Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Welkom! Presentatie Babbage6 Lelystad, 15 maart 2007 Cees van Breugel, auteur.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Fundament Informatica
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Maatschappijwetenschappen
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Trainer Basisvaardigheden Spelling
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Competentiegericht leren vmbo
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Nina in de klas Pier Siersma Herbert Vissers College Nieuw Vennep.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Programma Hoe bestel je de leerlinglicenties
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
PWS = de eindscriptie van de havo
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoofdconcepten en eindtermen
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Maatschappij Wetenschappen
POWL, Domeinspecifiek Leren
Enkele interessante vragen!
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Pilot maatschappijwetenschappen
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Maatschappij wetenschappen
Clusterdidactiek Gamma
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
nieuw lesmateriaal ontwikkelen voor bedrijfseconomie
Hoofdstuk 1.
Product van TU Delft, SEC
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en inhoudelijk verhaallijn waarin leerlingen spiraalsgewijs meer leren over sociale wetenschappen en onderzoek (en eindtermen) –“uitstapjes” naar keuze van de docent in de vorm van modules Mensen : –Seneca bewaakt didactische lijn en zorgt voor productie materiaal –Netwerk van betrokkenen ontwikkelen modules waarop Seneca feedback geeft

Uitgangspunten Volwaardige methode Toetsenbank beschikbaar met voorbeeldopgaven, praktische opdrachten, extra werkbladen, docentenhandleiding Behandeling alle eindtermen Lesmateriaal op basis van expertise en ervaring met leerlingen Basismateriaal voor 2/3 van lestijd, overige tijd voor modules of PO’s Havo en vwo: vergelijkbaar in opbouw, verschillend in uitwerking contexten (transferafstand)

Opbouw Inleiding maatschappij- wetenschappen Veranderingen in samenlevingen Samenlevingen in de 21 e eeuw

PTA havo: variant 1 HAVO4HAVO5 Inleiding maatschappijwetenschappen ISamenlevingen in de 21 e eeuw Inleiding maatschappijwetenschappen IISamenlevingen in de 21 e eeuw Veranderingen in samenlevingen IModule / PO / domein F of G Veranderingen in samenlevingen II(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

PTA havo: variant 2 HAVO4HAVO5 Inleiding maatschappijwetenschappen IVeranderingen in samenlevingen II Inleiding maatschappijwetenschappen IISamenlevingen in de 21 e eeuw Module / PO / domein F of GSamenlevingen in de 21 e eeuw Veranderingen in samenlevingen I(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

PTA vwo: variant 1 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding maatschappij- wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen II PO / domein F (crisis game) Inleiding maatschappij- wetenschappen II Samenlevingen in de 21 e eeuw I PO / domein F (crisis game) Inleiding maatschappij- wetenschappen III Samenlevingen in de 21 e eeuw II Proefexamen Veranderingen in samenlevingen I Module Thailand bijv.(eindexamen)

PTA vwo: variant 2 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding maatschappij- wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen I Samenlevingen in de 21 e eeuw I Inleiding maatschappij- wetenschappen II Veranderingen in samenlevingen II Samenlevingen in de 21 e eeuw II Inleiding maatschappij- wetenschappen III Module (Thailand, Zuid-Afrika, etc) PO / domein F (crisis game) Module (criminologie, beïnvloeding, etc) PO / domein F(eindexamen)

Opbouw i.o. – deel 1 Inleiding maatschappijwetenschappen 1.Individu en samenlevingen 2.Groep en samenlevingen 3.Samenlevingen en samenlevingen Doorlopende casus: afwijkend gedrag Doorlopende leerlijn: onderzoeksbegrippen (zoals variabelen en indicatoren)

Opbouw i.o. – deel 2 Veranderingen in samenlevingen 1.Ontwikkelingen in het rationaliseringsvraagstuk 2.Ontwikkelingen in het bindingsvraagstuk 3.Ontwikkelingen in het verhoudingsvraagstuk 4.Ontwikkelingen in het vormingsvraagstuk Doorlopende casus: ontwikkelingen in samenlevingen Doorlopende leerlijn: ontwikkelingen in onderzoekstechnieken

Opbouw i.o. – deel 3 Samenlevingen in de 21 ste eeuw 1.Vormingsvraagstuk: context samenlevingsvormen 2.Bindingsvraagstuk: context criminaliteit en binding met de natiestaat 3.Verhoudingsvraagstukken: context maatschappelijke verschillen en internationale betrekkingen Doorlopende casus: Nederlandse samenleving Doorlopende leerlijn: debatvaardigheden (in samenwerking met Debatunie)

Modules Los te bestellen boekjes met contexten die los staan van de methode, maar wel bij de methode passen Ontwikkeling door variëteit van docenten, auteurs en organisaties. Interesse? Neem contact met ons op. Voorbeelden van modules die worden ontwikkeld / mogelijke modules: –Pesten –Beïnvloeding (door media, vrienden, politiek) –Inleiding Psychologie –Inleiding Criminologie –Thailand (sluit goed aan bij vwo eindtermen) –Helden van Zimbardo –Debatteren en argumenteren