INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
moderniseren van het curriculum.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De lerarenopleider gepositioneerd
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Hoe leren professionals?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Toekomstgericht personeelsbeleid
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Gepersonaliseerd leren
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Van Eiland naar wijland
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) AFSTUDEERPRESENTATIE VAN SASKIA CHOTOE – JHINGOERIE Dinsdag 1 november 2016

INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Competentiegericht begeleiden op de werkplek Kwalitatief onderzoek naar de effectiviteit van een professionaliseringstraject voor startende stagebegeleiders

Programma Inleiding Vooronderzoek Theoretisch kader Interventie Resultaten /conclusies /aanbevelingen Implementatie Vragenronde

Totale transitie van de pedagogische instituten ‘De Nieuwe Leerkracht’: Curriculum: van vakgericht naar competentiegericht Van leraar naar lerarenopleider Van praktijk naar werkplekleren Samen opleiden (PI-stageschool)

Vooronderzoek Probleemstelling: In hoeverre zijn de studenten en stagebegeleiders van het 1e en 2e basisjaar tevreden met uitvoering van de stage en de wijze van stagebegeleiding binnen de vernieuwde stagestructuur op het CPI? Resultaten: Voelen zich meer vakdocent dan lerarenopleider Hebben moeite met de uitvoering van de rol van stagebegeleider Gebrek aan kennis en vaardigheden Geen duidelijke visie over samen opleiden Voorstel interventie: uitwerking professionaliseringstraject voor startende stagebegeleiders

Theoretisch kader Competentiegericht opleiden Leren op de werkplek: affordance en agency Samen opleiden

Theoretisch kader De nieuwe beroepsidentiteit: de lerarenopleider Rollen: Leraar van de leraar Poortwachter Curriclumontwikkelaar Onderzoeker Begeleider Bruggenbouwer

Kenmerken van de klassenleerkracht Conceptueel model Kenmerken van de klassenleerkracht - kennis competentie gerichte begeleiding - visie samen opleiden - beroepsidentiteit - begeleidingsvaardigheden

Opzet van de interventie Professionaliseringstraject: Workshop ‘Didactiek basisonderwijs’ Interactieve training ‘Begeleidingsvaarigheden’ Intervisiebijeenkomsten Reflectiebijeenkomsten Individuele en collegiale ondersteuning Materiaal professionaliserinsgtraject: readers, handleidingen, organizermap, hand-outs en certificaten

Interventieonderzoek Hoofdvraag: Leidt het uitvoeren van een professionaliseringstraject voor stagebegeleiders tot competentiegericht begeleiden van stagiaires op de werkplek? Deelvragen:  Heeft het professionaliseringstraject geleid tot een uitgebreide beroepsidentiteit van de lerarenopleider? Heeft het professionaliseringstraject geleid tot kennis over de didactiek van de verschillende leergebieden? Begeleiden de stagebegeleiders stagiaires op competentiegerichte wijze en passen stagebegeleiders begeleidingsvaardigheden toe? Heeft het professionaliseringstraject geleid tot het ontwikkelen van een visie door stagebegeleiders over ‘samen opleiden’?  

Onderzoeksopzet Soort onderzoek: actieonderzoek Respondenten: 17 stagebegeleiders en 50 stagiaires van het 1e en 2e basisjaar Onderzoeksinstrumenten: *reflectieverslag *half gestructureerde open interviews (stagebegeleiders) *groepsinterviews ( stagiaires) *observaties ( blokstages, groepsreflecties en beoordelingsgesprekken) *analyse-instrument ( organizers, reflectie- en beoordelinsgformulieren) *logboek van de onderzoeker

Resultaten/Conclusie Uitgebreide beroepsidentiteit Uitbreiding van de beroepsidentiteit, uitvoer van de rollen ‘leraar van de leraar’, ‘bruggenbouwer’, ‘poortwachter’ en ‘begeleider’ Rollen ‘onderzoeker’ en ‘curriculumontwikkelaar’ behoren nog niet tot de beroepsidentiteit Kennis didactiek Toename van kennis van de didactiek van de verschillende leergebieden en organizers Behoefte aan uitbreiding van kennis over de leerinhouden en organizers van de onderbouw

Resultaten/Conclusie Competentiegerichte begeleiding Competentiegericht begeleiding en toepassing begeleidingsvaardigheden Geen sprake van systematisch reflecteren Samen opleiden Aanzet tot ontwikkeling van visie van samen opleiden Wel sprake affordance Bereidheid/betrokkenheid klassenleerkracht niet optimaal Geen sprake van agency

Discussie Sterke kanten: bereidheid en positieve attitude van alle deelnemers verbetering kwaliteit van de begeleiding toepassing verschillende dataverzamelingsmethoden Knelpunten - tijdsplanning workshop/training - dataverzameling uit observaties

Aanbevelingen Aanbevelingen voor het leergebied werkplekleren -> herziening curriculum ->ondersteuning stagebegeleiders Aanbevelingen aan de opleiding ->voortouw nemen in het professionaliseren van lerarenopleiders ->opzetten van een professionele leergemeenschap

Aanbevelingen Aanbevelingen voor het MINOWC ->gerichte trainingen en workshops ->inductieprogramma voor startende lerarenopleiders ->uitzetten van een structureel stagebeleid Aanbevelingen voor verder onderzoek ->succesvolle uitvoering onderwijsinnovaties ->rollen van de lerarenopleiders ->kwaliteit van begeleiding op de werkplek

Implementatieplan Ontwikkelaanpak: geleidelijke doorvoering innovaties bereidheid en betrokkenheid van alle actoren respect, waardering en ondersteuning alle actoren CPI als lerende organisatie Samen leren in professionele leergemeenschappen

Professionalisering van de docenten binnen de vernieuwing heeft langs op zich laten wachten. Het is nu tijd dat samen met mij ook andere lerarenopleiders het voortouw nemen en de handelingsruimte krijgen voor het uitwerken van structurele professionele activiteiten ter verbetering van de vernieuwing ‘De Nieuwe Leerkracht’.

Vragen

Bedankt voor uw aandacht!