Workshop Faciliteren BSAE Koen Sips. Programma -Welkom en kennismaking -Groepen faciliteren -Samenwerkingsverbanden faciliteren -Procesbegeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Persoonlijke Toekomstplanning
Organisatieverandering
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Workshop teamvorming en leiderschap
John P. Kotter Harvard Business School
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Congres Appreciative Inquiry
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
dè Action Learning business school
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Reflecteren.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
Professionalisering en intervisie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Beter samenwerken in teams
Duurzaamheid in Gennep
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Een vergadering organiseren
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Klachtencommissariaat Enschede
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Dialoog.
Klachtencommissariaat Enschede
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – teamgroei begrijpen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Workshop Faciliteren BSAE Koen Sips

Programma -Welkom en kennismaking -Groepen faciliteren -Samenwerkingsverbanden faciliteren -Procesbegeleiding -Overlegdynamiek, gespreks- en luistertechnieken -Werkvormen -Intervisie

Werkingsprincipes -Alle ideeën zijn waardevol. -Luisteren is ook communiceren. -Naar de toekomst kijken met energie. -Iedereen kan van iedereen leren. -Van vaststellen naar actie? -Respect & vertrouwelijke omgaan met info. -We houden ons aan de tijd. -….

Groepen faciliteren

Welke groepen faciliteren? -Werkgroepen -Events -Raad van bestuur -Rondetafels -Focus groups -….

Kenmerken van de groepen -Nieuwe groep – bestaande groep -Vaste – geen vaste samenstelling -Groot – klein -Diversiteit (functie, ervaring, leeftijd, …) -Hoog frequente – laag frequente meetings -Troep, groep, team: Gezamenlijk doel? -…. => Wel of niet (bewust) werken op de groepsontwikkeling

Samenwerkingsverbanden faciliteren

Kenmerken van multi-actor samenwerkingsverbanden -Complexe thematieken of problemen -Geen enkele partij/actor kan het alleen -Kennis, mensen en middelen, steun nodig van meerdere -Klassiek leiderschap of projectmanagement werkt niet -Eigen ontwikkelingsdynamiek  Convenor-rol en facilitator-rol

De relevante partijen ‘samen brengen’:  Wervende en inclusieve probleemdefinitie formuleren  Uitnodigen en ontvangen van de stakeholders  Identificeren en legitimeren van stakeholders  Interesse van stakeholders bewaken en stimuleren  Identificatie van de nodige middelen  … Ook facilitator of voorstellen over facilitatie? (Bege)leiding: de ‘convenor’-rol

 Interafhankelijkheden in beeld brengen / houden  Creëren van minimale structuur –  de complexiteit van de taak, structuur, relaties en context ‘containen’  Faciliteren van het rol-management van alle actoren, groepen en subsystemen  Faciliteren van gesprek en interactie  Zorgen voor ‘boundary management’ (Bege)leiding: de facilitator-rol

Mandaat en achterbandynamiek Multi-actoroverleg ‘Convenor’ & Actor Actor mandaat? Actor “backed” or “over-ruled”? bilateraal? Actor

Het in kaart brengen van de verschillende actoren:  Wie heeft (welke) invloed op actie in dit domein?  Wie wordt (hoe) beïnvloed door actie in het domein?  Rechtstreeks  Onrechtstreeks  Wie zijn de stakeholders waar jij op focust? Stakeholder-analyse Opleiding Kwaliteitszorg Eenvoudige optie: ‘instantieanalyse’

ervaart impact heeft invloed Laag Hoog Opleiding Kwaliteitszorg Stakeholder-analyse

Grondregels voor interactie  Normen en regels in de multi-actorgroep over omgang met elkaar en met gespreksinhoud  wie uit te nodigen en hoe?  hoe de agenda te bepalen?  hoe om te gaan met informatie?  hoe beslissingen te nemen?  …  Impliciet aangenomen vs. expliciet afgesproken

Observatievragen Grondregels  Aan welke grondregels houden de actoren zich? Bijvoorbeeld over toegang tot informatie of het nemen van beslissingen?  Worden deze regels expliciet afgesproken of impliciet gevolgd?  … Overlegstrategieën  Communiceren actoren openlijk over hun noden en doelen?  Blijven actoren op hun posities of exploreren ze onderliggende belangen?  … Leiderschap en facilitatie  Wie neemt een leidende rol op?  Wie neemt een faciliterende rol op?  Hoe beïnvloeden actoren het verloop van het overlegproces?

Procesbegeleiding

Drie aandachtsvelden, denkwijzen en manieren van functioneren… proces procedure product taak / opdracht techniek beweeg-redenen gedrag structuurrollen regels context

Leiden en begeleiden: een verschil in betrokkenheid proces procedure product taak / opdracht techniek beweeg-redenen gedrag structuurrollen regels context Begeleiding: betrokken op procedure en proces Leiding: ook ‘accountable’ voor product

techniek opdracht structuurrollen beweegredenen gedrag productproces procedure 20 (Hovelynck, 2001) regels Een procesperspectief…

Overlegdynamiek, gespreks- en luistertechnieken

geven houden krijgen confronteren weerstaan ondergaan boven onder met tegen (Cuvelier, 1980) Overlegdynamiek: een samenspel van ‘wie’ en ‘wat’…

Gespreks- en luistertechnieken  Vragen stellen  Feedback geven  Actief luisteren  …

Werkvormen

Werkvormen in functie van het doel -Overlegcirkel -World café -Open space -Brainstormen -Mindmappen -Metaplan -Duo’s – trio’s – kwartetten, … en werken met subgroepen

Welke werkvormen

Brainstormen

Mindmappen emindmaps freemind

Metaplannen Deutsche gründlichkeit

Mindmap- kaarten

Werken met subgroepen => Zelfmanagement & rolverdeling Voorzitter Tijdsbewaker Notulist Rapporteerder

Intervisie

Wat is Intervisie? collegiale ondersteuning onderlinge advisering bij werkproblemen in een leergroep bestaande uit gelijken die binnen een gezamenlijk vastgestelde structuur tot oplossingen en inzichten tracht te komen in een zelfsturend en op reflectie gericht leerproces …

Werkwijze bij Intervisie Eigen vragen/werkproblemen inbrengen Uitwisseling van kennis en ervaring met groepsgenoten Problemen analyseren en concrete oplossingen zoeken Problemen en oplossingen vanuit verschillende richtingen benaderen => Bij intervisie is de begeleider een procesbegeleider, de experts zijn de deelnemers

Opbrengst van Intervisie Vergroten van de eigen deskundigheid en professionaliteit, vaardigheden bijleren Onderlinge uitwisseling en steun Gemotiveerder werken Concrete tips, zien van oplossings-alternatieven en keuzes Leren zelfsturend te werken Leren luisteren, accepteren, invoelen van de anderen

Contactgegevens Koen Sips