Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Verkopen en kassa H2 Verkoopgesprekken Ondernemer detailhandel.
Detailhandelsmarketing
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
HS 3 Het verkoopgesprek.
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
prijs- en servicemarkt
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Assortiment dat wat er te koop is.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Introductie Het verkoopgesprek 3.1 Fasen van het verkoopgesprek.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Samenwerken en communicatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Presentatie en marketing
Presentatie en marketing
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Supermarkt De supermarktbranche.
Verkoop Service.
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Hospitality en voorraadbeheer
Verkoop De klant.
Verkoop Het verkoopgesprek.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ► Fase 3 Verkoopgesprek: Aanspreken ► Fase 3 Verkoopgesprek: Koopwens onderzoeken ► Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek ► Fase 5 Verkoopgesprek: Afronden ► Modellen voor het verkoopgesprek ► Koopgedrag ► Koopgedrag en productsoorten ► Winkelen ► Winkelformule ► Retailinstrumenten 1

Inhoud H1Verkoopgesprekken H2Rechten en plichten H3Verkoopafhandeling H4Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6Reclame en sociale media H7Verbetervoorstellen doen ten aanzien van het aanbod en de winkelpresentatie 2

Vijf fasen van het verkoopgesprek onder elkaar Verkoopgesprekken verlopen in vijf fasen: Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Verkoopgesprekken 3

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Het verkoopsysteem bepaalt het verkoopgesprek. ► Soorten verkoopsystemen: ► Zelfbediening: De klant bedient zichzelf. ► Bediening: Iedere klant wordt geholpen. ► Zelfkeuze: De klant kan de artikelen zelf pakken, maar hij kan ook informatie en advies krijgen. ► Semi-zelfbediening: De klant kan sommige producten zelf pakken, maar wordt geholpen bij andere producten. Verkoopsystemen 4

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Aanspreken en koopwens onderzoeken ► Aanspreken ► Wanneer spreek je de klant aan? (inspringmoment) ► Hoe spreek je de klant aan? ► Verschil tussen: Aankoopgerichte klant: van plan om iets te kopen Niet-aankoopgerichte klant: niet per se van plan iets te kopen ► Presenteer jezelf op een positieve manier voor en tijdens een verkoopgesprek. Verkoopgesprek: Aanspreken 5

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Vragen stellen: zo kom je erachter wat de koopwens van de klant is. ► Actief luisteren: nog een manier om achter de koopwens van de klant te komen. ► Samenvatten: na vragen stellen en actief luisteren kort samenvatten wat de klant heeft gezegd. Fase 3 Verkoopgesprek: Koopwens onderzoeken 6

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Tonen: Heb je de koopwens van de klant begrepen? ► Demonstreren: Laat de mogelijkheden van het product zien. Mogelijkheid om twijfelende klant over te halen. Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek 7

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Informeren en adviseren: ► Verkoopargumenten gebruiken ► Koopweerstanden opvangen ► Maatwerk bieden Maatwerk advies Maatwerk product Maatwerk diensten Maatwerk bij cross channeling ► Artikelverschillen verklaren Vergelijkende methode Optelmethode Aftrekmethode Deelmethode Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek (vervolg) 8

Fase 5 Afronden Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Fase 5 Verkoopgesprek: Afronden 9

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Modellen voor het verkoopgesprek 10 AIDA-model VOCATIO-model POINT-model

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Consumentenbehoefte: De reden waarom mensen producten nodig hebben en kopen. Primair en secundair Lichamelijk en psychisch ► Koopgedrag: Het gedrag dat een consument vertoont bij het kopen. Koopgedrag 11

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Koopgedrag wordt bepaald door bepaalde factoren: ► Omgevingsfactoren: Culturele invloeden Economische invloeden Sociale invloeden Gezinsinvloeden ► Individuele factoren: Motivatie en behoeften Perceptie Leerproces Attitudes Koopgedrag (vervolg) 12

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Consument doorloopt het koopbeslissingsproces voor een aankoop: ► Probleemherkenning ► Informatie zoeken ► Evalueren alternatieven ► Aankoopbeslissing ► Evaluatie na de koop Koopgedrag en productsoorten 13

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Samenhang tussen soorten koopgedrag en soorten producten. ► Koopgedrag Routinematig aankoopgedrag Beperkt oplossend koopgedrag Uitgebreid oplossend aankoopgedrag ► Producten Convenience goods Shopping goods Specialty goods Koopgedrag en productsoorten 14

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Consumenten hebben verschillende redenen om te winkelen: ► Routine ► Noodzaak ► Plezier ► Zakelijk gesprek ► Gewone aankoop ► Functies van winkelen: ► Recreatief ► Vergelijkend ► Boodschappen Winkelen 15

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken ► Assortiment ► Kernassortiment ► Randassortiment ► Assortimentsbreedte ► Assortimentsdiepte ► Marktpositie: laag, gemiddeld, hoog ► Prijsdistributie ► Servicedistributie ► Mix prijs-/servicedistributie Winkelformule 16

6 P’s Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Retailinstrumenten 17