LN in september als stevige starter voor 2017-18, waar we alles gaan vasthangen aan deze 2 kernthema’s + overkoepelend kader

Programma vandaag 9u15 – inleiding Beeldvorming Xxx voorlopig programma 9u15 – inleiding Beeldvorming 9u35 – 10u25: Bruno Vanobbergen, Kinderrechtencommissaris – boekvoorstelling ‘Spelen in zwarte sneeuw’ – linken met thema van de dag 10u30 – 12u15: 2 sessies 12u15 – 13u: lunch 13u – 15u: 2 sessies 15u – 15u30: plenair gesprek: wat heeft ons in de sessies geïnspireerd om de bouwstenen-tekening ‘Beeldvorming te verfijnen, uit te bouwen? …

Sessie voormiddag – 10u30 – 12u15 Samen in één sessie: Alida Pierards, PXL, hoe zij met haar docententeam deze cirkelbeweging aan het maken is. Nele Vanhemel, UCLLeuven, “School is van iedereen”, werken met docenten en studenten rond beeldvorming Maaike Mottard, KULeuven, vanuit Community Service Learning – accent op ‘kwaliteitsvolle, professionele reflectie’

Sessie namiddag – 13u – 15 Katelijne Béatse geeft toelichting bij de methodiek die de vzw Kompanjon (studie- en opvoedingsondersteuning aan huis) gebruikt in hun samenwerking met lerarenopleidingen. Christophe Vansteeland, OVSG, ex-pIEO-coach, geeft insteken inzake waarderend coachen, waarderend taalgebruik en groene taal.

Programma nà vandaag Lerend Netwerk 4 mei voormiddag: nieuwe sessies inzake kernthema ‘Beeldvorming’ namiddag: Markt! ‘komt dat zien!’ - we dagen de LN-leden uit om ‘iets’ te doen/vertellen over een aanbod, gerelateerd aan (onderdelen uit) de 2 kernthema’s! Voor de lerarenopleidingen: - Professionele Leergemeenschap: 20 april en 1 juni (VM) - Projectplannen indienen tegen 15 mei – uitdaging: link je projectplan aan (onderdelen van) de 2 kernthema’s!

Professionele Leergemeenschap (PLG) – 20 april en 1 juni Studenten competent maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: hoe zit dit al in de diverse curricula? hoe kunnen we dit geïntegreerd aanpakken… Organisatie: Arteveldehogeschool, Gent – locatie: Odisee Brussel! Docenten competenter maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: aanreiken van enkele kaders en concepten inzake (kans)armoede. Hoe krijg je dit gedragen door het hele team? Locatie en organisatie: Karel de Grote-hogeschool, Antwerpen Studenten competenter maken in kwaliteitsvolle interacties met kleuters, hun gezin en tussen kleuters onderling: hoe zit dat nu al in de diverse opleidingen? Op welke manier kunnen we dit beter in de opleidingen aan bod laten komen? Locatie en organisatie: Odisee, Brussel

Programma 2017 - 18 Voorlopige planning Lerende Netwerken, om te beginnen op xxx september Materiaalontwikkeling (projectteam) Meting van impact van KKGK op diverse actoren PLG’s Richting eindproduct(en, slotevent, …

Sessie voormiddag – 10u30 – 12u15 Samen in één sessie: Alida Pierards, PXL, hoe zij met haar docententeam deze cirkelbeweging aan het maken is. Nele Vanhemel, UCLLeuven, “School is van iedereen”, werken met docenten en studenten rond beeldvorming Maaike Mottard, KULeuven, vanuit Community Service Learning – accent op ‘kwaliteitsvolle, professionele reflectie’

Sessie namiddag – 13u – 15u Katelijne Béatse geeft toelichting bij de methodiek die de vzw Kompanjon (studie- en opvoedingsondersteuning aan huis) gebruikt in hun samenwerking met lerarenopleidingen. Christophe Vansteeland, OVSG, ex-pIEO-coach, geeft insteken inzake waarderend coachen, waarderend taalgebruik en groene taal.

Terug naar het 2de kernthema… Aanvullingen? Opmerkingen?