Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Overgang van PO naar VO Let op!
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Presentatie Procedure naar het VO
op deze informatiebijeenkomst van het
Informatieavond groep 7
Overgang van PO naar VO Let op!
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De weg naar het voortgezet onderwijs
Begeleiding startende leraren
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Introductie workshop 1.
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
‘Van mini-PW naar PW en verder’
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
TechniekPact Regio FoodValley
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’
Schooltalenprojecten UU
Het project Begeleiding Startende Leraren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Daphne Keller 30 augustus 2017
Doelen behalen met activiteiten
Naar het Voortgezet Onderwijs
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Oranje Nassau College Zoetermeer
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Jaarvergadering sectie AE
Universitaire Pabo van Amsterdam
ONZ bij ons op school.
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Ouderavond leerjaar 3 Centraal Deel 1 Centraal Deel 2 de mentor
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer 04/09/12 Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer Uitwisselingsdag Regieorgaan Geesteswetenschappen 1

Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT) 9 apr 2012 04/09/12 project Meer goedopgeleide leraren in de schooltalen Ontwikkelen drie modules (2014-2015) vergroting van de zichtbaarheid ULT (2014-2017) Aansluiting bij Educatieve minor-projecten (subsidie vanuit VSNU programmamanagement Lerarenagenda) 2015-2017 studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 2

specifieke “Tilburgse” hindernissen 9 apr 2012 04/09/12 Een drietal specifieke “Tilburgse” hindernissen mbt zichtbaarheid ULT is nieuw, pas in 2011 gestart, dus onbekend, geen alumni in het onderwijs etc b) Aan de UvT is er geen ba en ma “Nederlands Taal- en Letterkunde”, maar CIW en ACW. Toelating van studenten niet obv croholabel genoten opleiding, maar obv 180 ects vakinhoudelijke kennis (ICL-eis) c) % academisch opgeleide leraren in het VO in Noord-Brabant extreem laag (gem 22% in bovenbouw VO; 11% in West-Brabant) studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 3

1. Ontwikkelen drie modules (2014-2015) 9 apr 2012 04/09/12 Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT) drie modules die aansluiten bij de specifieke ‘Tilburgse’ expertise: rondom Literatuur en mediacultuur, Adolescentenliteratuur Beeldcultuur: sociaal-maatschappelijke veranderingen De digitale modules zijn gemaakt in Blendspace. Materiaal, lessen, videomateriaal (studio-opnames en MyMediasite-opnames) en didactische inbedding studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 4

2. Vergroting van de zichtbaarheid (2014-2017) 9 apr 2012 04/09/12 Verschillende activiteiten 1) lessen en presentaties rondom poëzie en rap leenwoorden hypertekstbegrip sprookjes - Presentatie op de Good practices-markt op de landelijke LIO-dag Nederlands (30 april 2015) - gegeven in 5vwo, 4vwo, 4havo, 3gymnasium en 2vwo klassen op verschillende scholen in Noord-Brabant (mei-juni 2015) -Concrete opdrachten bij deze lessen gemaakt voor een profielwerkstuk bij het vak Nederlands en het doen van onderzoek studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 5

Vergroting van de zichtbaarheid 04/09/12 2) Socialmedia-project (1-3 april 2015) Driedaags project voor/door bovenbouwleerlingen opgezet om leerlingen kennis te laten maken met en te enthousiasmeren voor het doen van onderzoek, ook als oefening voor het profielwerkstuk, en om een indruk te krijgen van de vervolgopleiding: colleges op de UvT, woensdagmorgen, daarna woe mi, do, vrijdag: in groepen van 5 begeleid door ULT-student onderzoek formuleren onderzoeksgegevens verzamelen en uitwerken middels wetenschappelijke onderzoekstechnieken presentatie vd onderzoeksresultaten voor begeleiders, docenten, ouders en andere leerlingen op vrijdagmiddag weblog bijhouden

Vergroting van de zichtbaarheid 04/09/12 9 apr 2012 3) “uitstudiedag” (6 nov) studenten, alumni, en vakgenoten uit de regio met als doel de professionele uitwisseling van wetenschappelijke kennis en praktijkervaring in het VO voor Nederlands en Filosofie 4) Video-bachelorportretten van ULT-studenten zijn in de eerste instantie bedoeld voor en gericht op scholieren van 5 en 6 vwo. De ULT zelf – een postmaster – is nog te ver weg voor deze doelgroep studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 7

Vergroting van de zichtbaarheid 04/09/12 9 apr 2012 5) Bildung-conferentie (maart 2016) ism OMO/AOS Doelgroep: opleidingsdocenten ULT/AOS, schoolpracticumdocenten naast kwalificatie zou het onderwijs aandacht moeten besteden aan socialisatie en subjectivering (Risico van het Onderwijs, 2013), naast meetbaar onderwijs moet er aandacht zijn voor merkbaar onderwijs (Het Alternatief 2014). ‘de samenleving vooral ook behoefte heeft aan mensen met creativiteit, probleemoplossend vermogen, culturele en morele sensitiviteit, zorgzaamheid en vakmanschap’ (Onderwijsraad, 2013, p.9). Onderwijs2032: een behoefte aan persoonsvorming en maatschappelijke vorming binnen het onderwijs, en dan niet alleen voor leerlingen / studenten, maar evengoed voor de docenten. studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 8

Vergroting van de zichtbaarheid 9 apr 2012 04/09/12 6) Onderwijsmeeloopdagen Doelgroep zijn de eerste en tweedejaars bachelorstudenten die hun keuze kunnen maken voor het volgen van de educatieve minor binnen hun bachelortraject bachelorstudenten al in een heel vroeg stadium aanbieden om een dag met een docent mee te lopen (of met een sectie of met een klas: geheel naar eigen wens) om eens te ervaren of het vak van leraar iets voor hen is De docenten worden gerekruteerd uit de ULT-AOS-stagescholen studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 9

Vergroting van de zichtbaarheid 9 apr 2012 04/09/12 7) Webactiviteiten tbv profielwerkstukken Nederlands aansluitend bij de TiU-website, en de online activiteiten (LinkedIn, Facebook), voor met name ook alumni en vakgenoten studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 10

VRAGEN? Meer informatie anne.vermeer@uvt.nl 9 apr 2012 04/09/12 VRAGEN? anne.vermeer@uvt.nl p.a.bax@tilburguniversity.edu Studieadviseur Cathy de Waele (c.e.a.dewaele@uvt.nl) Internet www.tilburguniversity.edu/masteropleidingen/lerarenopleiding studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 11