Dashboard Passend Onderwijs Dashboard passend onderwijs
Inhoud 1. Een beetje geschiedenis 2. Wat is het en waar dient het toe? 3. Wat kan het al? 4. Wat moet het nog kunnen? 5. Hoe verhoudt het zich tot…? Dashboard passend onderwijs
Geschiedenis Dashboard passend onderwijs
Uitgangspunten Dashboard passend onderwijs 1.Inzicht in functioneren van eigen swv t.b.v. sturing en (interne en externe) verantwoording 2.Benchmarking 3.Verminderen bevragingslast en onderzoek 4.‘Learning community’ van samenwerkingsverbanden 5.Input van / voor gemeenten m.b.t. (aansluiting op) de jeugdhulpverlening en sociaal domein
Projectorganisatie
Samenwerkingspartners DUO Onderwijsinspectie NJi VNG Landelijk Werkverband Praktijkonderwijs Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs! Dashboard passend onderwijs
Concrete toepassing Input voor kwaliteitszorgsysteem Trendanalyses Benchmarking, vergelijking en leren van elkaar Interne en externe verantwoording op termijn: schoolbestuurlijk Venster en openbaar bestand? De basis voor een gesprek / storytelling (tellen & vertellen) Een start voor de brug met gemeenten Dashboard passend onderwijs
Overzichtspagina indicatoren van het Dashboard
-vervolg- overzichtspagina
Aantal leerlingen – vergelijking met andere SWV’s
Aantal leerlingen – vergelijking met andere SWV’s inclusief selectiefilters
Aantal leerlingen – scholen binnen mijn SWV
Klachten, bezwaar, beroep – invulscherm vragen SWV’s
Doorstroom naar voortgezet onderwijs – vergelijking met andere SWV’s
Opbrengstenoordeel Inspectie – scholen binnen mijn SWV
Wat doen we dit jaar?* Dashboard passend onderwijs Q1 Historie Export afbeeldingen Export Historie Data VaVo Doorstroom PO-VO (vanuit VO bezien) Leerlingstromen PO (naartoe en vandaan) Leerlingstromen VO (naartoe en vandaan) 1-februari telling Q2 ‘Bouwvak’ Data inladen Feedback ophalen Inhoudelijke voorbereiding Sluitende afspraken dataleveringen Q3 Restylingoverzichtspa gina Doorstroom PO-VO (niveau) Doorstroom VO- vervolgonderwijs Doorstroom PRO en VSO naar profiel 1-februaritelling (SBO) Cluster 1 en 2 Kengetallen OCW Verzuim en VSV Thuiszitters Q4 Begrote lasten (D) TLV-registratie (D) AOJ-monitor Recapitulatie, verwerken input en planning P Leerling prognoses Thuisnabijheid Gemiddelde verblijfsduur *sterke afhankelijkheid van DUO ea. leveranciers bij realiseren planning; borging 2017 e.v.
Toekomst Schooljaar en afslagdatum tonen (», afslagdatum volgt) Handreiking opstellen voor gebruik en verwerking DPO (», najaar) Kunnen filteren op postcodes (», i.c.m. AOJ) Zelf eigen ‘norm’ in kunnen stellen (») Omliggende of vergelijkbare samenwerkingsverbanden tonen cq. eigen vergelijkingsselectie maken obv typologie (») Beter kunnen wegen (gewogen gemiddelden, twee indicatoren ten opzichte van elkaar) (») Dashboard passend onderwijs
Openbaarheid data Standpunt sectorraden en swv’den: alles transparant! Wens OCW: zo transparant mogelijk (publieke middelen) Technische mogelijkheden (accounts, databestand) Privacywetgeving en P.I.A. Dashboard passend onderwijs
Raden/NJi/VNG Intensievere samenwerking n.a.v. info-bijeenkomst gemeenten en onderwijs in 2015; Onderzoek naar mogelijkheid gegevensknooppunt met Raden/Nji/VNG/KING/OCW/VWS (vanuit werkagenda): momenteel (nog) niet opportuun; Wel een reden tot breder gesprek over informatiemanagement; Informatiediffusie (wat willen we nu eigenlijk weten?) Meetmoeheid (wéér een enquête…) Werken op basis van professioneel vertrouwen (dat zouden we toch doen?) Dashboard passend onderwijs
ONDERWIJSGEMEENTEN Dashboard Passend Onderwijs Waarstaatjegemeent e.nl Kengetallen OCW Kijkglazen DUO SOP TLV/arran gementen registratie TLV/arran gementen registratie AOJ- monitor Cliënt- ervarings- monitor Monitor Jeugdhulp Groei- document
Vragen? Dashboard passend onderwijs