Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Thema 20 Bewegingsapparaat
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Haptotherapie, wat is dat?
2D/E. T5: Stevigheid en beweging.
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 1.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
7. Spieren en beweging 1.
Spierwerking als reactie op prikkels
Klik met de linker muisknop voor het volgende scherm
Lifestyle Lichaam & Geest Inspanning & Ontspanning
Spieren.
Stevigheid en Beweging
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
2C. T5: Stevigheid en beweging.
II. DE BASISHOUDING BESCHRIJVING
maandag 10 april 2017maandag 10 april 2017
Anatomie Deel 2 Les 1.
Voeding en kinderen.
IPC Nederland.
Live: T. rex autopsie in de klas!
Bureaustoelen zitinstructie In 10 stappen naar de juiste zitinstructie / werkplekinstelling.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Thema 5: Evolutie (en ordening) = biodiversiteit B
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Lesavond 1 gevorderden Onderwerpen: Verslikking Beknelling Scherfwond
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welke twee beenverbindingen zijn beweeglijk aan elkaar verbonden?
Leskaart 1: Geraamte beenverbindingen, fontanellen, bouw gewricht, samenstelling bot, samenstelling skelet, skelet van zoogdieren, verschillende gewrichten.
WORKshop oefentherapie Mensendieck beweegt mensen 26 maart 2011 Miriam Meijerink.
Leskaart 2: Spierballen
Hoofdstuk 3 Paragraaf 3: Blessures. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 3:  Wat zijn blessures?  Bespreken van een aantal blessures aan.
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Skelet en spieren. Skelet Ondersteuning Aanhechting Beweging Bescherming Vorming bloedcellen.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Skelet en houding. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken opdracht 1 t/m 7  Maken werkblad.
Anatomie op je bord Leren over de anatomie van
Spierwerking als reactie op prikkels
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Ons lichaam.
Stevigheid en beweging
SPieren.
Verplaatsen met een rolstoel
Anatomie en Fysiologie
Stevigheid & beweging.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Spieren Joska de Kroon.
Spieren Vertel dat we het vandaag gaan hebben over dieren. Maar eerst gaan we iets anders doen namelijk “STUFF”

Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Sterke Voeten Thema Bijeenkomst 1
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
Toolbox Ongunstige werkhouding
Stevigheid en beweging
Intramusculair injecteren
Stevigheid en beweging
Botten, gewrichten en spieren
Rugpijn.
Stevigheid en beweging
Loopbaan en burgerschap les 3
Botten & spieren dwarsdoorsneden van het menselijk lichaam
Module Diergezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Verhip, Waar zijn de knieën van een kip? Snijpracticum voor het basisonderwijs Teun Baarspul

Introductie Zelf snijden Evalueren Afsluiting

Even voorstellen...

Kip, het meest veelzijdige... Why me? Ja, kip dus. Wil je dino’s snijden in de klas? Neem kip! Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten)

Kip… in mijn lesprogramma? Wereldorientatie: Verwondering (39, mens en samenleving) Vorm en functie (41, natuur en techniek) bouw en functie van het skelet overeenkomsten en verschillen in bouw van mens en (zoog)dier verschillen tussen mens en (zoog)dier in voortbeweging

Kip… in mijn lesprogramma? Natuur & Duurzaamheid: Beweging (71) Vorm en functie (137, 138, 140)

Kip… in mijn lesprogramma? Raakpunten Onderzoekend leren: Waarnemen: overeenkomsten/verschillen, kenmerken Experimenteren: handelen, vrij exploreren, met hulpmiddelen Verwerken: oorzaak-gevolg, vorm-functie Houding: manipuleren, vragen stellen, verklaren

En nu aan de slag! Eerst kijken: Maak groepjes van twee Kijk onder het doekje Beschrijf wat je ziet.

Kippenpoot Vragen: Waar zit de poot aan het lichaam vast? Waar zit de voet? (wat is onder en boven?) Wat valt je op aan de huid? Vergelijk de poot met je eigen been Wat is hetzelfde? Wat verschilt?

Kippenpoot Dan snijden: Snij en stroop de huid af van de spieren Snij de huid los aan de onderkant (de enkel) Wat zie je? Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Kippenpoot Vragen: Waar zit de bovenkant? Waar zit de knie, de enkel, het dijbeen, de kuit? Wat is spier en wat is pees? Voel je verschil? Trek er aan! Waar zitten de pezen aan vast? Wat gebeurt er aanvast?

Kippenpoot Verder snijden: Snij de spieren los van het bot Schraap het bot helemaal schoon Wat zie je?

Kippenpoot Kijken: Wat valt je op? Vergelijk de botten met die van een mens Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Wat zie je?

Vergelijk met jezelf...

Kippenvleugel Eerst kijken: Beschrijf wat je ziet. Bepaal welk deel aan het lichaam zit Vergelijk de vleugel met je eigen arm Wat is hetzelfde? Wat verschilt?

Kippenvleugel Dan snijden: Snij de huid los van de spieren (van de schouder naar de vleugelpunt) Stroop de huid af van de spieren Bekijk het resultaat. Wat zie je? Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Kippenvleugel Vragen: Waar zit de bovenkant? Waar zit de elleboog, de pols? Waar zitten de triceps en de bicep? Welke spieren helpen bij het strekken? Welke spieren helpen bij het buigen? Trek aan de spieren en kijk wat er gebeurt!

Kippenvleugel Verder snijden: Snij de spieren los van de botten Schraap de botten helemaal schoon Beweeg de botten en kijk hoe ze scharnieren

Kippenvleugel Kijken: Wat valt je op? Vergelijk de botten met die van een mens Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Wat zie je?

Vergelijk met jezelf

Nog vragen...? ?

Voor straks op school... Via de email: Pdf snijvoorbeelden Pdf vergelijkende anatomie

Andere lesideeën Bottenbeest Bewegende hand

Bottenbeest http://www.naturalis.nl/media/library/2016/01/ Opdracht_Bottenbeest_zonder_antwoordmodel.pdf

Resultaten

Bewegende hand http://www.knutselidee.nl/knippen/bewegendehand.htm