Samenwerking: de aanhouder wint Landelijke IKC dag: 14 september 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Ervaringen in samenwerking
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Ondernemen in de praktijk
Ouders en Kinderen Centraal
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Maatschappelijk Aanbesteden
Doelstellingen Formuleren
Educatief partnerschap en VVE
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Begeleidingsplannen GGZ
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Andersson Elffers Felix Kulturhusen: sterke netwerken? Pieterjan van Delden 30 oktober 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Beter Benutten-aanpak
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Visie & Strategie.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
IKC Klarendal.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Resultaatgericht Samenwerken
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Samenwerking in de publieke dienstverlening
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
De week van de vrijwilliger
Samenwerking: de aanhouder wint
De collectieve ambitie
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Arline Spierenburg november 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
IKC De Wenteling Balinge e.o.
OGI Een datamuur in de klas.
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Samenwerking: de aanhouder wint Landelijke IKC dag: 14 september 2016

Inhoud Samenwerking groeit geleidelijk (‘bumpy road’): vraagt tijd en geduld Leren en ontwikkelen vanuit de praktijk (‘motor’) Professionals handelen, managers structureren, bestuurders steunen

Onderzoek: hoe groeien samenwerkingsverbanden?

Samenwerking is ‘in’

Stroeve en trage processen

Maar waar het lukt, ook bijzondere resultaten

Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk

Essentieel: compact professioneel team in gedeeld werkproces (‘motor’)

Verschillen overbruggen Verschillen in: Kernopdracht/-taak Object van verantwoordelijkheid Beroepsattitude Status Omgeving/regelgeving Voorbeelden didactisch vs. pedagogisch aandoening/beperking; brede ontwikkeling; groep/context disciplinerend vs. steunend opleiding; specialist/generalist markt vs. overheid

Belangenspel remt inzet van partners

Heel vaak: goede voornemens, beperkte resultaten

Drijvende krachten als energiebronnen Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang

Wat werkt (niet)?

DRIJVENDE KRACHTEN EN TE BEREIKEN EFFECTEN INTERVENTIES OP KORTE TERMIJN INTERVENTIES OP LANGE TERMIJN Intentioneel: Focussen van samenwerking op een aantrekkelijk én haalbaar doel Consensus creëren over resultaten (convenant met ‘leveringsafspraken’) Sluitende verticale overlegstructuur, verbinden van sturingsniveaus Activistisch: Op gang brengen van praktisch, uitvoerend handelen van de professionals Uitvoeringsteam met realistische taakopdracht & duidelijke ‘trekker’ Gecombineerde productieorganisatie (vervlechting van organisaties) Verbindend: Creëren van rust in het belangenspel en van een stabiel speelveld Afronden onderhandelingen tussen partners (concessies, crisis, vertrek personen) Periodieke herschikking van activiteiten en ‘geven en nemen’ daarbij Interventies voor samenwerking

Wat vraagt samenwerking van de professionals? Inhoudelijk raakvlak vinden: kinderen/ouders benaderen in onderlinge afhankelijkheid. ‘Klanten delen’. Samen pionieren: elkaar leren kennen, zelfde taal spreken, daaraan plezier ontlenen Teams maken, rondom nieuw werkproces. Informeel netwerk is belangrijker dan samen vergaderen! Structureren: informatie-uitwisseling, methodisch werken, inbreng en aanwezigheid afspreken

Wat vraagt samenwerking van managers en bestuurders? Duidelijke en werkbare doelen stellen en die vasthouden Leveren vanuit je organisatie wat je hebt afgesproken: inzet, kwaliteit (van mensen), tijd, souplesse Organisaties ook vanuit de ‘achterkant’ laten meewerken: protocollen, informatie/ICT, bredere groep betrekken Knelpunten (willen) zien en die doorhakken, niet de professionals in de uitvoering het zelf laten uitzoeken

Stijlen van bestuurders in samenwerking Defensief: observeren, volgen wat er gebeurt, reageren op anderen (‘voordeel halen’) Utilitair: meepraten, maar alleen actief worden als er zekere voordelen zijn te halen (‘geven en nemen’) Offensief: samenwerking stimuleren, vooral met oog op eigen agenda (‘kost gaat voor de baat uit’) Overstijgend: formuleren van gezamenlijke agenda, soms haaks op eigen belang (‘publieke baten’)

Kernrollen in netwerksamenwerking

Opwekken van samenwerkingsenergie Intentie: Voortbouwen op bestaande samenwerking Maatschappelijke visie op lange termijn, vertaald in concrete opdrachten op korte termijn >> goed werkbare focus Actie: Creëren uitvoeringsteams (‘motoren’) met trekkers Pionierskwaliteit bij meeste deelnemende personen Verbinding: Belangen manifest maken en uitonderhandelen Partnerorganisaties moeten uitvoering steunen, dus gerichte aandacht van bestuurders en managers

Vragen voor de toekomst 1. Wat is duurzame meerwaarde van samenwerking in de kindcentra voor ouders en kinderen? 2. Hoe zorgen we dat de ouders meer ‘partij’ worden in de kindcentra, vooral in gebieden met zwakke ouderparticipatie?