Incidentmanagement in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Incidentmanagement in Nederland
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Implementatie BRO bij RWS
Nationaal Programma Ouderenzorg
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Incidentmanagement en stremmingskosten
Bijdragen flipovers 1 Kennis van buisleidingen: gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? (P. Stol / D.J. vd Bosch) Versterk en formaliseer de rol van bedrijfsbrandweerkorpsen.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Steeds krachtiger bestuur in:
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Transport en Infrastructuur
Flood Information and Warning System THE RIGHT INFORMATION at the right place at the right time to take the right decisions.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Het houden van beren: Wychen, 12 november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en varkenshouder.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
E(mergency)-call Een call voor verzekeraars?. juni 2014Smart reports2.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Rotary Water Platform District 1570: ”Adopteer een School in Ghana” Contact: Rotary Water Platform Aqua For All m.de
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Incidentmanagement Spoor
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Dutch Road administrator (Rijkswaterstaat) National highways:2400 km National main roads: 800 km ITS: mainly Traffic Management –Traffic Control –Traffic.
Word creatief directeur bij Rijkswaterstaat!
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Concern Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Waar is de VRZHZ voor! Risicobeheersing Risicovoorlichting Veiligheidsmanagement 112 Redden en blussen Technische.
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Kick-off Officier van Dienst RWS
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
KRW maatregel polder Stededijk
BGT bij Rijkswaterstaat
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
GHOR en risicobeheersing in de gebouwde omgeving
BGT bij Rijkswaterstaat
Veiligheid en massatransport
Vaarweg Incident Management (VIM)
Lectoraat Transportveiligheid
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Albert Heijn: Safe, efficient and sustainable transport, also on highways Largest share of kilometers in our domestic transport is on the highway Multi.
Lectoraat Transportveiligheid
Cybersecurity is mainstream
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Incidentmanagement in Nederland Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid Adviseur RWS bij IM KNB Platform Transportveiligheid 9 november 2011

Doel van de presentatie Taken en rol Rijkswaterstaat Bereikbaarheid in Nederland Incident Management (IM): hoe werkt t? Samenwerking RWS IM en NIFV: wat gebeurt er?

De missie van Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de nationale infrastructurele netwerken beheert en ontwikkelt. Rijkswaterstaat werkt aan: Bescherming tegen overstromingen Voldoende en schoon water Vlot en veilig verkeer over weg en water Betrouwbare en bruikbare informatie

Rijkswaterstaats-infrastructuurnetwerken Hoofdwegennet: 3102 km Hoofdvaarwegennet 8000 km Hoofdwatersysteem 65000 km2 Rijkswaterstaat was founded over two centuries ago. Since then, have been responsible for the construction, the management and the maintenance of the main infrastructure of the Netherlands.That infrastructure comprises three main networks: The main road network cosists or over 3100 kilometres highway, including 2,500 bridges, 15 tunnels and 700 bridges. The 8000 kilometres long main waterway is the busiest waterway network in the world and has over 400 bridges and 83 locks. The main water system covers over 65,000 square kilometers, a 450 km long coastline and over 250 kilometers of levees and dams. In total, public authorities control 17,500 kilometers of levies. These networks cross eachother everywhere in the country and they are interelated. Therefore, Rijkswaterstaat is responsible for building, managing and maintaining both the dry and wet main infrastructure. Over the past ten years Rijkswaterstaat has developed from a technical organization to a national public-orientated director of these three infrastructure networks.

Verkeersintensiteit hoofdwegennet Drukste verkeersader Intensiteit Nederland A4 Pr. Clausplein – Delft Noord 241.719 Duitsland A3 AD Heumar – Nordrhein Westfalen 187.860 Engeland M25 from A1(M) to M23 213.000 België RO Brussel Woluwe Zuid-Diegem 190.708 (Bronnen:DVS 2009; BAST 2010; HA 2009; Agentschap wegen en verkeer, 2008)

Bereikbaarheid in Nederland Beleidsdoelen Betrouwbare reistijden Bereikbaarheid van de economische centra en het Europese achterland Stand in 2010 Voertuigverliesuren door files: 45,9 miljoen Filekosten per jaar: € 2,4 - 3,2 miljard Filekosten door incidenten: € 350 - 420 miljoen

Incidentregistraties Verkeerscentrales

Incidentmanagement De kracht van samenwerking en coördinatie Politie Ambulancezorg Brandweer Bergingsbedrijven Wegbeheerder(s) Transportsector Verzekeraars Alarmcentrales

Landelijke Incidentmanagementregelingen Landelijke Personenauto- en vrachtautoregeling Landelijke richtlijnen voor eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten Inzet van 350 weginspecteurs en 40 officieren van dienst bij Rijkswaterstaat Landelijk programmabureau IM in het Verkeerscentrum Nederland

Effecten van Incidentmanagement 30% minder voertuigverliesuren Meer dan € 150 miljoen besparing aan maatschappelijke kosten per jaar Significant hogere verkeersveiligheid (vooral minder vervolgongevallen) Tevreden weggebruikers door minder (lange) onverwachte files

Gezamenlijke ambitie -25% afhandelingsduur Cat 1. Pechgevallen met personenauto’s Cat 2. Pechgevallen met vrachtauto’s en ongevallen met personenauto’s zonder letsel Cat 3. Ongevallen met vrachtauto’s en alle andere ongevallen met letsel

De aanpak IM-samenwerking verder vergroten en intensiveren Snellere afwikkeling van ongevallen Meer voorlichting aan verkeersdeelnemers

Samenwerking Samenwerking, over regio- en stadsgrenzen heen Real-time gegevensuitwisseling tussen IM-partners Gezamenlijke opleidings- en oefenprogramma’s Gezamenlijke multi-evaluaties voor procesverbeteringen

Snellere afwikkeling van ongevallen Versnellen aanrijtijden bergingsbedrijven Bergers stand-by op ‘hot spots’ Inzet hefkussens bij gekantelde vrachtauto’s Weginspecteurs op de motor Versnellen van technisch sporenonderzoek

Voorlichting Campagne “blikschade, zoek een Parkeerplaats” Campagne “geef hulpdiensten de ruimte” Verkeersinformatie verbeteren Kennis in rij-opleidingen verbeteren

Nieuw programma ‘Beter Benut’ 2010-2012 Benutten Beprijzen als mobiliteitsregulerend middel is vervallen Het Kabinet wil daarvoor verkeersmanagement inzetten Verkeersmanagement kan niet zonder incidentmanagement Incidentmanagement krijgt een extra impuls

RWS VCNL “Beter Benut, Pakket 21” en NIFV Versnelling incident afhandeling (IM) hoofdwegennet met 20% (2015) Koppeling IM met NIFV Academie voor Crisisbeheersing Doel: afspraken maken en maatregelen ontwikkelen met de bij een incident betrokken disciplines. Brandweer, Politie, ANWB, GHOR, NIFV en de Bergers betrokken. Continuïteit en implementatie van de opgeleverde producten borgen in het beleid van de veiligheidsregio’s. 18

RWS VCNL “Beter Benut, Pakket 21” en NIFV Vanuit Pakket 21 vijf projecten door NIFV: 1: Uniformeren Werkprocessen 2: Procesevaluaties incidenten 3: Opstellen, validatie en bestuurlijke implementatie Richtlijn IM GS 4: IM in rijopleidingen en examens CBR 5: Methodiek Evaluaties Tunnelincidenten 19

Bestuurlijke inbedding Patrick van Oosten Adviseur Transitiemanagement PB-IM RWS Florian Ockhuysen Ron van Elden Platform transportveiligheid Bureau Veiligheidsberaad Convenant (Chris Dekkers) Lectoraat (Nils Rosmuller) Maatregelen, Werkwijzen en Opleidingen ProjectTeams NIFV Vincent van Vliet Liaison 20