Opstellen van leerdoelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verrijkingslessen voor cognitief talent
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
STRATEGISCHE PLANNING
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Evalueren van het niveau van opleidingen in het hoger onderwijs
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Wat je zelf vindt, weet je beter
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Krachtige leeromgevingen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Richtlijnen voor de casustoets
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kritisch denken ‘vertaald’
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Toetsing en toetsontwikkeling
Psychomotorische taxonomie
Mysterie: Moord op de Romanovs
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
De juiste route naar het juiste doel
Ondernemersvaardigheden
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Opstellen van leerdoelen Toetsing Opstellen van leerdoelen

Eindtermen Doel van een wetenschappelijke opleiding Stel de student in staat om… op basis van wetenschappelijke kennis: situaties te interpreteren; problemen te analyseren; over voorgenomen acties in woord en schrift te adviseren Toetsing

Een leerdoel is te allen tijde toetsbaar Leerdoelen Doel van een vak in een wetenschappelijke opleiding Studenten leren nieuwe concepten en ideeën; passen deze toe op typische situaties; kunnen analyseren in welke situatie welke concepten relevant zijn; kunnen de effectiviteit van concepten beoordelen; zijn in staat om nieuwe concepten te creëren; kunnen hun bevindingen hierover helder en beknopt uitdrukken Een leerdoel is te allen tijde toetsbaar Toetsing

1. Bepaal de stof en de acties 2. Schrijf de leerdoelen 3. Maak de koppeling met de leeractiviteiten 4. Maak de koppeling met toetsvormen 1.1 Deel de stof op in deelonderwerpen. 2.1 Gedrag: wat moet de student met de stof kunnen? Voorbeelden: - Analyse the roles of top management, line and project managers, and Human Resource Management professionals in managing people strategically; - Evaluate the role that HRM policies and practices can play in promoting ethical and socially responsible work practices. - Creatively and empirically analyse complex international issues and problems in the field of corporate responsibility and sustainability, and apply learned concepts and theories to social and environmental issues that companies face; - Explain, debate and criticise leading concepts and theories within corporate responsibility and sustainability. - Het analyseren van eenvoudige meetkundige problemen, met gebruikmaking van vectormeetkunde; - Het toepassen van matrixalgebra bij het oplossen van stelsels lineaire vergelijkingen; het bepalen van kern en beeld van een matrix en deze relateren aan de aard van de oplossingen van homogene en niet-homogene stelsels; - Het toepassen van matrixalgebra om lineaire transformaties te beschrijven in termen van de bijbehorende transformatiematrix, en ook ten opzichte van verschillende bases; - Het analyseren van deelruimten als opspansel van vectoren; toepassen van het theoretische begrip basis voor het bepalen van kern en beeld van een lineaire transformatie in relatie tot de dimensiestelling. 1.2 Bedenk wat de student met de (deel)onderwerpen moet kunnen doen* 2.2 Inhoud: waarmee moet de student dit kunnen? 1.3 Bepaal op welk niveau de student dit moet kunnen. 2.3 Voorwaarde: wanneer moet de student dit kunnen> * weten, begrijpen, toepassen, analyseren, synthetiseren en evalueren 2.4 Niveau: hoe goed moet de student dit kunnen? Toetsing

Voorbeeld werkwoorden Niveau Definitie Voorbeeld werkwoorden Voorbeeld gedrag Weten De student onthoudt en herkent informatie, ideeën en principes in de vorm waarop ze zijn geleerd Beschrijven In volgorde plaatsen Onderkennen Uit elkaar houden Classificeren Opsommen Definiëren Lokaliseren Reproduceren Verveelvoudigen Herkennen Navertellen Rubriceren Identificeren Noemen Selecteren Weergeven De student definieert de zes niveaus van Blooms taxonmie van het cognitieve domein. Begrip De student vertaalt, begrijpt of interpreteert informatie gebaseerd op eerder verworven kennis. Aanduiden Opdracht geven Vertellen Aangeven Schetsen Vertegenwoordigen Formuleren Signaleren Illustreren Typeren in eigen woorden Karakteriseren De student legt het doel uit van Blooms taxonomie Toepassing De student selecteert en gebruikt data en principes om een probleem of taak af te maken met minimale aanwijzingen. Aandeel leveren Opstellen Verduidelijken Berekenen Demonstreren Overzicht geven Voorspellen Gebruiken Rapporteren Voorstel doen Bewaken Hanteren Schatten Vragen formuleren Bijdragen Oplossen Uitleggen De student schrijft een leerdoel voor ieder niveau van Blooms taxonomie Analyse De student onderscheidt, classificeert en relateert de assumpties, hypothesen, bewijs of structuur van een stelling of de vraag. Analyseren Becommentariëren Discussiëren Opbouwen Prioriteren Afkeuren Herformuleren Relateren Afleiden Concluderen Modelleren Ordenen Samenstellen Afwegen Construeren Motiveren Organiseren Samenvatten Argumenteren Controleren Ontwerpen Overleggen Uitvoeren De student vergelijkt en contrasteert de cognitieve en affectieve domeinen. Synthese De student integreert en combineert ideeën in een product, plan of voorstel dat nieuw is voor de student. Categoriseren Genereren Schrijven Verzinnen Combineren Herschikken Ontwikkelen Reorganiseren Synthetiseren Voorbereiden Herschrijven Opzetten Creëren Herzien Plannen Uitvinden Hypothetiseren Reconstrueren Schikken Verzamelen De student ontwerpt een classificatieschema voor het schrijven van leerdoelen die de cognitieve, affectieve en psychomotorische domeinen combineren. Evaluatie De student beoordeelt, schat of bekritiseert op basis van specifieke standaarden en criteria. Adviseren Kritisch doorlichten Verdedigen Beoordelen Toetsen Ondersteunen Zelfstandig optreden Evalueren Oordelen De student beoordeelt de effectiviteit van het schrijven van leerdoelen aan de hand van Blooms taxonomie. Toetsing