Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is de vee-industrie?
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Deelgebruik monumentale kerken
Kijk van de Dierenbescherming op de vleesveehouderij Bert van den Berg, senior beleidsmedewerker veehouderij Nederlandse Vereniging tot Bescherming van.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Het erf van de toekomst Jan Broos Brooswater B.V..
Productiefactor Arbeid
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Workshop topsectorenbeleid overheid
Voorbereiding H14 Klas 4G.
H1. Europese landbouw in beweging
Landbouw in Oostenrijk en NL
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Deuninck Joeri januari 2013 GEBRUIK VAN LMN-DATA.
Collectieve aanpak en individuele verantwoordelijkheid Paul Jansen Director Agribusiness Sovion.
Business Marketing Management
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Roel Schutten directeur AgriFood Capital BV i.o.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Congres Veeteelt & Volksgezondheid Dr. Dirk Ruwaard Directeur Publieke Gezondheid 1 Doorn, 4 juni 2010.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Kenniscentrum Hogeschool Zeeland en NHTV Breda Met dank aan de Provincie Zeeland Marlies Sobczak-Boumans 19 december 2007 Expertmeeting “gezondheidstoerisme”
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Manifest van Salentein Projectvoorstel Coaches en erfbetreders
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Kenniscirculatie en innovatie regio Food Valley
Welkom havo 4..
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Welkom havo 3..
Innovatie in het onderwijs
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Marktanalyse.
Vragen over de film ‘Dier en Industrie’
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Advies Voedselbeleid Welk (aanvullend) beleid is nodig om de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem (productie en consumptie) te versnellen?
Consumenten-gedrag Mondige consument
Beleid en regelgeving Les 1.
Nederland en de rest van de wereld
Inspelen op innovaties
Traject De Beleverij WELKOM!.
Effectiviteitsmeting NOD
EnergieOnderzoek en Innovatie
Transcript van de presentatie:

Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe

Agenda Opzet van het onderzoek Steekproef Vragenlijst Analyses Resultaten Conclusies

Opzet onderzoek

Ketens (respondenten) Zuivel (71) Intensieve vleesveehouderij Kalfsvlees (17) Varkensvlees (61) Pluimveevlees (6) Eieren (12) Sierteelt (40) Groente onder glas (22) Vollegrondgroente (16) Fruit Fruitteelt (45) Boomkwekerij (20) Akkerbouw (75)

De vragenlijst Een thema in de Europese en Nederlandse politiek voor de komende 5 jaar is: RANDOM WEERGAVEZeker niet Zeker wel 1.Mineralenverlies Energie efficiëntie12345

De vragenlijst Invloed op uw bedrijfsvoering voor de komende 5 jaar: RANDOM WEERGAVE Geen invloed Grote invloed 1.Mineralenverlies Energie efficiëntie12345

Analyses

Peter Hoekstra Senior Director, Market Probe

Welke trends en thema’s zien we? Fluctuatie grondstofprijzen Belangrijk Europees politiek thema Economische ontwikkeling met zeer hoge impact Citaat Henk Bleker: “Stabiliteit in de grondstofprijzen leidt zowel bij bedrijven in de voedselketen als bij consumenten tot meer vertrouwen en daarmee tot meer mogelijkheden voor economische ontwikkeling.” Invloed op eigen bedrijfsvoering en kans van optreden relatief hoog in elke sector

Valt deze volatiliteit op te lossen? Enkele voorbeelden: Afsluiten termijncontracten of samenwerkingsvormen Ontwikkeling nieuwe technologieën (bv. veredeling) Meer constanter aanbod (bv. via oogsttechnieken, bewaartechnieken) Prijsfluctuaties zijn normaal, maar extremen daarin geven wel reden tot zorg. Sommigen zien speculatie als de oorzaak daarvan. Het is een complex onderwerp dat alleen met een breed gedragen en op zoveel mogelijk facetten gerichte aanpak benaderd dient te worden uit een oogpunt van effectiviteit en efficiency.

Welke trends en thema’s zien we nog meer? Voedselveiligheid en gezondheid Doelstellingen vastleggen in (Europese) wetten Komt hoog op de Europese politieke agenda te staan Lagere kans van optreden binnen de sierteeltsector. Hoge impact op bedrijfsvoering binnen de intensieve veehouderij, zuivel en eieren Wordt gezien als belangrijkste consumententhema voor de komende 5 jaar

Hoe gaan we hier mee om? Enkele voorbeelden: Verbeteren productkwaliteit Toepassen nieuwe technologieën Tracking & Tracing Controle en toezicht (NVWA en EFSA) kans van optreden hoog, maar invloed op bedrijfsvoering laag De ontwikkeling dat de mening van mensen over uw sector zal verbeteren speelt vooral in de eierensector En dat geldt ook voor drie andere mogelijke ontwikkelingen: meer interesse in de werkwijze van de sector, meer kennis krijgen over de productie en het gegeven dat mensen meer producten uit eigen streek willen kopen

Zijn er nog andere trends en thema’s? Hoge kans van optreden binnen elke sector Wordt gezien als de belangrijkste ontwikkeling voor de komende 5 jaar Lage prijzen en macht afnemers

Hoe kan de sector hier op inspelen? Enkele voorbeelden: Intensivering samenwerking Investeren in innovatie (veehouderij) Food Miles: local for local (glasgroentesector) Marketingconcepten (sierteelt en glasgroentesector) Andere ontwikkelingen: Het verbeteren van de concurrentiepositie is een ontwikkeling dat speelt in de glasgroentesector, de intensieve veehouderij, akkerbouw en sierteelt Toename van ziektedruk zal in een groot aantal sectoren in de komende 5 jaar erg belangrijk worden (vollegrondsgroente, zuivel, intensieve veehouderij, sierteelt, fruitteelt en akkerbouw)

Concluderend Erg veel informatie over markttrends in de agrarische sector Overlappende thema’s Duidelijke verschillen per sector (zie posters) Interessante 1 e stap: volgend jaar weer! Wageningen University blijft verdere analyses maken: Is het reflectie of voorspelling?