ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De stappen van het methodisch werken
Advertisements

POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Doelstellingen formuleren
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doel: rekening met elkaar houden
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Functieprofiel en beoordeling
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Doelstellingen formuleren
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
Plannen Doelen.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek teamleider.
Commercieel beleid en recht
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Een schot voor open doel?!
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ondernemen moet je doen
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Welkom in “de Bovenkamer”
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
ZGK 7 les 2 wetgevingen en financieringen
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
SMART.
WELKOM! 5.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Probleemomschrijving/PES
ZGK les 3 zorg en begeleidings behoeften
Studiedag 11 april 2017 Groene Welle Zwolle
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Beste Havo 4..
Les 2: gegevens samenvatten
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Begeleiden les 2.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Leren leren.
SMART.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Intensieve begeleiding
Personeelsmanagement
Begeleiden les 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
gesprekstechnieken Les 2
Management en leidinggeven
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches

Inhoud  Coördineren van zorg  Probleem formuleren via de PES  Doelen formuleren  SMART  Witte loper

Coördineren van zorg  Spin in het web  Om zorg goed te kunnen coördineren moet je oa. goede doelen geformuleerd hebben of informatie aanleveren aan de mensen die de doelen formuleren.

PES  P wat is het probleem? E oorzaak waar wordt het door veroorzaakt S symptomen signalen wat zie je aan de zorgvrager.

Doelen formuleren Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Een doel moet altijd positief geformuleerd zijn

Doelen formuleren  Goed doel Dit jaar wil ik al mijn toetsen halen van de vz opleiding.  Slecht doel Ik wil een leuke baan

SMART Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd als wensen of goede voornemens. Om zo veel mogelijk uit de zorg te halen die je geeft moet je SMART doelen stellen. SMART staat voor:  Specifiek  Meetbaar  Acceptabel  Realistisch  Tijdgebonden

Specifiek  Wat willen we bereiken?  Wie zijn erbij betrokken?  Wanneer gebeurt het?  Waarom willen we dit doel bereiken?

Meetbaar  Hoe kunnen we dat meten?

Acceptabel  Is het redelijk  Is het aanvaardbaar voor de zorgvrager en de zorgverlener

Realistisch  Een realistische doelstelling moet rekening houden met de praktijk.  Is het doel haalbaar?

Tijdgebonden  Wanneer beginnen we met de activiteiten? Wanneer zijn we klaar? Wanneer is het doel bereikt? Wanneer gaan we evalueren?

Voorbeelden smart doelen ‘De cliënt loopt over een maand beter” De cliënt loopt over een maand zonder hulpmiddelen Mevrouw drinkt voldoende per dag Mevrouw drinkt elke dag een liter en dit wordt bijgehouden op de vochtbalans Meneer Kremer kan weer lopen Meneer Kremer kan zich binnen een maand weer verplaatsten in zijn kamer.

Witte loper  Uitdelen en bespreken

Opdracht  Maak groepjes van 2 personen:  Schrijf een casus over een zorgvrager/client uit de branche waar jij voor hebt gekozen. Gebruik hierbij de 4 levensdomeinen van Gorden. ( NELO -> opleidingsinfo ruimte-> formulieren -> zgk _> annamnese levensdomeinen)  Zorg dat er voldoende info instaat om ook zorgdoelen te kunnen formuleren.  Les 5 uitwerken witte loper aan de hand van de zelf geschreven casus. Aan het eind van les 5 inleveren in NELO bij diversen in je eigen groepswerkruimte in NELO.