Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Succesvol in onderwijs met ICT
Logical Framework Approach
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
StatIG in de Vrolijke School
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Mate en middelen van wederkerigheid in hoger onderwijs Johan Versendaal, lector Extended Enterprise Studies
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Academische vaardigheden - C1.5
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Leren in de beroepspraktijk
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Werken met de e- learning alcohol snel aan de slag voor docenten voortgezet onderwijs.
Onderzoeksvraag Achtergrond
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
POWL, Domeinspecifiek Leren
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 18 januari 2018.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:

Aanleiding: Initiatieven die docenten zelf nemen om onderwijs te moderniseren + leerlingen te motiveren => Diep leren: relaties leggen, structureren, kritisch denken, concreet verwerken Hoofdvraag: Wat zijn de kenmerken van onderwijsleersituaties die erop gericht zijn om diep leren bij leerlingen te bevorderen? 2Bevorderen van diep leren in het VO

Aanpak onderzoek 6Scholen + docent-onderzoekers (AOS-ZO Brabant) 12Cases studies 1Projectleider / onderzoeker TU/e 2Critical friends (TU/e & Fontys) Case studies: Observaties van onderwijsleersituaties + interviews met docent Interviews met lln over leeractiviteiten Vragenlijst over affectieve leerresultaten =>cross-case analyse: werkzame bestanddelen Bevorderen van diep leren in het VO3

Samenwerking: Samenwerkende AOS-scholen-> centraal thema = leren van lln Docent-onderzoekers hebben meegedacht over vraagstelling + opzet onderzoek Docenten zoeken geschikte cases Docenten denken mee over geschiktheid onderzoeksinstrumenten / onderzoeker bewaakt wetenschappelijke kwaliteit Docenten kunnen eigen instrument toevoegen Onderzoeker verbindt bevindingen 12 cases Rapportage is gemeenschappelijk product Bevorderen van diep leren in het VO4

Opbrengst en kennisdeling Onderbouwing van / verbetersuggesties voor bestaande initiatieven Voorbeelden voor andere scholen –> praatcafés binnen scholen (bewustwording diep leren) –> slotconferentie –> boek + vakpublicatie –> wetenschappelijk artikel Onderzoeksvaardigheden docent-onderzoekers –> werksessies Bevorderen van diep leren in het VO5 Hoe zorgen we voor goed bezochte praatcafés en slotconferentie?

Bedankt voor uw aandacht! Maaike Koopman 6