Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
Advertisements

Onroerend Goed investeren en beheren
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Fit-4-work Een aanpak van G4-SZW, GGD en UWV
IBIN Inspiratiedag Gezonde Wijk, Utrecht 26 mei In Beweging In Noord Leefstijlinterventies voor cliënten DWI Amsterdam Noord Joost van Genabeek.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Inleiding arbeidsmarkt
H6 werken Paragraaf
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Mankracht in de bijstand?
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Met taal versta je elkaar
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Maak werk van gezondheid
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Participatie in de praktijk
MKBA in het Sociale Domein - Kosten en baten van integrale aanpakken -
Workshop M MKBA Leefbaarheid MKBA Maatschappelijk Vastgoed
Financieel rekenmodel Participatiewet
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
Gezondheid en participatie
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice Doelstelling:
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
WGA Eigenrisicodragerschap. 2 Scope eigenrisico- dragerschap WGA 0-35% AO Categorieën WIA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Eva van Baren MscBa De economische waarde.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Nationaal Actieprogramma Chronische Longziekten Anoeska Mosterdijk Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 10 januari 2013.
onderzoekers: Prof. dr. Lucas Meijs Lonneke Roza
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
Afdeling Bijzondere Onderzoeken
Pilot project Gemeente Gennep
3.1 PRODUCTIE.
Beleidsplan Participatiewet
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Financiering van het zorgstelsel
Schouwen van de openbare ruimte
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Financiering van het zorgstelsel
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Versterk de Jobcoach IN de school
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC, Rotterdam

Maatschappelijke Kosten-Baten analyse 1.Inzichtelijk maken waar welke rendementen verwacht kunnen worden: gemeente, re-integratiebedrijf, werkgever, zorgverzekeraar, cliënt 2.Inzichtelijk maken op welke termijn rendementen kunnen worden verwacht 3.Rendement: geld en andere opbrengsten economische afweging: -wat is de functie van geld ? (ruilmiddel, nut-functie) andere opbrengsten: -immateriële aspecten uitdrukken in geld ?

Inkomen en uitkering: 1.Basisidee toename regulier werk  inkomsten uit betaalde arbeid (netto-effectiviteit)uitkeringskosten 2.Aantal uren betaald werk per week 3.Inkomen uit betaald werk minimumloon en daarboven 4.Inkomen en uitkering soms wordt inkomen uit werk volledig gekort op de uitkering soms wordt korting op uitkering bepaald door harde grenzen (bv 28 uur) Rendement: economisch

1.Gebruik gezondheidszorg: zorgkosten 2.Betere gezondheid, betere kwaliteit van leven 3.Sociale participatie (m.n. informele zorg) 4.Andere effecten op individueel niveau: -leefstijl: minder roken, minder alcohol, meer bewegen -tijdsbesteding, mn vrije tijd 5.Andere effecten op de samenleving: -criminaliteit en overlast -voorzieningen, bv welzijnsvoorzieningen Rendement: andere opbrengsten

Voorbeeld Fit 4 Work: rendementen 5,2%

Starten met reguliere, betaalde arbeid Voorbeeld Fit 4 Work: rendementen

Voorbeelden Fit 4 Work: rendementen

Re-integratie aanpak heeft netto-effectiviteit van 5,2% Starten met betaalde arbeid: -verbetert de mentale gezondheid -verbetert de fysieke gezondheid Starten met betaalde arbeid: -vergroot de controle over het eigen leven -verhoogt de zelf-waardering Starten met betaalde arbeid: -maakt mensen zeer gelukkig Arbeid als medicijn !?

Starten met betaald werk: drie voorbeelden

 Niet gecorrigeerd voor grote verschillen in doelgroep (leeftijd, aandoening, taal)

Maatschappelijke Kosten-Baten analyse Drie voorbeelden: *Economische kosten en baten: -uitkering versus inkomsten uit betaalde arbeid Andere rendementen in euro’s: -zorgkosten Wie gaat betalen, wie gaat verdienen ?

Economische Kosten en Baten *Omvang van betaalde arbeid -28% meer dan 28 uur/week; 57% tussen 8 en 28 uur/week *Inkomen uit betaalde arbeid -gemiddeld €1365 bij werkweek > 28 uur/week *Duurzaamheid van betaalde arbeid -1 op 3 contract van 6 maanden of korter -nul-uren contracten met kleine omvang wekelijkse inzet -beperkt inzicht in lange termijn

Zorggebruik cliënten na het starten met werk een periode van 12 maanden (Fit4Work studiepopulatie) Niet gestart betaald werk (n=504)Gestart betaald werk (n=53) Start onderzoek Na 12 maanden Start onderzoek Na 12 maanden Gemiddeld Contact met - Huisarts - Fysiotherapeut - Maatschappelijk werker - Psycholoog - Medisch specialist € 21,67 € 14,68 € 29,53 € 98,41 € 16,63 € 24,39 € 14,86 € 32,63 € 83,33 € 20,44 € 12,68 € 19,70 € 19,62 € 117,74 € 15,70 € 10,57 € 15,62 € 4,91 € 36,23 € 15,70 Zorgkosten totaal (per maand)€ 180,68€ 175,65€ 185,43€ 83,02

Kosten en baten van VIP Amsterdam (tijdshorizon 4 jaar) Per persoon (gemiddeld) Geen re-integratie Gemeente/UWV Re-integratie activiteiten € 0 Uitkering-€ Zorgverzekeraar Re-integratie activiteiten € 0 Zorggebruik-€ Cliënt Uitkering€ Inkomen werk€ 0 Dit 0-scenario is gebaseerd op: -Geen re-integratie naar betaalde arbeid binnen 1 jaar Geen rekening gehouden met: -kosten van verstrekking van uitkering -andere opbrengsten Daadwerkelijk vastgestelde kosten onder 120 deelnemers aan het programma

Kosten en baten van VIP Amsterdam (tijdshorizon 4 jaar) Per persoon (gemiddeld) Geen re-integratie Reguliere re-integratie Gemeente/UWV Re-integratie activiteiten € 0-€ Uitkering-€ € Zorgverzekeraar Re-integratie activiteiten € 0 Zorggebruik-€ € Client Uitkering€ € Inkomen werk€ 0€ Rekening houden met: -kosten van re-integratie -netto-effectiviteit re-integratie -zorgkosten Werk: -% personen in betaald werk -verdeling uren/week in werk

Kosten en baten van VIP Amsterdam (tijdshorizon 4 jaar) Per persoon (gemiddeld) Geen re-integratie Reguliere re-integratie VIP- Amsterdam Gemeente/UWV Re-integratie activiteiten € 0-€ € Uitkering-€ € € Zorgverzekeraar Re-integratie activiteiten € 0 -€ 736 Zorggebruik-€ € € Cliënt Uitkering€ € € Inkomen werk€ 0€ 4.771€ Rekening houden met: -kosten van re-integratie -kosten van VIP-A’dam -netto-effectiviteit re-integratie -netto-effectiviteit VIP-A’dam -zorgkosten Werk: -% personen in betaald werk -verdeling uren/week in werk

Kosten en baten van VIP Amsterdam (tijdshorizon 4 jaar) Per persoon (gemiddeld) Geen re-integratie Reguliere re-integratie VIP- Amsterdam ∆ VIP-geen ∆ VIP-regulier Gemeente / UWV Re-integratie activiteiten € 0-€ € € 3761 Uitkering-€ € € € 4.516€ Zorgverzekeraar Re-integratie activiteiten € 0 -€ 736 Zorggebruik-€ € € 7.379€ 1.173€ 553 Client Uitkering€ € € € € Inkomen werk€ 0€ 4.771€ € 4.248

De periode waarin de investering wordt terugverdiend ∆ Voorbeeldproject – geen re-integratie ∆ Voorbeeldproject – reguliere re-integratie Jaren VIP Amsterdam - 1 jaar Gemeente / UWV4,46,2 Zorgverzekeraar2,75,2 VIP Amsterdam - 2 jaar Gemeente / UWV3,14,3 Zorgverzekeraar1,93,7 Gemeten effectiviteit na 1 jaar: -van 5% naar 30% betaalde arbeid Aangenomen effectiviteit na 2 jaar: -van 5% naar 40% betaalde arbeid

Aanbevelingen over maatschappelijke kosten en baten 1.Kosten en baten van verschillende stakeholders over verschillende jaren goed in kaart brengen 2.Terugverdien periode meestal al binnen 7 jaar, vaak sneller voor bepaalde stakeholders 3.Financiering van arbeidsgerelateerde activiteiten door zorgverzekeraar Cofinanciering van arbeidstoeleiding Werk & Inkomen, Zorg, Sociale Domein 4.Effectiviteit van re-integratie bepalen over lange termijn (bv 4 jaar) om ook de duurzaamheid van werkhervatting vast te stellen (grote verschillen tussen de onderzochte projecten)

Aanbevelingen over maatschappelijke kosten en baten 5.Rendement van betere gezondheid en meer geluk niet uitgedrukt in €: -hoeveel euro voor een gezond levensjaar ? -hoeveel euro voor een jaar geluk ? 6.Wat heeft de samenleving over voor re-integratie? -is het alleen een kostenplaatje verhaal ? 7.De huidige schotten in het systeem zijn duur !

Alex Burdorf Erasmus MC Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg