Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Aanleiding: Initiatieven die docenten zelf nemen om onderwijs te moderniseren + leerlingen te motiveren => Diep leren: relaties leggen, structureren, kritisch denken, concreet verwerken Hoofdvraag: Wat zijn de kenmerken van onderwijsleersituaties die erop gericht zijn om diep leren bij leerlingen te bevorderen? 2Bevorderen van diep leren in het VO
Aanpak onderzoek 6Scholen + docent-onderzoekers (AOS-ZO Brabant) 12Cases studies 1Projectleider / onderzoeker TU/e 2Critical friends (TU/e & Fontys) Case studies: Observaties van onderwijsleersituaties + interviews met docent Interviews met lln over leeractiviteiten Vragenlijst over affectieve leerresultaten =>cross-case analyse: werkzame bestanddelen Bevorderen van diep leren in het VO3
Samenwerking: Samenwerkende AOS-scholen-> centraal thema = leren van lln Docent-onderzoekers hebben meegedacht over vraagstelling + opzet onderzoek Docenten zoeken geschikte cases Docenten denken mee over geschiktheid onderzoeksinstrumenten / onderzoeker bewaakt wetenschappelijke kwaliteit Docenten kunnen eigen instrument toevoegen Onderzoeker verbindt bevindingen 12 cases Rapportage is gemeenschappelijk product Bevorderen van diep leren in het VO4
Opbrengst en kennisdeling Onderbouwing van / verbetersuggesties voor bestaande initiatieven Voorbeelden voor andere scholen –> praatcafés binnen scholen (bewustwording diep leren) –> slotconferentie –> boek + vakpublicatie –> wetenschappelijk artikel Onderzoeksvaardigheden docent-onderzoekers –> werksessies Bevorderen van diep leren in het VO5 Hoe zorgen we voor goed bezochte praatcafés en slotconferentie?
Bedankt voor uw aandacht! Maaike Koopman 6