Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden? 6 Marketing 7 Vandaag begint de toekomst 1
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 2 ► Taken leidinggevenden helpen de organisatie haar doel te bereiken volgens het beleid, door middel van ► Planning ► In- en verkoop ► Zorgen voor vervoer ► Zorgen voor reclame ► Overzicht over de financiën ► Verbeterplannen maken ► Medewerkers aansturen Motiveren Controleren Werven
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 3 ► Aanwezig en voelbaar/zichtbaar zijn ► Invloed uitoefenen met bedrijfsdoel(en) in gedachte ► Vertrouwen winnen bij medewerkers ► Vertrouwen schenken aan medewerkers ► Zichzelf zijn Goede eigenschappen uitbuiten Slechte eigenschappen bijschaven
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 4 ► Motiveren van medewerkers ► Zorgen dat medewerkers zin hebben in hun werk ► Goede communicatie Duidelijk Met tact
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 5 ► Voorspellen, plannen en organiseren ► Weten waar het bedrijf voor staat Wat wil de organisatie bereiken? Wat is daarin de taak van de leidinggevende? Wat wil de leidinggevende zelf bereiken binnen de organisatie? ► Bedenken hoe de doelen bereikt kunnen worden, rekening houdend met trends: Vergrijzing Digitalisering Persoonlijke benadering van de klant (doelgroepen)
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 6 ► Medewerkers controleren ► Hebben medewerkers goede instructies gekregen? ► Wat is hun opleiding en ervaring? ► Is er te weinig tijd om alle medewerkers instructies te geven? ► Bemoeit de leidinggevende zich misschien te veel met het werk van de medewerkers?
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 7 ► Medewerkers werven ► Hoe krijgt een leidinggevende goed personeel? ► Waar moeten goede medewerkers aan voldoen? ► Wat is de juiste wervingsmethode? ► Wat is de juiste sollicitatieprocedure? ► Hoe zit een goed sollicitatiegesprek in elkaar? ► Hoe wijst een leidinggevende sollicitanten af en waarom?
Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden? 8 ► Feedback geven Aangeven wat je als leidinggevende van iemands gedrag vindt ► Vertellen wat je in een bepaalde situatie hebt gezien of gehoord In neutrale woorden Het voorval is niet lang geleden gebeurd ► Het is de bedoeling dat de medewerker iets leert over zijn gedrag ► Goede feedback is goed voor de communicatie De sfeer Motivatie Samenwerking