Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Advertisements

Sportservice Zuid-Holland
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
CORPORATIES EN DE KREDIETCRISIS NCCW corporatiedag 28 mei 2009 Albert van Ens Centraal Fonds Volkshuisvesting.
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Financien Planning & Control
inleiding Deens Hypotheekmodel
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
H10: Prijsmanagement.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
CAFI Week 3 Vreemd vermogen Deel 1.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
Rene Goorden Sectorspecialist Wonen 9 november 2015 Geborgde financiering: actualiteiten en de Woningwet.
R EKENEN MET MAATSCHAPPELIJK V ASTGOED Henk de Kok Assetmanager winkels, horeca, bedrijfsruimten en kantoren Stadsontwikkeling Rotterdam 19 december 2011.
Voorziening levensonderhoud Karel Prinsen 15 oktober 2015.
Premieberekeningen werkgroep pensioenen ANN. Pagina 2 Achtergrond  Per 1 januari 2015 is regeling APF versoberd (o.a. 1,875% en aftopping € )
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Gemeente Nijmegen Waarom een warmtenet? Coalitieakkoord 2010: “Werken aan een duurzame toekomst” Op naar een energieneutrale stad Innovatie: Gas Uit, Warmte.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Financiële positie Grondbedrijf Voorlopige Prognose 2016 Adviescommissie
GREXEN presentatie gemeenteraad 4 juni 2014 Harry van Dongen, hoofd vastgoed Jiri van den Berg, planeconoom.
Wanneer en hoe regel je je financiering. Programma Welkom Voorstellen Svn en bank Toelichting op proces financiering Vragen.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Jaarrekening 2012 ALV 24 juni NNG&CC Jaarrekening 2012 (1) Resultaat conform begroting RealisatieBegrotingVerschil Totaal opbrengsten: € k€
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Vpb-plicht overheidsondernemingen Eric van den Hurk Manager Step in Control VPB & Audit.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Financiële positie Grondbedrijf Prognose 2014 Adviescommissie
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Energiebesparing bij bedrijven
Financiële kaders Ver. Scouting Nederland
Financiële positie Grondbedrijf
ALV Woningbouwvereniging Maarn
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
1e Bestuursrapportage 2012 (Burap)
Wie is
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Subsidies & alternatieve financiering
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
HOE STAAN WE ER FINANCIEEL VOOR?
Transcript van de presentatie:

Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen

©Deloitte 2006 Agenda Opzet onderzoek Relaties Algemene dienst – Woningbedrijf –Financiële relaties –Bestuurlijke relaties Financiële gevolgen Ontwikkeling financiële positie afgelopen 6 jaar

©Deloitte 2006 Opzet van het onderzoek De vraag: inzicht in financiële gevolgen bij handhaven of privatiseren Woningbedrijf Wijze van privatiseren. –Verkopen bezit aan een bestaande toegelaten instelling –Oprichten toegelaten instelling Actualiseren onderzoek van 2001 Onderscheiden van de relaties tussen algemene dienst en woningbedrijf. Opsomming van de voor- en nadelen voor de verschillende partijen Inzicht geven in de financiële gevolgen van handhaven en privatiseren Onderzoek met name vanuit perspectief Algemene Dienst

©Deloitte 2006 Relatie Woningbedrijf – Algemene dienst Wettelijke verplichtingen, vanaf Besluit beheer sociale huursector niet meer van toepassing voor woningbedrijven –Geen wettelijke verantwoordingsplicht meer cf BBSH –Meer vrijheid inzet middelen woningbedrijf –Let op bij oprichting nieuwe toegelaten instelling Financiële relaties –Personele kosten –Overheadkosten –Bijdrage herstructurering concern –Bijdrage in nadelige projecten –Belegging reserve en voorziening –Financiering –Saldoregulatie

©Deloitte 2006 Voordelen handhaven Woningbedrijf (WB) voor algemene dienst (AD), scenario 1 Doorberekening deel van de overhead van de gemeente aan het Woningbedrijf Belegde reserves zijn zekere financieringsbron, relatief goedkoop AD ontvangt fee van WB voor risico’s inzake de financieringen Kan helpen om binnen de bepalingen van de wet Fido te blijven Compensatie van tekorten en overschotten op lopende rekening Directe invloed op te realiseren projecten Ruimere mogelijkheden aanwending financiële middelen Behoud bestuurlijke zeggenschap Behoud zeggenschap over stille reserves

©Deloitte 2006 Nadelen handhaven Woningbedrijf voor Algemene Dienst Werkgeversrisico bij verminderde activiteiten van het WB Belegging kan jaarlijks fluctueren AD loopt risico indien het WB niet aan de verplichtingen van rente en aflossing kan voldoen AD moet zorgen voor voldoende financieringsmiddelen voor het WB AD moet voldoen aan de bepalingen van de wet Fido Ontbreken scheiding beleid - toezicht

©Deloitte 2006 Voordelen voor Algemene Dienst bij privatiseren Woningbedrijf Werkgeversrisico wordt overgedragen Meer mogelijkheden inrichten van de eigen treasuryfunctie Geen wettelijke bepalingen bij overdracht van de woningen aan een Toegelaten Instelling, vrije onderhandeling over de prijs en eventuele vrijval van middelen Scheiding beleid en toezicht

©Deloitte 2006 Nadelen voor Algemene Dienst bij privatiseren Woningbedrijf Wegvallen deel van de dekking van de algemene kosten Vervallen relatief goedkope financieringsbron Wellicht kunnen de leningen die voor het WB zijn aangetrokken niet afgelost of overgedragen worden Zeggenschap over de stille reserve vervalt Verkoop levert éénmalig financieel voordeel Geen directe invloed op te realiseren projecten

©Deloitte 2006 Voordelen voor WB bij handhaven WB Algemene dienst is solide partner voor de beleggingen Saldoregulatie biedt mogelijkheden Werkgeversrisico bij de AD Geen aansluiting bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw noodzakelijk Gemeenten lenen goedkoper op de kapitaalmarkt dan Toegelaten Instellingen Positieve jaarresultaten blijven binnen de gemeente beschikbaar Nog steeds vrijstelling van overdrachtsbelasting Nog steeds vrijstelling van vennootschapsbelasting voor alle activiteiten

©Deloitte 2006 Nadelen voor WB bij handhaven WB Doorberekende kosten vanuit AD niet beïnvloedbaar Eigen treasury beleid niet mogelijk door verplichte belegging en financiering, geen interne financiering mogelijk Onrendabele toppen drukken het resultaat WB komt, indien financiële problemen ontstaan, niet in aanmerking voor steun van het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting

©Deloitte 2006 Financiële gevolgen handhaven Woningbedrijf Handhaven Woningbedrijf. –Beschikbare reserves na aftrek van reeds bestemde bedragen € 10,8 mln –Te realiseren toekomstige resultaten € 14,8 mln –Totaal beschikbaar € 25,6 mln Handhaven Woningbedrijf na verkoop van 71 woningen –Per saldo beschikbaar bij ongewijzigde exploitatie € 25,6 mln –Correctie op te verwachten toekomstig resultaat agv woningverkopen € 1,3 mln –Resultaat bij verkoop van 71 woningen € 11,3 mln –Totaal beschikbaar 35,6 mln Let op: bedragen ontleend aan de jaarrekening Nog kritisch te beschouwen alvorens men onderhandelingen in gaat. Bedrijfswaardeberekeningen herzien met beleidsvrijheid die een kopende partij gegund wordt.

©Deloitte 2006 Financiële gevolgen privatiseren Woningbedrijf Privatiseren Woningbedrijf. –Vrijval beschikbare reserves na afrek van reeds bestemde bedragen € 10,8 mln –Verkoopwinst bij verkoop tegen bedrijfswaarde € 14,8 mln –Totaal beschikbaar € 25,6 mln Privatiseren Woningbedrijf na verkoop van 71 woningen –Vrijval beschikbare reserves na aftrek van reeds bestemde bedragen € 10,8 mln –Resultaat verkoop 71 woningen € 11,3 mln –Verkoopwinst bij verkoop tegen bedrijfswaarde € 13,5 mln –Totaal beschikbaar 35,6 mln

©Deloitte 2006 Conclusie In financiële zin, op termijn, geen verschil tussen handhaven of privatisering mits hetzelfde beleid wordt gevoerd. Wel: Moment van vrijkomen van de middelen en onzekerheid realisering van de parameters

©Deloitte 2006 Ontwikkeling financiële positie vanaf 2001 Bedragen maal € In 2002 voorziening onrendabele top “de Poort” gevormd. Actualisatie van de onderhoudsbegroting heeft geleid tot hogere dotaties Bijdrage in financiële herstructurering Algemene Dienst Bijdrage in nadelige saldi grondexploitaties Eigen vermogen Eigen vermogen per verhuureenheid Solvabiliteit %20,2714,8916,4215,7813,9513,71

Vragen?